Luoteis-Venäjän rata- yhteys markkinointiin

Kari Sankala

OULU Luoteis-Venäjälle Perämeren satamista suuntautuvaan ratayhteyteen uskotaan jälleen, sillä yhteyden markkinointiin ollaan sijoittamassa varoja muutaman vuoden keskeytyksen jälkeen.

Northlink-ryhmän nimellä markkinointiyhteistyötä tekevät Kemin, Oulun, Raahen, Kokkolan ja Pietarsaaren satamat sekä rautatiekuljetuksista vastaava VR Cargo.

Uuden Vartiuksesta ja Kostamuksesta itään suuntautuvan ratayhteyden puuttuva kisko on ollut Kotskoman ja Lietmajärven välinen yhteys, joka lyhentää junamatkaa Murmanskiin ja Arkangeliin jopa 500 kilometriä.

VR Cargon Pohjois-Suomen vt. aluejohtaja Teuvo Hyvärinen kertoo, että ratayhteyden avajaisia on jo pidetty ja suomalaisetkin ovat käyneet paikalla katsomassa, että työmaaliikenne menee jo ratayhteyttä pitkin läpi. Parhaillaan osuudella tehdään asemia.

Hyvärisen mukaan yhteys nopeuttaa liikennettä huomattavasti, sillä aikaisemmin on jouduttu kiertämään Petroskoin kautta. Hyvärinen sanoo, että yhteyden markkinointi on lähdössä käyntiin. ”Asiakkaat ratkaisevat, kuinka paljon tavaraa alkaa kulkea. Lähinnä kyseeseen tulevat puutavaran ja metallituotteiden kuljetukset. Odotukset ovat suuret.”

Liikenne hoidetaan venäläisellä kalustolla, josta VR Cargo maksaa vaunuvuokraa. Hyvärinen uskoo, että vuoden lopulla valmistuvan radan liikenne alkaa ensi vuoden alkupuolella. Venäjän puolella yhteistyökumppanina on Lokakuun Rautatiet, joka vastaa Pietarin ja Petroskoin alueen rataliikenteestä.

Oikoradan rakentaminen keskeytyi venäläisen yhtiön rahoitusvaikeuksien takia vuonna 1997. Northlink-ryhmä keskeytti oman markkinointiyhteistyönsä 1998, koska radan rakentamisesta ei ollut varmuutta. Ratatyöt alkoivat 1990-luvun alussa.

Uusi yhteys tunnetuksi

Northlink-markkinoinnilla tehdään tunnetuksi Perämeren satamia sekä Arkangelin ja Komin alueita. Markkinastrategia tehdään erikseen Luoteis-Venäjälle ja Länsi-Eurooppaan.

Yhteistyö Luoteis-Venäjän suuntaan halutaan vakiinnuttaa Pohjois-Suomen ja Luoteis-Venäjän logistiikan neuvottelukunnan avulla, jota ollaan perustamassa.

Tällä hetkellä Northlink-ryhmän markkinointiohjelman aikataulu käsittää vuoden 2002 alusta vuoden 2004 loppuun. Ensi vuonna rahaa käytetään 170 000 euroa eli noin miljoona markkaa. Seuraavana vuonna käytetään 232 000 euroa ja vuonna 2004 235 000 euroa eli yhteensä markkinointiin varataan 637 000 euroa eli lähes 3,8 miljoonaa markkaa.

Rahoituksesta kunnallisen rahan osuus on noin miljoona markkaa. Pääosa rahoituksesta haetaan Euroopan unionin Interreg III A Karjala -ohjelmasta. Projektiorganisaation vastuullinen johtaja on Oulun Sataman johtaja Kari Himanen.

Kuljetusmääräisenä tavoitteena ohjelmalla on kasvattaa kauttakulkuliikennettä vajaalla miljoonalla tonnilla. Projektilla on myös työllistävä vaikutus, sillä koko kuljetusketjuun lasketaan syntyvän aina yksi uusi työpaikka, kun tavaraa liikkuu 2 000 tonnia. Näin Northlinkin onnistuessa kuljetukseen tulisi 500 uutta työpaikkaa.

Varsinaiset markkinointiponnistukset käynnistyvät alkukesästä 2002.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva