Esko AhoOululainen valokuvaaja Pekka Isomursu on voittanut Syötteen kansallispuistossa ottamallaan kuvalla maisemasarjan Vuoden eurooppalainen luontokuvaaja -valokuvakilpailussa, jonka järjestää Saksan eläinvalokuvaajien yhdistys GDT (Gesellschaft Deutscher Tierfotografen).
Voittoisalle kuvalle Isomursu on antanut nimen
Kilpailun tulokset julkaistiin perjantai-iltana Saksassa kansainvälisellä luontokuvafestivaalilla, joka pidetään Lünenin pikkukaupungissa Dortmundin lähellä.
– Meillä on Suomessa paljon lintukuvaajia, mutta minulle maisemat ja luonnonilmiöt ovat ykkösaihe, Isomursu kertoo.
GDT:n kilpailuun oululaiskuvaaja lähetti kuvia myös viime vuonna. Silloin hän pääsi viidellä otoksellaan jatkoon, mutta ei palkintosijoille.
Tänä vuonna Saksaan lähti vain yksi kuva, jolla Isomursu ajatteli olevan realistiset mahdollisuudet menestyä.
Halot ovat kirkkaan valon aiheuttamia renkaita, kaaria ja kirkastumia. Ne syntyvät heijastumalla ja taittumalla jääkiteistä.
– Haloja kuvatessani revontulien nauha pyyhkäisi yli taivaan ja pysähtyi niiden kohdalle vain juuri siksi aikaa, että ehdin ottaa kuvan. Valokuvaamisessa on aina myös tuurimomentti mukana. Vaikka täysikuu on kirkas, jouduin puristamaan kaiken irti kameran valokennosta. Tykkypuun latva toimi maskina, ettei kuun kohta mennyt kuvassa ”puhki”.
– Puiden varjopuolen ja valoisimman kohdan välinen kontrasti on silti niin suuri, että ilman kameran RAW-tallennusta varjojen yksityiskohtia olisi ollut mahdotonta saada esille.
Englanninkielinen termi RAW tarkoittaa yksinkertaisesti kameran kennon raakakuvaa. RAW on yleensä bittikooltaan paljon suurempi kuin käsitelty ja pakattu tiedosto.
RAW-tiedot ovat peräisin kameran valokennon miljoonista valoherkistä pikseleistä, jotka reagoivat valoon synnyttämällä pienen sähkövirran. Kamera tallentaa sähkövirran arvon digitaaliseen muotoon.
Tavalliset näppäilykamerat ja kamerakännykät useimmiten tallentavat valokennolle tulevan tiedon pakatussa JPEG-muodossa, jolloin kameran kennon taltioimasta suuresta tietomäärästä syntyy yhdistämällä vähemmän yksityiskohtainen versio.
Paremman luokan kamerat tarjoavat yleensä mahdollisuuden ottaa joka kuvasta samalla kertaa sekä JPEG- että RAW-tiedostot.
Parhaimmillaan RAW on juuri Isomursun halokuvan kaltaisissa tilanteissa, jossa myös varjopaikat pitää saada kuvan jälkikäsittelyssä esille.
– Finalistien tuli lähettää Saksan kilpailuun myös alkuperäinen RAW-tiedosto, josta tuomarit pystyivät tarkistamaan, ettei kuvaan ole lisätty tai poistettu mitään. Sääntöjen puitteissa asioita voi nostaa kuvassa näkyville tai himmentää, mutta muunlaista manipulointia ei saa tehdä, Isomursu selvittää.
Maalis–toukokuussa 2016 Pekka Isomursu pitää Syötteen luontokeskuksessa valokuvanäyttelyn, jossa avainkuvana on nyt Saksassa menestynyt otos.
Suomalaisia sarjavoittajia on kilpailussa nähty ennenkin. Viimeksi helsinkiläinen Markus Varesvuo voitti Linnut-sarjan vuonna 2010 ja närpiöläinen Tommy Vikars koko kisan pääpalkinnon vuonna 2012. Pääpalkinnon saaja valitaan kilpailun eri sarjojen voittajista.
Tällä kertaa juryn muodostivat Orsolya Haarberg Unkarista, Keith Wilson Isosta-Britanniasta sekä saksalaiset Gunther Riehle, Klaus Tamm ja Michael Lohmann.
Lisätietoja: https://www.gdtfoto.de/seiten/the-festival.html
Pekka Isomursun voittoisa valokuva on nimeltään Tykkypuut halojen, revontulten ja täysikuun loisteessa. Tänä vuonna Pekka Isomursu lähetti Saksan kilpailuun vain yhden kuvan, joka lopulta arvioitiin maisemasarjan parhaaksi.
Artikkelin lähde Kaleva