Riisuttuna

Eeva Kauppinen Kaleva
Oulu "Jooga on kaunista, koska siinä keskitytään kehon lisäksi mieleen. Sama on nykytanssissa. Siksi jooga vetoaa minuun ja muihin tanssijoihin."
Koreografi Satu Tuomisto on notkea. Hän aloitti joogan Englannissa 2000-luvun alussa. Nyt hän harrastaa sitä Heinäpään astangajoogasalilla. Syksyn kuulas valo leikkii lattialla. Tuomisto keskittyy hengitykseen ja kuuntelee kehoaan. Hän on rukoilija, vuori, kobra ja alas päin katsova koira.
"Sain joogaan oikein supersysäyksen Houtskarin kesäleirillä 2012. Siellä on parhaimmillaan sata harrastajaa joogaamassa, opettajina Petri Räisänen ja Juha Javanainen", Tuomisto kertoo.
"Löysin sieltä myös aviomieheni", hän paljastaa.
Astangan mysore-tyylissä liikkeet voi tehdä kehon oman rytmin mukaan.
"Me ihmiset hengitämmekin eri tahtiin. Astangajooga on tanssijoiden keskuudessa suosittua, sillä se on fyysisesti kokonaisvaltaista, hyvää kehonhuoltoa. Se lämmittää, venyttää ja siitä saa hirveästi voimaa. Se uuvuttaa, mutta myös energisoi", Tuomisto vakuuttaa.
Satu Tuomisto muutti Ouluun kaksi ja puoli vuotta sitten. Hän tuli JoJo - Oulun Tanssin Keskuksen taiteelliseksi johtajaksi. Taas puhaltavat myönteiset muutoksen tuulet.
Tuomisto sai valtion viisivuotisen taiteilija-apurahan vuoden 2014 alusta. JoJon johdossa hän on ollut uudistaja ja mahdollistaja. Nyt hänestä tulee jälleen freelancer, vapaa taiteilija.
"Pystyn keskittymään omaan taiteellisen työhön, mikä on ihan huippu homma", Tuomisto iloitsee.
"Haluan tehdä teoksia, koreografiaa!"
Tuomisto rakastaa hikistä, fyysistä, kokonaisvaltaista tanssia, joka pursuaa tunnetta. Teosten nimet kertovat tästä intohimosta: Lähellä, Vimmaa, Sinua ja Halu.
Maaliskuussa 2014 saa Oulun musiikkijuhlilla ensi-iltansa uusi teos Riisuttuna. Koetanssiin kutsuttiin tanssijoita, joille alastomuus ei ole ongelma. Paikalle tuli monta kymmentä ujoa ja rohkeaa.
Riisuttuna pyrkii iholle. Katsomaan, mitä olemme ilman rooleja ja vaatteiden viestejä ja suojaa. Voiko koira mitään karvoilleen?
"Mitä jos pudotetaan arvonimet, roolit ja vaatteet, mikä jää tai mikä paljastuu. Kun riisutaan kaikki tämä sälä. Meillä on sosiaalisia rooleja ja käyttäytymismalleja. Aika paljon ihmiset esittävät jotain", Tuomisto sanoo.
Tuomistoa kiinnostaa, mihin käytöksemme perustuu, kun otetaan roolit ja vaatteet pois.
"Rupeavatko sieltä näkymään aidot henkilöt, keitä me oikeasti olemme", Tuomisto pohtii.
"Ihmiskunnan historiassa jo niin usein esitetty kysymys, kuinka uskaltaisi olla arvokas ihan vaan itsenään, ilman että tarvitsee ensimmäisessä lauseessa CV:tä luetella."
Riisuttuna-teoksessa on kolme tanssijaa ja yksi muusikko. Tanssijat ovat Jarkko Lehmus, Heli Pippingsköld ja Salla-Maria Santos. Muusikko on Sadun aviopuoliso Otso Lähdeoja. Koreografin assistenttina toimii Kansallisbaletin tanssija Auri Ahola.
Työryhmään kuuluu myös oululainen kirjailija Essi Kummu.
"Hän observoi ja kirjoittaa, mitä näkee, tuntee ja kokee", Tuomisto kertoo.
Alastomuus on tuttua taiteessa. Valokuvaaja Spencer Tunick on kiertänyt vuosia ympäri maailmaa kuvaten alastomien ihmisten massoja erilaisissa paikoissa.
Koreografi Eeva Muilun ja teatteriohjaaja Milja Sarkolan teoksessa Ihmisen asussa (2009) alastomuutta tarkasteltiin olosuhteena ja ihmistä vailla sosiaalisia, kulttuurisia tai yhteiskunnallisia statuksia. Estradilla oli neljä näyttelijätärtä.
Zodiak - Uuden tanssin keskus järjesti yhden erikoisnäytöksen, jossa myös kaikki katsojat olivat alasti. Tekijöiden ideana oli tarjota yleisölle mahdollisuus olla oman alastomuuden kautta osallinen teoksen teemoista.
"Meidät on opetettu seksuaalisuuteen niin vahvasti. Ensin tulevat ne reaktiot. Se on jännä", Tuomisto analysoi.
"Sitten kun ei enää jääkään kiinni tisseihin ja pippeleihin, vaan alkaa nähdä, mitä muuta meissä on, liike muuttuu tosi kiinnostavaksi. Samoin ihmisten suhde toisiin, kun he liikkuvat hikisinä, vauhdilla, räväkkä meno päällä alasti. Minusta se on ihan hirveän jännittävää ja hauskaa."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva