Oulussa syntynyt
Idea omasta yrityksestä syntyi, kun Kerola meni töihin erääseen puusepänverstaaseen, joka toimi yrityshautomossa.
"Kyllä siinä sitten rupesi omaakin yrityshammasta kolottamaan", Kerola kertoo. Yrittäjäksi ryhtyminen tuntuikin luontevalta.
"Minulla on yrittäjyys varmaankin verissä, koska isäni on ollut yrittäjä. Jo lapsena pidin omaa Kiito-ravintolaa: kuskasin isosiskoille mehua ja pirtelöä", Kerola muistelee.
Tarjoilualusten idea syntyi alun perin palapelistä. Alusissa onkin hyödynnetty palapelin ideaa: tuotteet on suunniteltu niin, että yhdestä alusesta tulee kaksi. Malleina seikkailevat esimerkiksi omena, kala, etana, kissa, koira ja valkosipuli.
Kerola valmistaa tuotteet suomalaisesta koivuvanerista kuviosahalla sahaamalla. Hän käsittelee aluset myrkyttömällä öljyvahalla. Kerola on laskeskellut, että kaikkiaan työssä on jotakuinkin 17 eri vaihetta, ennen kuin tuote on valmis.
Tuotteet hän valmistaa sarjassa, ja yhden alusen valmistamiseen on laskettu aikaa 30-45 minuuttia. Aina työ ei kuitenkaan suju kuin rasvattu, sillä materiaalina koivuvaneri saattaa aiheuttaa myös yllätyksiä.
"Parasta on se, että tässä saa olla oma pomonsa", hän kuvailee. Työ on käytännönläheistä ja sahatessa tulee ihan oikeasti hiki. Työn huono puoli on, että se voi joskus olla raskasta sekä henkisesti että fyysisesti.
"Mutta itsepä tätä olen halunnut. Joskus tulee kieltämättä hetkiä, jolloin ajattelen, että kunpa voisin jäädä vaikka sairaana sairaslomalle. Toisaalta voin pitää vapaata silloin kun siltä tuntuu."
Työssä kannustaa jaksamaan erityisesti asiakkaiden hyvä palaute, jota tulee esimerkiksi messuilta.
Kerolan tyypillinen työpäivä on epätyypillinen. Kolmannen luokan aloittanut tyttö tulee koulusta kotiin aikaisin iltapäivällä, jolloin myös äiti haluaa olla kotona.
Työ onkin kantautunut verstaalta myös kotiin. Eteinen on ruvennut toimittamaan varaston virkaa, ja kotoa löytyy myös hiontapiste ja pintakäsittelypiste. Verstaalla puolestaan piisaa sahaushommia.
"Olemme olleet huipputyytyväisiä. Meillä on myynnissä lähes kaikki versiot, joista suosituimpia ovat esimerkiksi pienet omenat. Miehet tykkäävät kaloista ja lapset kilpikonnista. Myös kide on mallina hyvin pidetty, ja sehän onkin sellainen universaali idea", kuvailee yrittäjä
Tarjoilualusten hinnat vaihtelevat 32 eurosta 46 euroon. Leskelän mukaan asiakkaat hankkivat alusia erityisesti lahjoiksi, mutta yhä suurempi osa ostajista hankkii niitä myös itselleen. Asiakkaiden palaute on ollut Leskelän mukaan yllättävän asiantuntevaa.
Leskelä on iloinen, että Suomesta löytyy Kerolan kaltainen, luovuutta ja tiukkaa osaamista yhdistävä nainen.
"Tässä olisi esimerkkiä ja haastetta myös miehille", Leskelä vinkkaa.
SUSANNA EKFORS
Jollywood-tarjoilualusia voi ostaa muun muassa seuraavista liikkeistä: Helsinki: Kauppa & Galleria sekä Jonk, Kemi: Satulli, Lahti: Pro Puu-Galleria, Lempäälä: Ratapuoti, Lohja: Tuulentupa, Orivesi: Oriveden käsityökeskus, Oulu: Innova Lahja & Sisustus, Parainen ja Turku: Gullkrona, Savonlinna: Idea & Fiilis, Tampere: Pirkanmaan kotityö, Turku: Sylvi Salonen Oy.Lisätietoja www.jolly-wood.com.
Mutkikkaalla sahauksella yksinkertaisesti moninkertaista iloa!
"
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>