Pikaisesti pois hiekalta

Pyykösjärveläinen formulalahjakkuus Aleksanteri Huovinen tietää, että F1-unelma rakennetaan pala palalta.

Paikalleen ei saa jäädä makaamaan liian pitkäksi aikaa, vaan eteenpäin on mentävä vuosi kerrallaan.

Autourheilu

Pohjois-Euroopan Formula 4 -sarja

Matti Ahola

18-vuotias oululainen Aleksanteri Huovinen on antanut tasoitusta koko autourheilu-uransa ajan. Ensimmäisen karting-kisansa hän ajoi 14-vuotiaana, eli iässä jossa useimmat kilpakumppanit olivat jo lajin konkareita.

Muiden poikien ajaessa isiensä virittämillä menopeleillä Huovinen toimi itse itsensä mekaanikkona. Karting-auton säätäminen ja huoltaminen opettivat kuinka jokainen yksityiskohta vaikuttaa lopulliseen tulokseen.

Nyt tasoituksen antaminen saa riittää.

Takamatkalta formulauralleen lähtenyt Huovinen johtaa tällä hetkellä Pohjois-Euroopan F4 -sarjaa. Vauhti on sen verran kovaa, ettei peräpeileihin tarvitse liikaa vilkuilla.

– Espanjassa oli talven aikana viisi testiä. Maaliskuussa teimme sopimuksen, Huovinen kertoo toukokuussa alkaneesta haasteestaan.

Huovinen sijoittui viime kaudella toiseksi Suomen Formula Ford -luokassa. Suomessa, Venäjällä ja Virossa ajettava F4-sarja on huima loikka eteenpäin, mutta voiko Oulusta ponnistaa maailman formulakartalle, aina sinne kirkkaimpiin valoihin saakka?

– Eihän sitä ole ennen tehty, mutta kuuhunkin mentiin joskus ensimmäisen kerran, sanavalmis nuori mies letkauttaa.

Ihan kuuhun asti Huovisen ei tarvitse mennä, mutta tavoiteltavaa riittää pienemmässäkin mittakaavassa. F4-sarjan voitto antaisi hänelle 350 000 euron tuen Formula 3 -eurosarjaan.

Autourheilusta kun puhutaan, tuokaan summa ei ihan riittäisi kauden läpiviemiseen, mutta ainakin se varmistaisi ajouran suunnan seuraavaksi vuodeksi.

– Koko ajan pitää päästä eteenpäin. Ei voi jäädä yhteen sarjaan pitkäksi aikaa.

Tämän kauden sarjapaikan Huovinen osti sponsorinsa tukemana 150 000 eurolla.

Suomen markkinat ovat rajalliset, mutta sen voi kääntää myös urheilulliseksi vahvuudeksi.

– Harvoin tulee huonoja suomalaisia autourheilijoita, Huovinen hymähtää.

F4-sarjan myötä Pyykösjärven poika Aleksanteri Huovinen on nähnyt pintaraapaisun suuren maailman menosta. Sarjan taustavaikuttajan Mika Salon seurassa Moskovan ovet aukeavat helpommalla satunnaiseen matkaajaan verrattuna.

Moskovassa ajetun toisen osakisan palkinnot jakoi FIA:n puheenjohtaja Jean Todt. Ranskan pieni suuri mies laskeutui kisan jälkeen helikopterilla radalle.

– Hän kysyi minkä ikäisiä olemme ja mistä olemme kotoisin. Kun hän kuuli, että olemme Suomesta, hän kysyi miksemme aja rallia, Huovinen muistelee.

Autourheilussa todellisen lahjakkuuden erottaminen on usein vaikeaa, koska kuljettajat lähtevät erilaisista lähtökohdista. F4-sarjassa kaikilla kuskeilla on samanlaiset 1,4 litran moottoreilla varustetut autot, jotka vieläpä arvottiin ennen kauden alkua.

Huovinen on sopeutunut uuteen autoon nopeasti, vaikka muutos aiemmasta on iso. Etu- ja takasiivet vaativat erilaista ajotyyliä, eikä hänellä ollut aiempaa kokemusta rattiin sijoitetuista vaihteista.

Autourheilussa sattuu ja tapahtuu, eikä auton romuttaminen ole mitenkään tavatonta. Vaikuttaako kolaroimisesta maksettava 3 500 euron omavastuu ajotyyliin?

Nopeasti reagoiva Huovinen kääntää kysymyksen toiseen valoon:

– Eihän sitä kannata kolaroida, jos haluaa pärjätä.

Fakta

Aleksanteri Huovinen

Syntynyt Oulussa 26. syyskuuta 1996.

Asuu kotonaan Pyykösjärvellä.

Kirjoitti ylioppilaaksi Oulun aikuislukiosta tänä keväänä.

Sai ajokortin viime vuoden lokakuussa.

Pelaa jääkiekkoa Limingan jäähallin harrastevuorolla ja tennistä kotinsa vieressä sijaitsevalla tenniskentällä.

Sinkku. ”Ei ole tyttöystävää. Saa ottaa yhteyttä.”

Kirjoittaa Twitteriin nimimerkillä
@aksuhuovinen

Huovinen johtaa toukokuussa alkanutta uutta formulasarjaa 117 pisteellä. Toisena tulee suomalainen Niko Kari (99 p.).

Rupeama käsittää seitsemän kisaviikonloppua, joista kaksi on ajettu.

Sarjan tarkoituksena on kehittää kuljettajia. Huovisen henkilökohtaisena ajovalmentajana toimii entinen kilpakuljettaja Aaro Vainio.

Kisakuljettajien kaikki autot ovat samanlaisia. Ne on suunnitellut ja tehnyt italialainen kilpa-autovalmistaja Tatuus. Fiat Abarthin turbomoottoreissa on hevosvoimia 160.

Pyykösjärven rannat ovat tulleet Aleksanteri Huoviselle tutuksi jo pienestä pitäen. Tosin järven vesi ei ole houkutellut häntä uimaan pitkään aikaan.

Taustalla pyörii venäläinen raha

Matti Ahola

Pohjois-Euroopan Formula 4 -sarja on sponsorinimeltään SMP Formula 4. SMP ei viittaa suomalaiseen ex-puolueeseen, vaan venäläiseen pankkiin, joka rahoittaa autourheilua SMP Racing -tallin kautta.

Sekä sarjan että pankin taustalla vaikuttaa venäläinen miljardööri Boris Rotenberg, joka joutui USA:n pakotelistalle viime vuonna. Formulasarjan taustalla ovat myös suomalainen formulatalli Koiranen GP ja suomalaisen autourheilun kattojärjestö AKK-Motorsport.

Venäläisestä sponsorista huolimatta sarja on kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n alainen kokonaisuus. Vastaavia sarjoja on esimerkiksi Saksassa, Ranskassa ja Italiassa. Pohjois-Euroopan sarja on kuitenkin ainoa, joka ajetaan usean valtion alueella.

Sarja käsittää seitsemän kisaviikonloppua, joista neljä pidetään Venäjällä, kaksi Suomessa ja yksi Virossa. Yhden viikonlopun aikana ehditään ajaa kolme osakisaa.

Venäläisväritteinen sarja herättää väistämättä kysymyksen: saako pistejohdossa oleva oululaispoika aidon mahdollisuuden kokonaiskisan voittamiseen?

– Kisojen tuomarit eivät ole venäläisiä. He ovat kohdelleet kuskeja tasapuolisesti, Aleksanteri Huovinen tietää.

Sarja päättyy 18.–20. syyskuuta ajettavaan Sotshin osakilpailuun. Myös seuraavat osakilpailut ajetaan Sotshissa 19.–21. kesäkuuta.

Kilpailuja voi jännittää myös Suomessa. Nelonen Pro ja Ruutu+ näyttävät osakisoja maksullisilla kanavillaan. Lisäksi sarjan nettisivuilta http://smpf4championship.com voi seurata maksutonta lähetystä.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva