Äimärautiota ei asuteta, Hiukkavaarasta keskus

Kari Sankala

OULU Yleiskaavoitus on edennyt seudun yhteiseltä ja Oulun kaupungin osalta siihen vaiheeseen, että ehdotuksia on luvassa nähtäville kansalaisten mielipiteiden saamiseksi marraskuun aikana.

Varsinaisesti yleiskaavojen on määrä valmistua loppuvuodesta 2002. Muistutuksia varten kaavat tulevat nähtäville ensi kesäkuussa.

Jo nyt on selvä, ettei Oulussa kaavoiteta uutta asuinaluetta Äimäraution raviradan alueelle, vaan Äimärautio säilyy eläinurheilukeskuksena. Korvaavaa paikkaa oli katsottu Kempeleen ja Limingan lakeuksilta sekä Haukiputaan Virpiniemestä, joka olisi Äimäraution jälkeen toiseksi paras raviradan paikka.

Yleiskaava-arkkitehti Kristiina Anttonen sanoo, että uusi merkittävä kasvusuunta on sen sijaan Hiukkavaara. Alueelle valmistuu tavoitesuunnitelma ensi kesänä. Sitä tekevät kaupunki ja puolustusvoimat yhdessä.

Hiukkavaara on tulevaisuudessa kolmas Oulun aluekeskuksista. Kaksi muuta ovat Linnanmaa ja Kaakkuri.

Se, että Äimäraution asuinrakentamisesta luovutaan, merkitsee, että Toppilansalmen rannat ja Metsokangas joudutaan kaavoittamaan hieman tiiviimmin. Näin Oulussa pysytään asuntotuotannon tavoitteissa, joka on 1 400 uutta asuntoa vuodessa vuoteen 2020 saakka. Pientalojen osuus on puolet. Omakotitaloja rakennetaan vuosittain 350 kappaletta ja toinen puoli rivitaloasuntoja. Kerrostaloasuntoja tulee vuosittain 700 kappaletta.

Asuntojen määrä kasvaa 63 000:sta 81 865:een parissakymmenessä vuodessa. Yksin Hiukkavaaraan suunnitellaan 5 000 uutta asuntoa yli 11 000 asukkaalle. Toinen suuri asuinalue tulee Kuivasjärven länsirannalle Ritaharjuun. Asukkaita tulee viitisentuhatta.

Liikenne kasvussa

Oulun kaupungin sisäinen liikenne kasvaa lähivuosina rajusti. Parhaiten liikenteen kasvusta kertoo Oulujoen yli menevän liikenteen määrä.

Vuonna 1960 Oulujoen ylitti kaupunkialueella noin 10 000 moottoriajoneuvoa vuorokaudessa. Vuonna 2000 ylityskertoja laskettiin 100 000 kappaletta vuorokaudessa ja vuonna 2020 ennakoidaan ylitysten määrän kipuavan yli 150 000:n.

Kaupungininsinööri Matti Räinän mukaan uusi siltayhteys Poikkimaantien jatkeelta Hiukkavaaraan on välttämätön. Samoin Pohjantiellä joudutaan miettimään kolmatta kaistaa välille Kainuuntie ja Kuusamontie.

Lisäksi Kuusamontie kaipaa toisen kaistan kuten Kainuuntiekin ja Limingantie.

Keskustan alueella liikenteellisiä ratkaisuja on tehtävä alikulkujen kohdalla, Joutsensillalla ja Kastellin häkillä.

Joukkoliikenteeseen avataan Pohjantietä hyödyntäviä nopeita linjoja pohjoisten ja eteläisten kaupunginosien väliin. Toisaalta kehittelemisen arvoisia ovat citylinjat esimerkiksi Oulun yliopistollisen sairaalan ja keskustan välille. Kevyen liikenteen osalta väylät suunnitellaan edelleen erikseen kuten Oulussa on tehty jo yli 30 vuosikymmentä.

Seuturatkaisut odottavat

Koko Oulun seudun yleiskaava valmistuu rinnan Oulun kaupungin yleiskaavan kanssa. Seudullista kaavaa tehdään Oulun, Kempeleen, Oulunsalon, Haukiputaan, Kiimingin, Muhoksen ja Hailuodon kuntien alueelle.

Seudullisessa yleiskaavassa ratkotaan myös koko seutua koskevia kysymyksiä. Ruskon korvaava jätteen loppusijoituspaikka on tulossa Alakyläntien varteen Kiimingin ja Haukiputaan rajamaille Kuivasjärven suuralueen pohjoispuolelle. Toisaalta Kiiminki olisi halukas säilyttämään edelleen oman kaatopaikkansa.

Iinatin moottoriurheilukeskuksen korvaavaa paikkaa ei ole toistaiseksi löytynyt. Ehdolla ovat Haukiputaan Murtoperä ja Vasikkasuo juuri Alakyläntien suunnassa. Myös Limingan Vehkamaa on ollut mukana tarkastelussa. Lisäksi neljäntenä vaihtoehtona on katsottu kaava-alueen ulkopuolelle Ylikiimingin suuntaan. Moottoriurheilukeskusta miettinyt työryhmä tekee ehdotuksensa marraskuussa. Sen perusteella paikka valitaan seudulliseen yleiskaavaan.

Koko seudun väkiluvuksi vuonna 2020 arvioidaan 220 000 asukasta. Oulun keskustassa ja lähiökehällä väestä asuu 36 prosenttia eli 77 300 ihmistä, pohjoisen suunnassa 21 prosenttia, Kempeleessä, Oulunsalossa 20, Kiimingin suunnassa 12 ja Oulujokivarressa 11 prosenttia asukkaista.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva