Menestys on ajan kysymys

Säveltäjä Oliver Kohlenberg odottaa uuden sinfoniansa kantaesitykseltä paljon

Esko Aho

OULU Säveltäjä Oliver Kohlenberg (s.1957) on tullut tunnetuksi miehenä, joka ei vaivaa päätään käytännön pikku ongelmilla varsinkaan silloin, kun on pakottava tarve synnyttää säveltaidetta.

Hän jos kuka on boheemi taivaan oikusta, lajinsa viimeisiä edustajia aidosti, ei mikään Kaken pesulan tai Valopilkun itseriittoinen kulttuuri-ilmestys.

Vaikka Oliver Kohlenbergin suuret sävellykset ovat lähes säännönmukaisesti huutaneet huomattavasti mittavampaa esityskoneistoa kuin kukaan on pystynyt maksamaan tai orkesterimonttuun mahduttamaan, ei säveltäjä ole antanut periksi.

Se ei kerta kaikkiaan sovi hänen ajatusmaailmaansa.

Oopperat tyrkyllä

Oliver Kohlenberg vakaasti uskoo aikansa vielä koittavan, ja muutkin ovat alkaneet uskoa.

Säveltäjän kertoman mukaan virityksiä on olemassa Suomen Kansallisoopperan suuntaan hänen kahden viimeisen oopperansa, Sipirjan lapsen (1998) ja Magdalenan (2000), nostamiseksi laajempaan tietoisuuteen.

Sipirjan lapsi ja Magdalena ovat ”hyvällä tavalla tyrkyllä” oopperanjohtaja Erkki Korhosella. Oliver Kohlenberg povaa, että oopperoista jompi kumpi vielä esitetään Helsingissä.

”Minulla on ollut vaikeuksia päästä instituutioiden kanssa tekemisiin eli sävellyksiäni on esitetty hirveän vähän, mikä on johtanut siihen, että omassa yksinäisyydessäni olen kehittänyt hyvin laajamuotoisia teoksia ajatellen, että niiden vuoro vielä tulee”, hän analysoi.

Oliver Kohlenberg asuukin ”Metsäpirtissä”, joka sijaitse noin 15 kilometriä Ylivieskasta Oulaisiin päin hyvin tavallisessa pohjoispohjalaisessa maisemassa.

Hassisen hurja aihe

Säveltäjä myös paljastaa, että hän on jälleen aloittelemassa uutta kaksinäytöksistä oopperaa. Sen nimi on Naisvankila eli karkotus paratiisista. Libreton on kirjoittanut Pirjo Hassinen. Oopperan esityspaikasta ja rahoituksesta ei luonnollisesti ole vielä tietoa.

”Olemme Pirjo Hassisen kanssa työstäneet tekstiä sähköpostitse noin puolen vuoden ajan. Kyseessä on hurjin ooppera-aihe, joka tässä maassa on koskaan syntynyt”, Kohlenberg lupaa.

”Heti kun Sinfonia Concertanten kantaesityksen krapulasta ensi viikolla selviän, ryhdyn todenteolla säveltämään oopperaa. Sen valmistuminen kuitenkin riippuu siitä, minkälaisen apurahan saan seuraavaksi. Valtion kolmivuotinen apurahakausi minulla päättyy vuodenvaihteessa.”

Ajatukset toteutuvat

Mainittu kantaesitys tapahtuu tänään Madetojan salissa Oulun kaupunginorkesterin sinfoniakonsertissa.

Nuottitelineillä on Oliver Kohlenbergin Sinfonia nro 4 ”Concertante” op. 57. Solisteina esiintyvät Mikael Helasvuo, huilu, Leea Nikku ja Pauliina Kallio, harppu. Sinfonian ja koko konsertin johtaa Arvo Volmer.

”Tiistaina olin ensimmäistä kertaa kuuntelemassa kaupunginorkesterin harjoituksia ja huomasin, että sävellys toimii ihan täydellisesti, juuri sellaisena kuin olen tarkoittanut. Ensimmäistä kertaa elämässäni musiikilliset ajatukseni toteutuvat. Tämän jälkeen ehkä ymmärretään, mitä ajan takaa”, Kohlenberg uhkuu intoa.

Edellytyksenä Sinfonia Concertanten saamiselle Oulun kaupunginorkesterin ohjelmistoon kuitenkin oli, että mittasuhteet pysyvät kohtuudessa ja että teos voidaan esittää orkesterin omin voimin. Sävellys on siitä huolimatta kestoltaan yli tunnin mittainen.

”Välillä sitä vain haluaa räväyttää ja sanoa asiansa mahdollisimman painokkaasti. Suuri haaveeni on, että joskus saisin tehdä niin kuin Olivier Messiaen Turangalîla-sinfoniansa, rajoittamattoman suurella kokoonpanolla. Se on tietysti samanlainen haave kuin lottovoitto - eli aika epärealistinen.”

Paperituntumalla

Oliver Kohlenberg kirjoittaa yhä kaikki sävellyksensä käsin, ilman minkään instrumentin tai tietokoneen apua.

”En vastusta tietokoneita, vaan päin vastoin käytän niitä aika paljon, samoin nettiliittymää. Mutta musiikkia haluan kirjoittaa vanhanaikaisesti käsin, koska saan parhaan tuntuman sävellykseen paperin kautta.”

Pekka Peura

Pohjoispohjalainen harvinaisuus. Säveltäjä Oliver Kohlenbergin Sinfonia nro 4 ”Concertante” kantaesitetään tänään Oulun kaupunginorkesterin konsertissa Madetojan salissa.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva