Forum24 lähinnä Oulu-lehden kilpailijaksi

Pekka Siltanen

OULU Uusi ilmaisjakelulehti on selvästi varteenotettava kilpailija, myöntää Suomenmaa-yhtiöt Oy:n toimitusjohtaja Seppo Maskonen, vaikka hän sanookin epäilevänsä lehden kustantajan taloudellisia laskelmia.

Perjantaina Oulussa ilmestymisensä aloittavan uuden ilmaisjakelulehden, Forum24:n kustantaja on Head Media Oy. Yhtiön pääomistaja on JOT Automationin osakkeiden myynnillä miljardööriksi noussut Veikko Lesonen.

Kilpailijaa Oulussa ilmaisjakelulehtimarkkinaa hallinnut Suomenmaa-yhtiöt oli odotellut jo jonkin aikaa. ”Taho vain yllätti. Odottelin uutta kilpailijaa perinteisten kustantajien piiristä”, Maskonen kertoo.

Suomenmaa-yhtiöt julkaisevat Oulussa kahta ilmaisjakelulehteä, Oulu-lehteä ja Suomenmaan ilmaista keskiviikkolehteä.

Ennakko-odotusten mukaan uudesta kaupunkilehdestä muodostuu erityisesti Suomen kolmanneksi vanhimman kaupunkilehden, eli Oulu-leh­den kilpailija.

Oulu-lehti perustettiin jo 1950-luvun lopulla, esikuvanaan Tampereelle ja Kuopioon perustetut kaupunkilehdet.

Tähän saakka kilpailijat taipuneet

Muutama vuosi sitten Oulu-lehti täytti 40 vuotta ja Maskonen uskoo, että se saavuttaa vielä myös ”miehen iän”.

Kyllähän uusi tilanne on herättänyt ja omien tuotteiden terävyyttä on hiottu, hän perustelee.

Lehden tulevaisuuteen Maskonen luottaa myös Oulu-lehden saavuttaman aseman vuoksi: ”Vuosikymmenten saatossa sen kilpailijaksi perustetut lehdet ovat aika lailla taipuneet.”

Tällä hetkellä Oulussa julkaistaan myös toista ilmaisjakelulehteä, kolme kertaa kuukaudessa ilmestyvää Oulun Sanomia.

”Tähän saakka muut, muistini mukaan puolenkymmentä kilpailijaa ovat kaatuneet”, Maskonen valottaa.

Muut säännöllisesti ilmestyneet kilpailijat ovat toisaalta kaukana: Toistaiseksi viimeinen säännönmukaisesti ilmestynyt ilmaisjakelulehti on ilmeisesti Hemmo Kuuranhallan 1970-luvun lopun Vihjeet-lehti.

Nyt kilpailutilanne muuttuu kokonaan

Vaikka Maskonen kokee uuden ilmaiseksi jaettavan kaupunkilehden vakavaksi kilpailijaksi, arvioi hän sen aseman haasteelliseksi, sillä sen verran suurella kulurakenteella se hänestä näyttää aloittavan toimintansa. ”Jotta siitä saataisiin taloudellisesti kannattava, se tarvitsee kaikki Oulu-lehden rahat ja samanlaisen tukun rahaa vielä Kalevaltakin.”

Oulu-lehteä julkaisevan Uutisoulu Oy:n liikevaihto oli viime vuonna 13,2 miljoonaa markkaa. Oulu-lehden osuus siitä oli runsaat 10 miljoonaa markkaa.

Maskonen myöntää, että Oulu-lehden tavoin suoraan kilpailutilanteeseen joutuu myös Suomenmaan keskiviikkolehti.

Forum24 -lehden painokseksi ilmoitetaan noin 80 000 kappaletta.

Suomenmaan keskiviikkolehteä painetaan samoin noin 80 000 kappaletta.

Oulu-lehden jakelumäärä on päivästä riippuen 77 200 tai 82 300 kappaletta.

Kaleva

Asetelmat muuttuvat. Oulun ilmaisjakelulehtimarkkina on tähän saakka ollut kolmen kauppaa.

Oulun lehtikentäs-sä ollut

aina eloa

OULU Yhden Oulu-lehden taipuneista kilpailijoista, Vihjeet-lehden, perusti oululainen lehtimies Hemmo Kuuranhalla 1970-luvun puolivälissä. Iltasanomat-tyyppinen lehti ilmestyi Oulussa viitisen vuotta.

”Se oli hyvä tuote. Jäljestäpäin on harmittanutkin, että se jäi, kun siirryin Oulun Liikekeskus ry:n toiminnanjohtajaksi”, Kuuranhalla miettii.

Vihjeet-lehden Kuuranhalla perusti pian sen jälkeen, kun Oulussa käynnistettyä Iltaset-iltapäivälehteä oli yritetty turhaan juurruttaa pääkaupunkiseudulle.

Hemmo Kuuranhallalla oli näppinsä myös Iltaset-lehden perustamisessa: ”Tekstini oli liian räväkkää silloiselle Liiton päätoimittaja Sulo Lapolalle. Mutta toimitusjohtaja Esko Kauppinen piti sitä mahdollisuutena ja perusti minulle oman lehden.”

Kolme kertaa viikossa ilmestynyt iltapäivälehti ei Oulussa kantanut. Otava ja WSOY ostivat sen Helsinkiin, missä se ei myöskään menestynyt.

”Lehden perinne kyllä elää, sillä Iltasanomat perustettiin sen raunioille”, Kuuranhalla tietää. (PS)

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva