Kivisydämen odotus lämpenee

Kari Sankala, teksti
Maiju Torvinen, kuvat
Oulu
Kallioparkki Kivisydämen viimeistelytyöt ovat käynnissä. Louhinnat lopetettiin jo helmikuussa.
Kalliotilojen seinämät on pinnoitettu ruiskubetonilla. Paikoin on jätetty nähtäville oululaista peruskalliota ihan vain taiteeksi. Lattiat on valettu.
Ajoluiskien kohdalla on menossa kaakelointi, jotta Kivisydämeen saadaan ulkoista näyttävyyttä.
Kukapa haluaisi ajaa raskaasti verotetun autonsa harmaaseen betoniseen kitaan.

Kivisydämeen ajaminen on helppoa. Ajoluiskassa ja tunnelissa löytyy leveyttä eikä seiniä tarvitse pelätä.
Reunalla kulkee koroke, joka estää tumpeloa kuskia kolhimasta autonsa kylkiä seinämiin.
Pituutta luiskalla ja tunnelilla on niin Hallituskadun puolella kuin torinrannassa 230 metriä.
Väylä vie autoilijan 23-24 metrin syvyyteen. Laskujyrkkyys on noin kymmenen prosenttia. Nousujyrkkyys on sama.

Kivisydämen uumenissa ei vielä näytä siltä, että valmista olisi aivan pian.
Työt ovat kuitenkin loppusuoralla. Ilmastointi- ja kaapeliasennukset ovat käynnissä. Hissejä viritetään hissikuiluihin.
Osa opasteista on jo katossa. Valotkin on asennettu. Käytössä ovat työvalot.
Tulevat valot ovat pääosin longlife-tekniikkaan perustuvat loisteputkivalot, mutta ledejäkin on.
Eri tilat on määrä erottaa paitsi opastein, myös tunnusvärein.

Pääurakoitsija Lemminkäinen Infra Oy luovuttaa Kivisydämen syyskuun lopussa tilaajalle Oulun Pysäköinti Oy:lle.
Oululainen työnjohtaja Hannu Säippä tietää aikataulun pitävän. Hän on käynyt rakennuttamassa vastaavanlaisen kalliotilan Tampereelle.
- Hämppiin tuli samat 900 autopaikkaa, tosin kahteen kerrokseen. Oulussa pysäköintialue levittäytyy laajemmalle.
Pysäköintiyhtiön toimitusjohtaja Jouni Anttila ei vielä kerro kalliotiloihin sijoittuvan pysäköintilaitoksen avajaispäivää, mutta ei sitä luovutushetkestä venytetä.
Samoin pysäköinnin hinnoittelu on ratkaisematta.

Kivisydän poistaa ainakin joitakin oululaisia vaivanneen puutteen. Keskustassa ei ole ollut yleistä väestönsuojaa.
Kalliotilaan se saadaan. 900 ja 250 millin vahvuisten, käsikäyttöisten paineovien taakse mahtuu 3 000 ihmistä.
Kalliota tilan yllä on tuollaiset 15-16 metriä. Lattiataso asettuu väestönsuojassa 22 metriin.
- Tämä on samalla meidän tapahtuma-alueemme, jota voimme vuokrata ulkopuolisille. Tapahtumajärjestäjät saavat tuoda mukanaan myös omat bajamajansa, Jouni Anttila huomauttaa.
Väestönsuoja toimii normaalitilanteessa aivan tavallisena pysäköintituubina, joita kallioparkissa on kaikkiaan kuusi pysäköintiä varten.
- Kalliotiloja voidaan tulevaisuudessa laajentaa moneen suuntaan, esimerkiksi Heinäpäähän. Perussuunnittelu antaa siihen mahdollisuuden, Jouni Anttila kertoo.

Fakta

Kallioparkki Kivisydämeen on kuusi hissiyhteyttä. Ne kaikki ovat asiakkaiden käytettävissä.
Kahteen pääsee kadulta. Loput neljä hissiyhteyttä löytyvät
liiketilojen sisältä. Hissit
palvelevat pysäköijiä silloin, kun liiketilat ovat avoinna.
Muina aikoina hisseihin pääsee pysäköintilipukkeella.
Kadulta kalliotiloihin pääsee Karhin ja Torin yhteyksistä. Karhissa on kolme hissiä. Hissitorni valmistuu Valkealinnan eteen.
Toinen kadulla oleva hissi-
yhteys sijaitsee Kaarlenholvin edessä Kauppurienkadulla.
Hissejä tulee kaksi.
Oulun Osuuspankin liike- ja pankkitilat saa oman yhteytensä. Hissejä löytyy kaksi.
Rotuaarin yhteys menee hotelli Arinan ja sen yhteydessä olevan ravintolamaailman sisälle.
Hissejä on kaksi.
Hissiyhteys Pallas löytyy
uuden Ilmarisen omistaman
liiketalon sisältä. Hissejä on
tässä kohtaa viisi.
Rakenteilla olevaan kauppakeskus Valkeaan pääsee niin ikään suoraan Kivisydämestä. Hissejä tulee viisi.
Hissikuilujen kohdalta löytyvät
myös pelastusportaat pysäköintituubeista maan päälle. Hätätapauksessa ulos pääsee myös ajoluiskien kautta.
Pysäköintipaikkoja kallio-parkkiin tulee
900
kappaletta. Parkkiruudun koko on 2,7 x 5 metriä.
Ajoluiskan pituus on 230 metriä. Laskujyrkkyys on noin
10 prosenttia.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva