Utajärvi aikoo muotovalioksi

Toiminnat sertifioidaan ensi talvena ensimmäisenä kuntana Suomessa

Petri Hakkarainen

UTAJÄRVI Lähinnä teollisuudesta tuttu ISO-standardijärjestelmä on väline, jolla Utajärven kunnan toiminnot laitettiin raameihin.

Ensimmäisenä kuntana Suomessa Utajärvi on nyt myös sertifioimassa tehokkuuteen ja nykyistä parempiin palveluihin tähtäävän järjestelmänsä.

Utajärvellä sertifioinnin ovat aikaisemmin käyneet läpi myös Rokuan Kuntokeskus ja Rokua Seura ry:n ympäristöjärjestelmä.

”Kunnan sertifikaatti on kolmas, joten eikös Utajärvi ole sitten jo muotovalio”, kunnanjohtaja Kyösti Juujärvi myhäilee.

Niin Juujärvi kuin laatujärjestelmän kehitystyöhön innostunut perusturvajohtaja Marja-Leena Meriläinen tähdentävät, että kunnan asioita ei kohennella nyt johtavien virkamiesten pienessä piirissä. Mukana on koko 220 työntekijän kaarti.

”Heti alussa tehtiin selväksi, että henkilökuntaa ei tämän järjestelmän luomisen takia vähennetä. Hikeä ja kyyneleitä työ on varmasti vaatinut, mutta porukka on lähtenyt todella hienosti mukaan”, kunnanjohtaja kehuu.

Tiimit toimivat

Uusiin periaatteisiin on kirjattu sekin, että henkilökunta on kunnan toiminnan tärkein voimavara. Arvostusta ja tunnustusta aiotaan jakaa säästelemättä silloin, kun aihetta löytyy.

Meriläinen muistuttaa, että kaiken työn perustoiksi luodut tiimit ovat syntyneet henkilökunnan toiveiden mukaan. Vastuuta on viety organisaatiossa alaspäin, ja tulokset näyttävät hyviltä.

Esimerkiksi perusturvapuolella menot ovat pysyneet pienempinä kuin vuonna 1997. Kun menojen pienentämisen ohella on keskitytty myös tulojen kasvattamiseen, on kunnan toimintakatekin eli juoksevien menojen ja tulojen erotus parantunut selvästi.

Kunnan henkilöstön monenlainen osaaminen hyödynnetään niin, että sitä myydään jo muillekin kunnille. Kunnanjohtaja myhäilee, että koko toimintajärjestelmän luomistakin kyllä konsultoidaan, kunhan hinnoista sovitaan.

Kunnan internet-sivut ovat jo nyt monenlaisen, tiuhaan päivitettävän tiedon lähde. Keskustelukanavaa seuraavat myös virkamiehet, ja he myös vastaavat siellä esitettyihin kysymyksiin.

Internetin kautta saa kohta myös erilaisia lomakkeita ja vaikka ajanvarauksia. Toimintajärjestelmän peruspylväät ovat myös kaiken kansan tarkistettavissa.

Kunnan työntekijöille rakennettava sisäinen tietoverkko puolestaan varmistaa, että kaikki tietävät tarkkaan, missä mennään.

”Kuntalaiselle sertifioitu laatujärjestelmä on väline, jolla hän voi tarkistaa, millaiseen palveluun hän on oikeutettu”, Juujärvi kiteyttää.

Palaute menee perille

Meriläinen kertoo, että palautetta osataan antaa ja ottaa vastaan paremmin kuin ennen.

Jos kuntalainen ei esimerkiksi pääse lääkärin vastaanotolle sovitun kolmen päivän sisällä, hän voi kysyä, miksi järjestelmä ei toimi. Suullisen tai useissa paikoissa saatavilla olevalle lomakkeelle tehdyn palautteen käsittelevät asiasta vastuussa olevat, ja kysyjälle vastataan viivyttelemättä.

”Kuntalaiset haluavat tietenkin mahdollisimman hyviä palveluja. Hyvät palvelut eivät kuitenkaan välttämättä maksa enemmän kuin huonommat, jos käyttöön otetaan rohkeasti uusia toimintamalleja”, perusturvajohtaja vakuuttaa.

Kyösti Juujärvi uskoo vakaasti, että laadittu toimintasuunnitelma ei jää pelkiksi tavoitteiksi. Hänen mukaansa nyt ollaan jo niin pitkällä, ettei paluuta entiseen ole.

”Toimintoja arvioidaan jatkuvasti esimerkiksi talouden, vaikuttavuuden, asiakkaan ja henkilöstön näkökulmasta. Vuosittain toistettavat sertifioinnin seuranta-arvioinnit ovat myös meille kaikille mukavasti kannustava keppi”, kunnanjohtaja sanailee.

Uudet opit. Kanslisti Taisto Kokko (vas.) perusturvajohtaja Marja-Leena Meriläinen, toimistovirkailija Tarja Haapapuro ja kunnanjohtaja Kyösti Juujärvi ovat sitoutuneet laadukkaaseen ja tehokkaaseen toimintaan.

Faktalaatikkoon:

Utajärven toimintajärjestelmän tavoitteita:

-Kutannustehokkus

-Toiminnan parempi laatu

-Kunnan kilpailukyvyn parantaminen

-Henkilöstön jaksamisen ja hyvinvoinnin varmistaminen

-Kuntalaisten pavelutason varmistaminen

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva