Kuljetusyritykset liittoutuvat

Pienet yritykset kilpailevat isoista kuljetussopimuksista yhteistyön avulla

Seppo Kangas

YLIVIESKA Jo noin 40 pientä kuljetusalan yritystä eri puolilta Oulun lääniä on liittynyt yhteisen markkinointinimikkeen ja tuotemerkin taakse. Yhteistyön tavoitteena on päästä paremmin kilpailemaan suuremmista ja pitkäaikaisemmista kuljetussopimuksista isojen kuljetusliikkeiden kanssa.

”Kuljetusyritysten asiakkaat fuusioituvat ja verkottuvat ja vaativat yhä isompia kokonaisuuksia. Tähän haasteeseen on pystyttävä vastaamaan”, perustelee yhteistyön kokoajana toimivan sotkamolaisen Kuljetushankinta Fin Oy:n toimitusjohtaja Matti Kilpeläinen.

Sotkamolaisyritys on kuljetusalan asiantuntijayritys, joka on rakentanut kuljetusyrityksille yhteistyömallin. Sen tuotemerkki on Qteam.

”Tavoitteemme on saada yrityksiä mukaan Oulun läänistä ja myös muualta Suomesta niin, että yhteistyöyritysten määrä on joitakin satoja”, Kilpeläinen kertoo.

Suomessa on noin 12 000 kuljetusalan yritystä, joista ylivoimainen valtaosa on pieniä alle kymmenen ajoneuvon yrityksiä. Qteam-yhteistyöhön liittymisen edellytys on se, että yrityksellä on auditoitu laatu- ja ympäristöjärjestelmä sekä moitteettomat luottotiedot.

”Tavoitteemme on, että jo yhteinen tuotemerkkimme kertoo mukana olevien yritysten laadusta, luotettavuudesta, kehityshakuisuudesta ja sitoutumishalukkuudesta”, Kilpeläinen sanoo.

”Kuljetusyritysten asiakkaat odottavat nykyään, että joku ottaa vastuun laadusta. Tätä kautta se asia tulee hoidetuksi.”

Myös yhteishankintoja

Yhteistyö on muutakin kuin yhteistä markkinointia. Pienet kuljetusliikkeet hakevat yhteistyöstä myös neuvottelutaitoa ja -voimaa, yrityshallinnon asiantuntemusta, yhteishankintoja, tietoverkkopalveluja sekä koulutusta.

”Periaate on se, että vuosimaksua vastaan yritys saa peruspaketin, jota voidaan yksilöllisesti täydentää. Missään tapauksessa yritykset eivät menetä itsenäisyyttään”, Kilpeläinen mainitsee.

Mukana jo olevat yritykset edustavat laajasti kuljetusalan kenttää. Joukossa on muun muassa elintarvikekuljetuksiin, kappaletavaraan, maanrakennuspalveluihin, puutavarakuljetuksiin ja rahtikuljetuksiin erikoistuneita yrityksiä laidasta laitaan.

”Vahvuutemme on juuri siinä, että asiakkaalle voidaan rakentaa hyvinkin laaja palvelukonsepti, kun käytössä on hyvin erityyppistä kalustoa”, toteaa Matti Kilpeläinen.

Eräät suuret kuljetusalan palvelujen ostajat ovat jo siirtyneet järjestelmiin, joissa ne eivät tee lainkaan sopimuksia yksittäisten pienyritysten kanssa vaan edellyttävät, että taustalla on laajempi palveluverkosto.

”Yksittäisen autoilijan on tänä päivänä turha lähteä kilpailemaan isojen firmojen kanssa sopimusajoista. Minä lähdin tähän yhteistyöhön hakeakseni uusia tuulia yrityksen kehittämiseen”, oulaistelaisen kuljetus Kukkuran toimitusjohtaja Juha Kukkura toteaa.

Hän kertoo jo hyötyneensä muun muassa yhteishankinnoista.

”Yhteistyösopimus ei sido yrittäjää liikaa eikä se myöskään maksa niin paljon, että maksut kaataisivat yrityksen”, Kukkura lisää.

Seppo Kangas

Itsenäisyys säilyy. Oulaistelainen Juha Kukkura ei usko yhteistyön uhkaavan yrittäjän itsenäisyyttä.

Seppo Kangas

Joukkovoimaa. Pienten kuljetusyritysten on pakko yhdistää voimiaan kiristyvässä kilpailussa, uskovat yhteyspäällikkö Jukka-Pekka Virtanen, yrittäjät Juha Kukkura ja Reijo Ruhkala ja toimitusjohtaja Matti Kilpeläinen.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva