Laituri jää ilman palveluja

Kari Sankala Kaleva
Oulu Toppilansalmen pohjoisrannalla tehdään 400 metriä pitkää laituria. Oulu on saamassa lisää merikaupungin ilmettä.
Veneilyn ystävät pelkäävät, että laiturirakenteet jäävät pelkäksi kulissiksi, sillä veneilijöiden kaipaamia palveluja ei ole vielä luvassa.
SOK:n siilojen räjäytysten yhteydessä hurjimmissa huhuissa lämmitelleet katsojat tiesivät kertoa, ettei laituriin tulisi edes kiinnityspollareita vesi-, septi- ja sähköliittymistä nyt puhumattakaan.
Laiturityömaasta puhuttiin vähättelevästi "hölmöläisten" ja "kaupungin hommana".
Laitureiden kanssa yhtä aikaa salmen yli rakennetaan Toppilansaaren ja Länsi-Toppilan yhdistävää Möljän siltaa. Se valmistuu aikataulussa marraskuussa.
Molempien kohteiden rakennuttamisesta vastaava projektipäällikkö Seppo Saarinen Ramboll Finland Oy:stä upottaa ainakin osan huhuista.
"Laituriin tulee sillasta merelle päin alusten kiinnittämistä varten 16 pollaria. Pollariväli on yhdeksän metriä."
Saarinen kuitenkin myöntää, että meneillään olevassa urakassa muut laiturirakenteet jäävät odottamaan asuntorakentamista ja maisemointia.
"Laiturin pinnat pannaan vasta sitten kuntoon. Mietittävänä on tuolloin monta muuta asiaa. Miten vedetään sähköt ja vesi? Tuleeko tankkauspistettä? Nyt tehdään nämä ryskähommat."
"Pollarit kannattaa kuitenkin tehdä nyt heti rakenteisiin, kun tarvittavat liittymät kannattaa tehdä myöhemmin. Salmen rannalle saadaan varmasti jään ja laivat kestävät laiturit."
Vaikka Möljän silta avataan ensi kuussa, niin kokonaisurakalla on aikaa ensi vuoden syksyyn. "Työtä riittää ainakin ensi kesään", Saarinen laskee.
Saarisella ei ole kuitenkaan mahdollisuutta luvata Toppilansalmen uuden laiturin pollareihin kiinnittyville aluksille palveluja.
"Vaikea sanoa, miten asiat lopulta hoituvat. Vanha totuus kuitenkin on, ettei vesi-, sähkö- tai jätevesipistoja kannata tehdä valmiiksi, kun rakentaminen on alueella kesken."
"Asiat elävät, vaikka kaava onkin valmis. Länsi-Toppilassa on menossa vasta purkuvaihe."
Toistaiseksi Möljän silta on työmaa-aluetta ja keskeneräinen. Saarinen on huolissaan, kun jo ihmiset luikkivat jalan tai jopa pyöräilevät sillan yli.
"Liikkuminen sillalla on vielä vaarallista. Pysykää hyvät ihmiset pois sillalta! Sillalla on vielä työmaakaiteet ja työkoneita. Kannessa voi olla reikiä eikä siellä ole valoja. Illalla silta on pimeä, vaarallinen työmaa-alue."
Sen Saarinen tietää kertoa, että laituriinkin tulee erilaisia portaita ja kaiteita.
Marraskuun aikana käyttöön otettavan Möljän sillan kannella on pituutta 98 metriä. Hyötyleveydeltään silta on 15 metriä. Sillan korkeimman kohdan alle jäävän kulkuväylän todellinen korkeus on nelisen metriä.
Teknisessä lautakunnassa on keskusteltu laiturirakenteisiin liitettävistä palveluista. Lautakunta on evästänyt viranhaltijoita, vakuuttaa lautakunnan varapuheenjohtaja Raimo Hämeenniemi (kesk.).
"Kaupungininsinööri on vaihtunut. Se voi olla osasyy tällaiseen haparointiin. Asia pitää kirjata uudestaan selkeästi. Laiturissa tarvitaan muutakin kuin pollarit."
Hämeenniemen mukaan laiturin palvelut tulivat esiin maaliskuussa 2011 evästyksenä, vaikka sitä ei kirjattu pöytäkirjaan.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva