Saatanan pyhä temppeli

Oulussa sikisi yritys perustaa valtakunnallinen satanistien seura noin kymmenen vuotta sitten. Hanke hiipui nopeasti, kun paholaisesta tuli nuorisomuotia ja väkivaltaa.

Petri Laukka

”Saatanan pyhä temppeli on suomalainen satanistijärjestö. Järjestön ensisijainen tehtävä on viedä satanismin viestiä paikallisille ihmisille, mutta myös pitää yllä maailmanlaajuisia yhteyksiä satanisteihin. Tavoitat Saatanan pyhän temppelin osoitteesta PL 36, Oulu.”

Oululaisen satanistiseuran ulkomaisessa lehdessä julkaisema viesti on kymmenen vuoden takainen. Tuolloin ilmiö eli vahvinta aikaansa Oulussa. Seura yritti koota yhteen suomalaisia älykkösatanisteja.

Hanke ilmeisesti epäonnistui. Postilokero-osoite ei ole ollut voimassa vuosiin eikä toimintaa pyörittäneistä ole jäänyt jälkiä. Kaikki tuntuu rauenneen ennen 1990-luvun puoliväliä.

Silti Oulua pidetään edelleen aikuisten harjoittaman satanismin keskuksena Suomessa.

”Asiasta liikkuu huhun tasolla olevaa tietoa. Paikkakunniksi määrittyvät useimmiten Oulu, Tampere, Lahti ja Uudenmaan radanvarren seutu”, sanoo nuorisosatanismia tutkinut tohtori Tapio Kuure Tampereen yliopistosta.

Huhua on mahdoton varmistaa, sillä satanisminsa vakavissaan ottavat eivät näkemyksistään ulkopuolisille huutele. Tässä mielessä oululaisten yritys koota väkeä yhteen vuonna 1991 oli poikkeuksellinen. Se tapahtui melko avoimesti, jopa ilmoituksella rocklehdessä.

”Luulen ettei keskuksia sinällään ole olemassa, vaan kyseessä ovat joustavat verkostot ja yhteydenpidon muodot”, Kuure jatkaa.

Kunpa tavoittaisi jonkun pyhän temppelin silloisen johtohahmon. Voisi kysyä, mihin kaikki lopahti.

Seuratkaa rahaa, on amerikkalainen neuvo tavoittaa salaperäiset taustahahmot. Auttaisiko nyt: seuratkaa pahaa?

Pahinta on toisen ihmisen tappaminen.

Kolmisen vuotta sitten Hyvinkäällä kolme nuorta saatananpalvojaa pilkkoi yön hetkinä ystävänsä ja polki kaatopaikan hetteisiin. Hyvien perheiden lapsia. Oulun poliisipäällikkö Veli-Erkki Väre sanoo, että paloittelumurha on tähän saakka raain saatananpalvontaan yhdistyvä tapaus.

Julma henkirikos herätti kauhua ja nostatti pyhää vihaa saatanaa ja kätyreitänsä kohtaan.

”Satanismin rankimmassa muodossa, johon liittyy ritualistista käyttäytymistä ja saatananpalvontaa, on kyseessä ongelmien vyyhti. Se koostuu mielenterveysongelmista, huumeista, väkivallasta ja seksuaalisesta hyväksikäytöstä”, Kuure huomauttaa.

Poliisin mukaan Suomessa on 200-400 rikoksiin taipuvaista saatananpalvojaa.

”Kaikkeen satanismiin ei sisälly rikollisuutta. Monille se on muotijuttu vaatteineen, vähemmistölle vakaa uskonto”, Väre kertoo.

Mitä pirun eroa on satanisteilla ja saatananpalvojilla?

Satanistit ilmoittavat olevansa filosofisempia ja asiaan vihkiytyneempiä kuin saatananpalvojat, nämä mustiin pukeutuneet nuoret, jotka ammentavat pimeästä pullosta paholaisen voimia kaataa rivi hautakiviä.

Saatanan pyhä temppeli on poliisille ja viranomaisille tuntematon. Seura ei vaikuta pahalta.

Vaan jälkiä löytyy. Eräs tietolähde kertoo sähköpostitse kuulleensa temppelistä aikoinaan, mutta suutahtaa kun hänen nimensä on noussut esille tällaisissa yhteyksissä.

Vesiperä.

Satanismin nykysuuntaus alkoi Kaliforniasta Yhdysvalloista 1960-luvulla Anton LaVeyn perustaessa Saatanankirkon. Kirkon verkkosivusto churchofsatan.org kehottaa lukemaan Carl Jungia, Sigmund Freudia, Friedrich Nietzscheä ja Michael Foucaultia. Länsimaisen tieteen kivijalkoja.

Sivusto ei kiihota etniseen vihaan tai vähemmistöjen syrjintään. Jung ja Freud olivat juutalaisia, Foucault homo. Teksti on suorastaan pohdiskelevaa.

”Satanistista ideologiaa kehittelevät ihmiset ovat kuten ketkä tahansa ideologit: osaa heittelee ideologia, osa taas heittelee ideologiaa. Kun kyseessä on ideologinen satanismi, poliittisen mielipiteen vapaus demokratiassa on ehdoton”, Tapio Kuure huomauttaa.

Satanismissa pitää muistaa, että kyse on ihmisen toiminnasta. Tuonpuoleinen pimeyden mahti ei liikuskele mukana.

”Kyse ei aina ole ihmisen keskentekoisuudesta, vaan syvemmästä mustasta puolesta, joka ei liity moniongelmaisten ihmisten mielenterveyteen”, Kuure sanoo.

Tulee sähköpostivastaus toiselta oululaiselta aikuissatanistilta. Hänkin kirjoittaa olevansa nykyään kovasti ex ja paheksuvansa yhteydenottoa. Tiedotusvälineet vääristelevät hänen mukaansa satanistiasioita, vaikka yksi lysti enää.

Satanismi merkitsi hänelle aikoinaan yksilöllistä filosofiaa, ei salaisia rituaaleja. Saatanan pyhästä temppelistä hän ei tiedä mitään, jokin hötöinen yritelmä. Yhden nimen hän tuollaisen toiminnan liepeiltä pinnistää, kumminkin. Hyvä hyvä.

Samaa nimeä on Oulun puhelinluettelossa monta. Ei kun soittamaan.

Oulun poliisilaitos on vastannut sisäministeriön äskettäiseen kyselyyn tulevaisuudessa mahdollisesti uhkaavista ideologiarikoksista. Kansainvälisen terrorismin leviäminen Suomeen on suurin uhka, mutta erääksi kotimaiseksi vaaraksi voi nousta satanismi ja sen rikollinen muoto saatananpalvonta.

”Satanismi on Oulun poliisilla seurannassa ja erityisesti Suojelupoliisilla Supolla. Oulussa satanismi on ollut olemassa ilmiönä jo vuosia, mutta juuri nyt osallistuminen siihen ei ole kovin runsasta. Toiminta vaikuttaa aaltoliikkeeltä, se viriää ja sitten väljähtyy”, miettii poliisipäällikkö Väre.

Oulussa vallitsee 2000-luvun alussa mieto vaihe. Viime vuosina satanismi ei ole aiheuttanut nuorille mielenterveysongelmia. Nuorten neuvolaan, keskussairaalan nuorisopsykiatrian osastolle tai mielenterveyskeskukseen ei ole hakeutunut hoitoon satanismista henkisiä haavoja saaneita.

”Satanismia saattaa esiintyä nuorten parissa yksittäisinä tapauksina, mutta mitään isompaa ei tietoomme ole tullut”, sanoo nuorisosihteeri Kaija Välimaa.

Välimaa arvelee satanismin olevan täysi-ikäisten ideologiaa, jolloin salaiset rituaalit keskittyvät seinien sisäpuolelle eivätkä näy katukuvassa.

Tutkijoiden mukaan Suomessa on varttuneempien ja koulutetumpien satanistien verkosto. Mutta se on pieni.

Joku vastaa puhelimeen.

Haloo. Kaarteluiden ja kiertelyiden jälkeen ilmenee, että toisessa päässä lienee nyt oululaisen Saatanan pyhän temppelin perustaja.

Järkevän oloinen puhelinääni sanoo, ettei enää voisi allekirjoittaa satanismin ideologiaa.

Hänen mukaansa satanismi ei perustaltaan juuri eroa nykypäivän uusliberalismista ja markkinahenkisestä yksilön korostamisesta. Tutkija Kuure on päätynyt samanlaiseen arvioon:

”Satanisti asettaa tehtäväkseen selviytyä elämässä periaatteella kurjat kyykkyyn. Satanistin ratkaisu on nihilistinen ja elitistinen”, Kuure sanoo.

Tällaisesta ajattelusta entinen satanismiseuran puuhaaja on halunnut eroon.

Satanismi oli viatonta 1990-luvun alun Oulussa. Kirjojen lukemista, keskustelua niiden sisällöstä ja ulkomaisia kirjekavereita. Anton LaVeyn Satanic Bible, Saatanan raamattu, kuului lukemistoon.

Ääni kertoo saman tarinan kuin pari muutakin entistä satanistia: viehätys loppui, kun ilmiön ympärille kietoutui idioottimaisia heavyjuntteja väkivaltaa vihtovine black metal -yhtyeineen. Noista syistä moni metallibändi sanoi satanisminsa irti tuohon aikaan.

Saatana kaupallistui. Paholaisella myydään levyjä, paitoja ja energiajuomaa.

Eikä Saatanan pyhä temppeli saanut kannattajia. Lehti-ilmoitus poiki erään tiedon mukaan noin 20 varovaista yhteydenottoa.

Sillä ei huonetta rakenneta.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva