Romaani
Erilaisuus tulee esiin myös kolkossa ja lohduttomassa yleistunnelmassa. Dekkari on sekä puoleensavetävää että luotaantyöntävää luettavaa. Muutos ei tee hyvää.
Jesse Hackmanin sydämenvalittu Tuulia Kinnas on toteuttanut unelmansa ja muuttanut yksin Ranskaan.
Vaikka maailma on vienyt pois morsion ja vaikka sydän on murtunut, on Hackmanilla jo uusi tyttöystävä, Eva.
Helsingissä löydetään iäkäs nainen kuolleena kodistaan. Sitten huomataan Sininen enkeli -nimisen arvotaulun hävinneen kodin seinältä.
Maailma näyttää Hackmanille pienuutensa, sillä Helsingissä kuolleena löydetty nainen, Liv Annelie Söder, on Evan äiti. Näin Hackman saa uuden tehtävän, selvittää oliko naisen kuolema sittenkin murha ja mihin arvotaulu katosi.
Tutkimukset laajenevat Oulusta Helsinkiin ja Tallinnaan.
Ilo ja veikeä huumori loistavat poissaolollaan.
Ari Paulow ei päästä lukijaa helpolla. Hän kirjoittaa intensiivisesti ja raa’asti.
Dekkari ei ole kevyttä viihdelukemistoa.
Brutaalista loppukohtauksesta tulee mieleen David Fincherin
Sininen enkeli on kuin mustavalkoelokuvaa: täynnä lähikuvia esineistä, tavaroista, henkilöhahmoista, paikoista, taloista, kaduista ja maisemista.
Turhankin tarkka kerronta häiritsee. Juonenkehittelyyn uhrautuu paljon aikaa. Siihen on upotettu paljon toimintaa. Väkivalta ja brutaali toiminta nostavat päätään.
Kolkko tunnelma ahdistaa. Päähenkilö luottaa ja uskoo omiin vahvuuksiinsa, vaikka henkilökohtainen elämä on myrskyisää.
Romaani on kertomus rikoksista, petoksista, valheista ja juonitteluista. Kenenkään ei voi luottaa.
Se on tarina ihmiskohtaloista väkivallan, julmien tekojen, pelon ja rikollisuuden syövyttämässä maailmassa.
Artikkelin lähde Kaleva 28.10.2016.