Oulun pelialalla kuhisee

Fingersoftin pelikampus kohottaa Oulun asemia pelikaupunkina.

Pasi Klemettilä

Oulu

Oululainen peliala on päässyt mukavaan myötätuuleen.

Business Oulun yrityskehitysasiantuntijan Heikki Tunkkarin mukaan kymmenvuotias kaupungin peliala on nyt lupaavalla mallilla.

Alussa koulutusta ei ollut. Uusia startup-yrityksiä syntyi muutamia. Vuoden 2011 tiimoilla pelejä tehtiin Oulussa aika pienellä porukalla, sanoo Tunkkari.

Koulutusta haluttiin tukemaan toimintaa, ja Business Oulun aloitteesta Oulun ammattikorkeakoululla saatiin koulutusta käyntiin.

– Koulutus alkoi tuottaa osaajia, ja sitten tuli samaan aikaan onnellinen Fingersoft-tapaus. Toisen kierroksen yrittäjä onnistui jättimäisesti, Tunkkari sanoo.

Kempeleläinen Fingersoft Oy on menestynyt Hill Climb Racing -autopelillään, jonka firma julkaisi vuonna 2012.

Henkilöstöä on nyt parikymmentä, ja Fingersoft on kasvanut Oulun alueen suurimmaksi pelifirmaksi. Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli 13 miljoonaa euroa ja voittokin oli hulppeat kahdeksan miljoonaa euroa. Vuonna 2013 liikevaihto oli 15 miljoonaa ja voitto 9,4 miljoonaa euroa.

Yritys on ostanut Rakennustehon kanssa Oulun keskustasta entiset arkkitehtuurin osaston tilat ja haluaa koota muutakin oululaista pelintekijäporukkaa samoihin tiloihin.

Oulussa on nyt Tunkkarin mukaan 20–30 yritystä, jotka enemmän tai vähemmän aktiivisesti tekevät pelejä. Viime vuonna julkistettiin Tunkkarin laskujen mukaan noin 15 oululaisten peliyhtiöiden peliä.

Tunkkarin käsityksen mukaan oululaiset pelialan yritykset hakevat tälle talvelle 10–15 miljoonan euron verran pääomasijoituksia.

Enemmistö alan yrityksistä pyrkii nyt tekemään omia pelejä.

Pelialan tunnelma ja ilmapiiri Oulussa on parantunut erinomaiseksi parissa vuodessa, sanoo oululaisen pitkän linjan peliyhtiön Ludocraftin toimitusjohtaja Tony Manninen.

Hän antaa paljon kiitosta ammattikorkeakoulun Game Lab -toiminnalle. Ja hänen mukaansa Fingersoftin pelikampus-suunnitelmat ovat Oulun kannalta hieno juttu.

Oulun yliopiston pelitutkimusyksikkönä jo 1990-luvulla alkunsa saanut Ludocraft Oy on edelleen työntekijämäärältään suurimpia pelialan yrityksiä Oulussa. Yrityksessä on nyt noin 20 työntekijää. Huippuaikoina vuoden 2011 kieppeillä henkilöstöä oli noin 30.

Yritys kehitteli pitkään omaa Air Buccaneers -ilmamerirosvopeliään ja sai sen sitten kunnolla myyntiin. Mannisen mukaan pelin kanssa ei päästy plussan puolelle. Myynti ei ollut hänen mukaansa huonoa, mutta se ei riittänyt investointeihin nähden.

– Viihdepelibisnes on hittibisnestä. Jos jackpot osuu kohdalle, voi olla, että sitten tehdään töitä pitkäänkin niillä tuloilla. Mutta suurimmalla osalla se ei osu kohdalle.

Sen jälkeen firman painopiste on ollut projektimyynnissä eli Ludocraft on tehnyt tilaustöinä asiakkaille pelituotantoja sekä pelimäisiä ratkaisuja ja sovelluksia. Niissä riittää Mannisen mukaan mielenkiintoista työtä.

Omia tuotteitakin kehitellään firmassa edelleen. Niistä voisi joskus syntyä se isompi kansainvälinen kasvu. Omien pelien tuotekehityskulut ovat Mannisen mukaan suuret. Pelin kehittäminen voi vaatia miljoona euroa, ennen kuin tulosta tulee kassaan yhtään.

Mutta pienelläkin firmalla se toisaalta voi onnistua.

– Kun katsoo Fingersoftia, he tekevät hyvin pienellä pääluvulla samanlaista tulosta kuin sata kertaa isompaa liikevaihtoa tekevät isommat firmat, Manninen hymähtää.

Fakta

Räätälöityä koulutusta pelintekijöille

Oulun ammattikorkeakoulun Game Lab on monialainen koulutusmalli, joka kouluttaa osaajia peliteollisuuden tarpeisiin kansainvälisille markkinoille.

Koulutuksessa on ollut mukana niin opiskelijoita kuin kokeneita IT-osaajia.

Vuonna 2012 perustetun Oulu Game Labin kautta on syntynyt 11 startup-peliyritystä.

Oulun ammattikorkeakoulun Game Labissa syntyneissä pelitiimeissä toimivat Marc de Toledo (vas.), Arttu Nousiainen, Niels Leendors, Ville Helttunen ja Game Labin vastuuopettaja
Patty Toledo kävivät äskettäin Japanissa pelialan suurmessuilla oppimassa ja luomassa kontakteja Aasiaan.

Tokiosta visioita Oulun pelialalle

Pasi Klemettilä

Oulun ammattikorkeakoulun Oulu Game Lab ja joukko oululaisia pelialan yrityksiä ja tiimejä vieraili Tokyo Game Show’ssa 17.–20.9. esittelemässä osaamistaan ja pelejään.

Tokyo Game Show on yksi maailman suurimpia pelialan tapahtumia. Matkan järjestelyissä oli tärkeässä roolissa Business Oulu.

Mukana reissulla oli myös vastaperustetun Kaamos Games Oy:n toimitusjohtaja Ville Helttunen. Yritys on syntynyt Game Labin tiimoilla. Yrityksellä on teon alla 2D-mobiilipeli State of Matter. Helttusen mukaan matka oli erittäin hyödyllinen, kontakteja syntyi japanilaisiin ja aasialaisiin tahoihin.

– Ollaan aiemmin saatu palautetta, että tämä peli voisi toimia Aasiassa. Oli hienoa päästä keskustelemaan aasialaisten ja japanilaisten yritysten kanssa. Saatiin tosi paljon yhteydenottoja.

Game Labin koulutusta hän kehuu erittäin hyödylliseksi pelialan niksien oppimisen kannalta.

Game Labin vastuuopettaja Patty Toledo painottaa kansainvälisyyden merkitystä pelialalla

– Kansainvälisyys on avain menestykseen. Suomessa on paljon hyviä yrityksiä ja pelejä, mutta kontaktit ulkomaille ratkaisevat, kuinka nopeasti firma pääsee eteenpäin, Toledo sanoo.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva