Hitaus yllätti uusyrittäjät

Halu näyttää itselle siivittää Tecnotoysin perustajia

Arja Mikkola

OULU Hietasen veljekset olisivat voineet tehdä paljon muutakin. Kuten lennellä loppuikänsä hävittäjillä ja nostaa mukavaa palkkaa. Mutta Ilmavoimien kutsun sijaan nuoret miehet valitsivat yrittäjyyden kuoppaisen tien. ”Ei hävittäjän ohjaimissa ole mitään tilaa innovoida, ei siellä hirveästi voi säätää ja keksiä uutta”, selittää ratkaisua Jukka Hietanen, 21, Tecnotoys Oy:n toimitusjohtaja.

He ovat koulutovereita Haapavedeltä. Ja heillä on sekä yhteinen hinku luoda jotakin uutta että myös ilmeinen kiire. Tietoteknisiin yliopisto-opintoihin uhrattiin tasan vuosi. Niiden sijaan kolmikko kohdisti energiansa vuoden alussa toimintansa aloittaneeseen Tecnotoysiin.

”Hitaus”, nimeää myyntijohtaja Teemu Rytky, 22, empimättä yrittäjäelämän pahimman yllätyksen. Miten verkkaan ostopäätökset etenevätkään asiakkailla. Ja kuinka harvassa yrityksissä ovatkaan ihmiset, joilla on lupa kirjoittaa nimensä alle.

Katseet onkin jo suunnattu kansainvälisille CAD-ohjelmistomarkkinoille. Lähitulevaisuudessa uudenlaisen mallinnustyökalun kanssa matkataan niin USA:han kuin Unkariinkin, ”maailman suurimpiin yrityksiin”.

Yritys on juuri muuttanut keskikaupungilta Oulun teknologiakylään ja vuodenvaihteen jälkeen on tarkoitus aloittaa hartaasti valmisteltu ensimmäinen rahoituskierros. Sen nimissä kolmikko aikoo etsiä rinnalleen - Sitran tuen ohelle - myös henkilökohtaisempaa ”valmentajaa”.

Myydään tai listataan

Nuoret miehet ovat miettineet asiaansa. Veljeksistä Janne Hietanen, 22, on pohdiskeleva teknologiavastaava, joka luotaa maailmaa moneen suuntaan: ”2,5 vuotta sitten me olisimme tehneet mobiili-jotakin”, hän sanoo.

”Jos mittaisi työn arvoa rahassa, palkkatyö saattaisi olla meillekin kannattavampi vaihtoehto. Mutta kyllä tässä on kerätty semmoista kokemusta, kontaktiverkkoa ja osaamista tulevaisuutta varten, ettei sitä saa missään muualla”, Janne arvioi.

Jukalla ajatus muotoutuu malttamattomammin ja vie ennenkaikkea eteenpäin: ”En usko, että tämä jää ainoaksi meidän perustamaksi yritykseksi.” Hän arvioi uusyrityksen ensi vaiheen vievän 5-8 vuotta: ”Sen jälkeen se joko myydään tai listataan pörssiin. Meidän tapauksessa se ostetaan pois.”

”Eihän meidän tavoitteena voi olla tehdä rahaa. Tavoitteena on tehdä menestyvä yritys.” Samalla toimitusjohtaja ja talousvastaava aikoo osoittaa myös itselle, mihin pystyy.

Myyntijohtaja Rytky puhuu paljon ja hartaasti, lähes suggestiivisesti taka-alalta. Hänen roolinaan onkin toimia agitaattorina ja eräänlaisena ensimmäisenä asiakkaana. Juuri hän kysyy teknologiaveljeksiltä, että ”minkä takia”.

”Meillä on lupa tehdä, mitä me halutaan”, Rytky miettii yrittäjyyttä: ”Todella paljon hankalampaa, mutta huomattavasti palkitsevampaa.”

Sillä kun palkkatyöläisen tehtävä on aina määritelty, niin yrittäjällä vaihtelevat paitsi tulot myös tavoitteet. Hän voi ”aina silloin tällöin sanoa, että nyt kokeillaan jotakin uutta”.

Sisäinen yrittäjyys heitteillä

Hietaset ehtivät esittää ideansa kahdelle työnantajalle. Seudun ohjelmistoyritykset olivatkin kiinnostuneita kaupallisesta hyödyntämisestä, mutta kumpikaan ei avannut mahdollisuutta tuotteistaa poikien ajatusta.

Veljesten kokemuksen mukaan sisäinen yrittäjyys - työntekijöiden innovointivoimavarat - jätetään suomalaisissa yrityksissä liian vähälle. Heillekin jäi vain yksi vaihtoehto. Piti irtisanoutua ja toteuttaa lukioajoilta asti haudottu hanke itse. Nyt töitä riittää vaihtelevasti kahdeksalle.

”Tuotteena meillä on täysin uusi teknologia”, Jukka Hietanen innostuu: ”Toimivia sovellutuksia ei ole nähty.”

”Kyllä tämä joskus on aikamoista tuskaa.” Mutta kun sitten tilaus tulee, menestys maistuu, Rytky kuvaa: ”Se aiheuttaa pienen sisäisen hymyn.”

Enemmän sparrausta

Oulu Tech on auttanut yritystä alkuun. Mutta oikeastaan uudet yrittäjät olisivat odottaneet enemmänkin sparrausta, sekä teknologian kyseenalaistamista että neuvottelutilanteisiin valmentautumista.

Hautomo voisi auttaa aktiivisemmin myös kontaktiverkostollaan. Siellä onkin jo selvästi ymmärretty, että uusien yrittäjien suurimpana jarruna ovat juuri puuttuvat yhteydet. Eivät niinkään puuttuvat tutkinnot. Vaikka pojat tunnustavatkin, että talousopit ovat vetäneet viime aikoina kummasti puoleensa.

Joka tapauksessa kaikki opitaan tässä ja nyt. ”Alle kahdessa vuodessa pitää päästä näyttämään kovasti”, Rytky kaavailee tulorahoituksen pian onnistuvan.

Sillä välin tiedonjyviä kerätään kokeneemmilta. Tecnotoys on vastikään palannut ”maakuntakierrokselta” Etelä-Suomen firmojen parista: ”Sitä kehittyy valtavasti, kun saa olla fiksujen ihmisten kanssa”, Rytky kiittää. Yritysten ovet onneksi Suomessa avautuvat, kunhan asia on perusteltu.

Vain viikonloput yritetään rauhoittaa visusti. Vaikka vapaa-aikakin kuluu jo bisnesmaailman tyyliin. Kesällä nuoret miehet aloittivat golfin pelaamisen.

Tapio Maikkola

Idea lukioajoilta. Parikymppiset Jukka (oik.) ja Janne Hietanen irtisanoivat itsensä ja perustivat oman firman. Tecnotoys optimoi grafiikasta turhat yksityiskohdat poistavaa 3D-työkalua.

Kaikki tarpeeton pois kuvasta

Oululainen Tecnotoys tehostaa ja nopeuttaa reaaliaikaisen 3D-grafiikan käyttöä ohjelmistoissa.

Kuvasta poistetaan kaikki tarpeeton, mitä ihmisen silmä ei kokonaisuudessa erota.

Tuotteistamisen alla on yksinkertaistaa grafiikan tiedosto näkyvyyslaskelmien avulla parhaassa tapauksessa 5-10 prosenttiin alkuperäisestä.

Ensimmäinen mallinnustuote, joka sopii esimerkiksi talopakettien tai myös suurten kiinteistöhankkeiden internet-markkinointiin, valmistuu loppuvuodesta.

ARM

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva