Taivalkoskella hyvin urakoita

Laivojen potkurirungot työllistävät jo enemmän kuin vetureiden korit

Aimo Kajava

TAIVALKOSKI Kolme vuotta sitten aloitettu laivojen potkurirunkojen valmistus tiesi Taivalkoskella aikakautta, josta junien vetureiden valmistukseen valjastettu tehdas on selvinnyt hyvin.

Telatek Oy:n tehtaan johtaja Pertti Tyni kertoo, että talouden synkistä pilvistä huolimatta Taivalkoskella on urakoita nyt niin hyvin, että muualla päivittäiseksi uutiseksi nousseista lomautuksista ei tarvitse edes keskustella.

Tehtaalla on nyt noin sata vakituista työntekijää, joiden lisäksi hyvän työtilanteen vuoksi on jouduttu palkkaamaan myös parikymmentä määräaikaista metallimiestä.

”Ruoripotkureita on tilauksessa vielä 15 kappaletta, jotka toimitetaan reilun vuoden sisällä. Näillä näkymin niiden tilausmäärät saattavat vain lisääntyä”, Tyni kertoo.

Tehtaan väestä laivan potkurirukojen valmistus työllistää jo 60 prosenttia. Junan veturikorin tekeminen on myös tärkeä leivänantaja. Kaikkiaan 26 korin urakasta on toimitettu 12 kappaletta. Ne tehdään alihankintana Talgo-Transtech Oy:n Otanmäen tehtaalle. Koko urakka valmistuu vuoden 2003 kesäkuussa.

”Kun vetureiden korit loppuvat, on löydettävä joku toinen tuote. Ei ole turvallista jäädä yhden valmistettavan tuotteen varaan”, Tyni sanoo.

Hänen mukaan keskusteluja on käyty ja on mahdollista, että uusiakin urakoita saadaan telakkateollisuudesta.

Raskaita runkoja ympäri maailmaa

Taivalkosken tehtaalla vietettiin keskiviikkona historiallista hetkeä, kun kuukausien punnerruksen tuloksena hallista nostettiin kuljetukseen tähän mennessä jämerin ruoripotkurin runko.

Painoltaan 103 tonnin metalliammattilaisten taideteosta lähdettiin kuljettamaan eilen Raisioon, jossa se on perillä vasta perjantaina.

Harvinaisen suuren painon vuoksi potkurirunko viedään aluksi Kajaaniin ja sieltä Kokkolaan, josta matka jatkuu rannikkoa pitkin ensimmäiseen määränpäähän.

Raisiossa potkurin runko koneistetaan, jonka jälkeen järkäle matkaa Porvoon lähelle Kullooseen päällystettäväksi. Hiekkapuhalluksen ja maalauksen jälkeen runko siirretään Helsinkiin Vuosaaren telakalle. Siellä lopullinen tilaaja ABB Azipod Oy koneistaa ruoripotkurin ja se kuljetetaan Japanissa tekeillä olevaan tankkeriin. Koneistuksen jälkeen koko komeus painaakin jo 320 tonnia.

”Tankkeri on Fortumin tilaama, eli aikanaan ruoripotkuri tulee takaisin Suomeen”, Tyni naurahtaa.

Keskiviikkona taipaleelle saateltu potkurin runko oli 21. Taivalkosken tehtaalla valmistettu. Tähän mennessä ne ovat olleet vajaan 60 tonnin painoisia, jotka on valmistettu huippuristeilijöihin.

Erikoiskuljetus laittaa sillat lujille

Talonkokoisen potkurirungon kuljetuksiin valmistauduttiin huolella tehtaan hallissa. Tamperelaisen liikkeen kuljettajat Raimo Granlund ja Jukka Haavisto kiinnittivät isoa laivan osaa paksuilla kettingeillä.

”Tätä ei passaa pudottaa tielle, eikä varsinkaan kenenkään varpaille”, Granlund myhäili.

Kajaaniin kuljetus jouduttiin ohjaamaan muun muassa sen vuoksi, että ensimmäinen liian heikko silta olisi ollut Kiimingissä. Kaikkiaan siltoja on matkalla 17 kappaletta.

Erikoiskuljetuksen sujumista vartioi edessä kolme autoa ja perässä vielä yksi auto. Aikaa kuluu, sillä suuren lastin tuntinopeus on noin 20 kilometriä.

Telatek 1

Aimo Kajava

Hyvin töitä. Laivojen ruoripotkureiden teko työllistää eniten Taivalkoskella.

Telatek 2

Aimo Kajava

Työt syynissä. Työnjohtaja Mikko Polojärvi tutkii, voidaanko työvaiheita muuttaa vielä tehokkaammaksi.

Telatek 3

Aimo Kajava

Jatkuvaa opiskelua. Tehtaan väkeä on jouduttu kouluttamaan haastavampien töiden vuoksi jatkuvasti.

Telatek 4

Aimo Kajava

Ei passaa pudottaa. Raimo Granlund sitoi huolellisesti 103 tonnin painoista potkurin runkoa.

Telatek 5

Talon kokoinen. Keskiviikkona lähteneen ruoripotkurin kuljettaminen vaatii useita päiviä. Raimo Granlund (vas.) ja Jukka Haavisto kiinnittivät järkäleen paksuilla kettingeillä.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva