Yhteistyötä utajärveläiseen tyyliin

Ikämiessarjaan siirtynyt 22-Pistepirkko esiintyy Untorockissa 40-vuotiaaksi ehtineen Utajärven puhallinorkesterin kanssa.

Perjantain Untorockin ja lauantai Pikipopin jälkeen
22-Pistepirkko soittaa vielä kolme keikkaa, ja sen jälkeen yhtye vetäytyy pitkälle tauolle.

Anssi Juntto

Muhos

Historian lehdet havisevat Muhoksen elävän musiikin yhdistyksen MELU ry:n bänditiloissa.

Käytävän takimmaisessa huoneessa soittaa Utajärvellä 35 vuotta sitten alkunsa saanut 22-Pistepirkko, ja naapurihuoneessa töräyttelee 12 soittajaa 40-vuotiaasta Utajärven puhallinorkesterista. Kappale on sama, 22-Pistepirkon UFO Girl.

Asetelmaan liittyy vielä kolmaskin tasavuosia juhliva osapuoli, 150 vuotta täyttävä Utajärven kunta.

Kun Utajärven puhallinorkesteri ehdotti yhteiskeikkaa perinteikkäässä Untorockissa, ei 22-Pistepirkon tarvinnut suostumustaan kauaa pähkäillä.

Yhtye on tehnyt keikkoja myös trumpetista ja kolmesta saksofonista koostuvan kvartetin kanssa.

– Kaikki on mennyt tosi helposti, basisti Asko Keränen kertoo.

Antero Priha, joka soitti siinä kvartetissa trumpettia, oli jo tehnyt arreja muutamille biiseille. Sanoin näille, että ottakaa yhteyttä Anteroon, jos ne samat arrit voisivat käydä teillekin, ja jos niitä voisi kirjoittaa vähän eteenpäin.

”Minä aion ruveta tauon aikana katusoittajaksi, ihan oikeasti.”

Asko Keränen

basisti, 22-Pistepirkko

Yhdessä soitettavat seitsemän kappaletta on valittu pitkälti siltä pohjalta, mitkä kappaleet ovat toimineet aiemmin kvartetin kanssa. Yksi Keräsen suosikkeja on Lime Green DeLorean -levyltä löytyvä Find Me, joka ei triona soitettaessa ole keikkasettiin päässytkään.

Utajärven puhallinorkesteri on treenaillut biisejä etukäteen YouTuben ja videotykin avulla, mutta bändiltä valmistautuminen on vaatinut lähinnä keskittymistä siihen, miten biisit soitetaan.

– Olemme soittaneen niin kauan aikaa yhdessä, että meille tämä on purkkaa. Nyt meidän pitää soittaa niin, että kaikki pysyvät mukana. Emme voi pitää liian pitkiä välejä tai korvata jotain osia toisilla, vaan meidän pitää soittaa niin kuin se on levyllä, Keränen toteaa.

Perjantaisen Untorockin jälkeen 22-Pistepirkko soittaa vielä neljä keikkaa, ja niiden jälkeen se vetäytyy pitkälle tauolle – ensimmäistä kertaa 35-vuotisella taipaleellaan.

Bändi oli jo kertaalleen työstämässä uutta levyä Se-yhtyeestä aikanaan tutuksi tulleen Yarin kanssa, mutta sessiot päättyivät mojovaan riitaan. Kolmikko totesi, että yhtyeen on parempi vetää kunnolla henkeä tai se hajoaa.

– Meille on aina ollut hankalaa tehdä levyjä, mutta nyt se tuntui aivan ylivoimaisen hankalalta, Keränen harmittelee.

– Tauon aikana kaikki aikovat tehdä omia musiikkejansa ja tulla paremmiksi muusikoiksi, ja sitten on mukavampaa olla taas bändissä. Minä aion ruveta katusoittajaksi, ihan oikeasti.

Sille, milloin bändi palaa taas yhteen ja seuraavan levyn kimppuun, ei ole minkäänlaista aikataulua.

– Ja jos elämä vie meidät eri suuntaan, kenenkään ei ole pakko lukittautua tähän. Sitten voi sanoa, että sori, alankin tekemään jotain ihan muuta, Keränen selvittää.

– Meistä se on tosi kivaa. Se on meidän lahjamme 35-vuotisjuhlan kunniaksi. Vapautamme itsemme tästä asiasta. Tauko olisi voinut tulla niinkin, että olisimme tapelleet nyrkit savessa ja vittuilleet toisillemme.

22-Pistepirkko Untorockissa Utajärvellä tänään perjantaina ja Pikipopissa Oulussa huomenna lauantaina. Untorockin keikalla lavalla myös Utajärven puhallinorkesteri.

Juhlavuosiaan viettävät 22-Pistepirkko ja Utajärven puhallinorkesteri harjoittelivat yhdessä keskiviikkona ja torstaina Muhoksella. Etualalla Pistepirkkojen kitaristi PK Keränen ja rumpali Espe Haverinen. Taustalla omaa osuuttaan hoitaa baritonitorvea Utajärven puhallinorkesterissa soittava Tero Nivala.

Rokki-projektit motivoivat puhaltajia

Anssi Juntto

Muhos

Vaikka Utajärven puhallinorkesterin johtaja Petri Aho on tehnyt elämäntyönsä sotilassoittokunnassa, hän myöntää olevansa pohjimmiltaan ikuinen rokkipoika.

Se näkyy myös koko puhallinorkesterin tekemisessä. Kaksi vuotta sitten orkesteri säesti Pelle Miljoonaa, nyt se esiintyy yhdessä 22-Pistepirkon kanssa. Jälkimmäiselle keikalle on tosin voitu ottaa vain 12 soittajaa.

Ahon mielestä yhteistyöprojektit ovat tärkeitä jo soittajien motivoinninkin kannalta. Konsertista Pelle Miljoonan kanssa jäi niin hyvät fiilikset, että ne kannattelevat porukkaa vieläkin.

– Voihan tällaistakin soittaa. Se ei tarkoita sitä, että unohtaisimme Jääkärin marssin ja muut perinteiset kappaleet, hän sanoo.

Puhallinorkesterin huhtikuisen 40-vuotisjuhlakonsertin ohjelmistoon mahtui niin klassista musiikkia, uutta taidemusiikkia kuin Queenin Bohemian Rhapsodykin. Orkesterin jäsenet ovat tottuneet kaipaamaan jotain jännittävää ja erilaista.

– Aina pitää olla jotain uutta, eikä niiden tarvitse olla aina hirveitä taidepläjäyksiä, Aho toteaa.

– Yhtenä päivänä, kun ajelin autolla, radiosta tuli Mamban Vielä on kesää jäljellä. Soitin saman tien yhdelle kaverille, että voisiko siitä tehdä puhallinorkesterisovituksen. Meillä kun on vielä pari torikonserttia tulossa.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva