Viime viikon maanantaina kolmikko järjesti pienimuotoisen keskustelutilaisuuden, jossa pohdittiin eri vaihtoehtoja Ainolan rakentamisen eteenpäin viemiseksi. Paikalla tilaisuudessa oli mukana muun muassa rakentamisen ammattilaisia ja edustajia eri oululaisista yhdistyksistä.
Tilaisuus poiki Kronqvistin mukaan haaveilun lisäksi konkreettisiakin toimenpiteitä Ainolan puolesta. Yksi näkyvimmistä ideoista on Ainolan pienoismallin rakentaminen ja postikorttien painattaminen.
"Jotta Ainola iskostuisi oululaisten tietoisuuteen, päätimme perustaa kannatusyhdistyksen vielä ennen joulua. Lisäksi järjestämme Ainola-aiheisen talvitapahtuman ", Kronqvist kertoo.
Oulussa on ennenkin toimeenpantu hyvällä menestyksellä kansalaiskeräyksiä ja -vetoomuksia sekä herätelty kansalaiskeskustelua kaupunkilaisten omista hankkeista. Toripolliisi-patsas pystytettiin kansalaiskeräyksellä saaduilla varoilla 1980-luvulla.
Myös Ainolan rakentamisen ongelmista tilaisuudessa keskusteltiin avoimesti. "Matkassa on vielä monta mutkaa", Kronqvist myöntää, mutta ei taivu vastustajien tai byrokraattien edessä.
Nykyiset rakennusvaatimukset ja -määräykset aiheuttavat sen, ettei sisätilat vastaisi Ainolan alkuperäistä toteutusta. Neliöitä Ainolan tuvassa oli mahtavat 109 neliötä. Koko rakennuksen pinta-ala oli 370 neliötä.
Kronqvist ei usko väitteeseen, ettei Suomesta löytyisi hirsirakentamisen osaamista ja asiantuntijoita. "Onhan Oulun yliopistossa puustudiokin. Ei Ainola voi olla kiinni osaajien puutteesta."
Olisiko Ainolan paikka sitten Toppilan asuntomessualueella vai alkuperäisellä paikallaan Kiikkusaaressa, Ainolan puistossa, on vielä auki ja pohtimisen arvoinen asia.
"Meitä yllätti liikenteen ratkaiseva rooli asiassa. Paikalle pitää päästä kulkemaan esteettömästi. Tien rakentaminen Ainolaan on tietenkin vaikea ratkaisu", Kronqvist summaa keskustelun antia.
Kronqvist myöntää, että Ainola-hanke on kallis, mutta ei mahdoton, jos käyttötarkoitus on mielekäs. "Valitettavasti kukaan ei ole vielä soittanut ja kertonut lahjoittavansa varoja näköis-Ainolan rakentamiseen", Kronqvist tunnustaa.
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>