Puolet lomaosakkeista Pohjois-Suomessa

Suomalaiset ostavat nykyään lähes kaikki viikko-osakkeet kotimaasta

Heino Ylisipola

HELSINKI Suomalaiset ostavat nykyään uusia lomaosakkeita lähinnä vain kotimaasta. Suomessa lomaosakkeiden, joita myös viikko-osakkeiksi kutsutaan, hankinta painottuu erityisen selvästi Pohjois-Suomeen.

”Lähes 20 000 suomalaista perhettä on hankkinut viikko-osakkeensa Pohjois-Suomesta eli Kalajoki-Kajaani -linjan yläpuolelta. Se on melkein puolet kaikista viikko-osakkeista”, kertoo Suomen viikko-osakeyhdistyksen toiminnanjohtaja Timo Silaste.

Silaste laskee, että noin 60 000 suomalaista lomailee lähes viikoittain Pohjois-Suomen kohteissa, kun perheeseen kuluu vanhempien lisäksi vähintään yksi lapsi

Ulkomaiden, lähinnä Espanjan ja Kanarian saarten osuus jää 25 prosenttiin.

”Suomalaiset luottavat suomalaisiin viikko-osakkeisiin. Täällä ala on järjestäytynyt ja reilun kaupan säännöt ovat olleet kunniassa alusta alkaen ja se tuottaa nyt tulosta”, iloitsee Silaste.

Hän arvioi, että suomalaiset ovat sijoittaneet Pohjois-Suomen lomakohteista hankittuihin viikko-osakkeisiin lähes miljardi markkaa viimeisen kymmenen vuoden aikana.

”Vuodesta 1995 lähtien viikko-osakkeiden myynti on kasvanut keskimäärin 20 prosenttia vuodessa. Suomalaiset ovat brittien jälkeen toiseksi innokkaimpia viikko-osakelomailijoita Euroopassa väkilukuun suhteutettuna. Pohjoismaissa viikko-osaketoiminta onkin kehittyneintä Suomessa”, painottaa Silaste.

Ruotsissa lomaosaketoiminta on hyvin vähäistä. Ruotsalaiset ostavat yli 90 prosenttia viikko-osakkeistaan ulkomailta.

Pohjois-Suomi myy hyvin

Holiday Club Finland Oy:n toimitusjohtaja Vesa Tengman kertoo, että Pohjois-Suomen kohteet myyvät hyvin. Esimerkiksi Sallassa viikko-osakekapasiteetista 95 prosenttia on jo myyty.

”Pohjois-Suomessa kapasiteetista keskimäärin 80 prosenttia on myyty. Viikko-osakkeiden merkitys Pohjois-Suomen matkailulle on erittäin suuri. Esimerkiksi Katinkulta Sotkamossa nostaa hotellien käyttöasteen 60 - 65 prosenttiin, kun se Kajaanissa jää keskimäärin 40 prosenttiin.”

Tengman muistuttaa, että vaikka omistaja ei käyttäisikään oikeuttaan, lomanvaihtaja tulee paikalle.

”Viikko-osakkeiden omistajat ja käyttäjät tuovat joka vuosi 100 miljoonaa markkaa rahaa Pohjois-Suomeen.”

Tengmanin mukaan New Yorkin terrori-iskut ja lentoliikenteen hiljentyminen eivät ole vaikuttaneet juuri mitään viikko-osakekauppaan.

”Helsingin alueen asiakashankinta markkinointitilaisuuksiin hieman notkahti syyskuun 11. päivän jälkeen, mutta ei muuten. Suomen valtit ovat puhtaus, turvallisuus ja laatu. Niiden tekijöiden avulla Suomen matkailu kasvaa, vaikka matkailu muuten tulee yhä kansainvälisemmäksi.”

Tengman myöntää, että yritysten kokouskysyntä on syyskuun tapahtumien jälkeen jonkin verran laskenut. ”Tavallisten kuluttajien lomaosake- ja kylpyläkysyntä ei ole kuitenkaan tippunut.”

Holiday Club Finland on Suomen markkinajohtaja lomaosakkeissa ja kylpylöissä. Se omistaa muun muassa Katinkullan Sotkamossa ja Kylpylähotelli Edenin Oulussa.

Yhtiön liikevaihto nousee tänä vuonna 260 miljoonaan markkaan ja tulos noin 20 miljoonaan markkaan. Kannattavuus on Tengmanin mukaan ”erinomainen”, kun toimitaan matkailualalla.

Suurin omistaja on pääomasijoitusyhtiö CapMan rahastoinen, noin kolmannes Holiday Club Finlandin osakekannasta. Toiseksi suurin omistaja on Procurator Oy, joka on Jaakko Pöyryn perheyhtiö. Tengman itse omista noin neljä prosenttia.

Pörssiin ehkä 2 - 3 vuoden päästä

Tengman vahvistaa, että pörssilistautuminen on mukana tulevaisuudensuunnitelmissa.

”Pörssi voi olla ajankohtainen 2-3 vuoden kuluttua. On myös mahdollista, että joku iso eurooppalainen tai amerikkalainen lomaosakeyrittäjä haluaa tulla Suomeen ja ostaa meidät.”

Tengman painottaa, että matkailu on yleensä suurten ketjujen tai tuotemerkkien, brandien, bisnestä tai sitten se on perheyrittäjyyttä.

”Holiday Club -ketjun rakentaminen alkoi 1998. Pohjois-Suomeen olemme investoineet yrityskaupat mukaanlukien 300 miljoonaa markkaa. Parin seuraavan vuoden investointisuunnitelmat ovat 100 miljoonaa markkaa. Olemme käynnistäneet muun muassa Oulun Edenin hotelliosan laajentamisen”, selvittää Tengman.

Hän arvioi optimistisesti kotimaan matkailumarkkinoiden tulevaisuutta: ihmisten vapaa-aika lisääntyy, suuret ikäluokat jäävät pian eläkkeelle, tulot ovat kasvussa ja ihmiset panostavat aikaisempaa enemmän vapaa-ajan viettoon.

Tengmanin visiona on, että Holiday Club Finlandin liikevaihto vuonna 2005 on puoli miljardia, tulosta tulee 50 miljoonaa ja sijoitetun pääoman tuotto nousee yli 12 prosentin. ”Tavoitteeseen päästään yritysostoin ja investoimalla parhaisiin vapaa-ajan kohteisiin. Haluamme olla markkinajohtaja sekä kylpylähotelli- että viikko-osaketoimialalla.”

Heikki Savolainen

Kaipuu menneeseen. Suomen Viikko-osakeyhdistyksen toiminnanjohtaja Timo Silaste (vas.) ja Holiday Club Finland Oy:n toimitusjohtaja Vesa Tengman kertovat, että suomalaiset arvostavat liikkumista luonnossa, puhtautta ja turvallisuutta. ”Suuriin ikäluokkiin kuuluvilla on 50-luvun kaipuu: tarve kokeilla, osaako vielä sytyttää nuotion sateella. Nuoret aikuiset ovat taas aktiivisia harrastelomailijoita”, arvioi Silaste.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva