Uhrilampaatko tärkeintä Oulun kulttuurielämässä

Oulun uusi ilmaisjakelulehti Forum 24 on esittäytynyt kahden numeron verran.

Kulttuurisena ilmiönä tuon lehden tulo on iloinen asia varsinkin siksi, että se on perustettu it-miljonäärin rahoilla. Tämä taas merkitsee sitä, että uuden median edustaja näyttää uskovan vanhaan kunnon printtiviestimeen.

Uusi kaupunkilehti ei muuten kuitenkaan juuri kulttuuriväkeä lotkauta, mikäli kahden ensimmäisen numeron perusteella jotakin uskaltaa mennä päättelemään.

Lehden kulttuurijutut, jos niistä ylipäätänsä voidaan puhua, esiintyvät vaatimattomasti tabloid-julkaisun toiseksi viimeisellä sivulla ja ovat televisioelokuvien ennakkoarvioita. Niitäkään ei ole kahdessa lehdessä kuin kuusi yhteenlaskettuina.

Ei pidä unohtaa, että vielä yksi kulttuuriasia on esiintynyt noilla sivuilla, sillä niukan kulttuuritarjonnan vuoksi se saa näin suuren lisäkertoimen. Tämä forumkaksneloseksi poikkeuksellisen suuren huomion saanut kulttuuritapahtuma, jonka on kaikesta päätellen katsottu olevan oululaisten ja oulunseutulaisten sydäntä erityisen lähellä, on ykkösnumerossa esitelty Uhrilampaiden kahden levyn pakkaus.

Näillä näkymin vaikuttaa siltä, ettei uuden lehden tekijöissä tajuta, millainen hyvinvointiyhteiskunnan voimavara kulttuuri on. Erityisesti teknologia-Oulu, jonka nimiin Oulun seudulla ja uudessa lehdessäkin vannotaan, on alkanut patistaa päättäjiä tajuamaan kulttuuritarjonnan merkityksen yhtenä paikkakunnan keskeisimmistä houkuttimista.

Tätä ei ole selvästikään sisäistetty jämerässä kunnallispoliittis-taloudellis-urheilullisessa julkaisussa.

Kulttuuriväen lisäksi myös naisia kohdellaan oudosti.

Naisille osoitetut aiheet kakkosnumerossa liikkuvat linjalla diabetes, abortit ja sinänsä yllättävän epäkaupallisesti vanhan kansan kauneusvinkit. Niiksi mainitaan teepussit, perunajauho, olut ja hunaja. Sen sijaan ensimäisessä numerossa yhdistettiin ilmaisjakelulehtien tavanomaiseen malliin muoti- ja seurapiirijuttu oululaisen firman asiakasiltaan, jossa sitä raportoineen toimittajan havaintojen mukaan yleisö sekä hehkui että kujersi.

Kaisu Mikkola

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva