Dramaattinen syksyn henkäys

Konsertti
XXI Tulindberg-viikko. Syyspäiviä. Essi Luttinen (laulu) ja Eveliina Kytömäki (piano). Tulindbergin salissa Oulussa 6.10.

Oulun konservatorion Tulindberg-viikon avasivat mezzosopraano Essi Luttinen ja pianisti Eveliina Kytömäki syksyn värein. Lauluissa oli vuodenaikaan sopivaa uhkaa ja kahtalaisuutta: valoa ja iloa, mutta myös aavistuksia pimeyden tulosta.
Essi Luttisen mezzo on vuosien mittaan vain täyteläistynyt. Laveasta ja värikylläisestä soinnista huolimatta Luttisen ääni taipuu tarvittaessa ketterästi juoksutuksiin ja kuviointeihin.
Tämä todistui harvoin kuulluissa Joseph Haydnin lauluissa English canzonettas -kokoelmista. Notkeus ja ilmaisuvoima riittivät Mermaid’s songin kepeydestä Fidelityn suuriin tunteiden ryöpsähdyksiin.
Robert Schumannin Goethe-laulut (Wilhelm Meister) hyödyntävät samoja runoja, joita ovat säveltäneet myös muun muassa Franz Schubert ja Hugo Wolf. Schumannin sävelkieli on rajua, samalla kylmääkin. Luttinen ja Kytömäki kylvivät tulkintoihin lämmintä henkeä, mutta myös yksinäisyyden, jopa kalman tuntoja.
Seppo Nummen sarja Syyspäiviä eli kalvakkaissa sävyissä lämpimistä häivähdyksistä huolimatta.
Piano-osuudenkin soinnillinen kylmyys vie ajatukset syksyn värihehkun sijaan talven mustavalkoisuuteen.
Täysin eri hehkuun ylsivät upeat Georges Bizet’n laulut - nekin harvinaista konserttimateriaalia. Tulkinnat olivat illan parasta antia: laulullisesti huikeita ja parityöskentelynä upeaa.
Lisämaustetta toivat Kytömäen pianon villit kitaranomaiset soinnit. Ouvre ton coeur oli hieno, mutta vielä upeampi oli Adieux de l’hôtesse arabe. Energiaryöpyt, huumaava eron tuska ja surun hellät sävyt värittyivät huikeasti.
Hanna Laulajainen



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva