Denierit venyvät ja lämmittävät perunahallissa

Pia Hentusella on ihan oma taidehallinsa silloin,
kun se ei ole täynnä perunoita.

Perjantaina hallissa avautuu kahdeksan taiteilijan näyttely,
jossa tekijyyden rajat on tietoisesti häivytetty.

Anna Kilponen, teksti
Markku hyttinen, kuvat

Perunat ovat pellossa. Hetken ajan perunahalli on tyhjillään.

Peltojen keskellä Tyrnävällä sijaitsee Pirkolan tila, jossa vastaan tassuttelee talon pitkäkarvainen Napoleon-kissa. Se on saanut kunnian toimia taidenäyttelyn ”kuraattorina”, paljastaa talon emäntä, taiteilija Pia Hentunen.

Tampereen asemalla pari vuotta sitten Hentunen oivalsi, että hänellä on oma taidehalli. Sinne on vain iskettävä alkukesästä, jolloin siellä ei ole perunoita.

Viime kesänä Hentunen päätti toteuttaa ideansa seitsemän muun taiteilijan kanssa. Näin sai alkunsa Pirkolan perunahallin 1 000 denieriä -näyttely, joka saa nyt jatkoa. Mukana on sama taiteilijajoukko kuin viime kesänäkin. Pohjoisen taiteilijoita on viisi, ja loput kolme ovat Tampereelta ja Turusta.

Kirkkaasta ulkoilmasta perunahalliin astuessaan on odoteltava hetki, jotta silmä tottuisi hämärään. Hentunen sekä hänen oululaiskollegansa Eija Hirvonen ja Leena Kangas ovat sonnustautuneet toppavaatteisiin – ja ties kuinka vahvoihin deniereihin.

Sukkahousujen vahvuudet eli denierit on ymmärrettävä tässä yhteydessä laajemmin. Näyttelyn denier on feminiininen voiman yksikkö, joka vertautuu hevosvoimiin, Kangas kertoo. Mitä paksumpi, sitä voimakkaampi, mutta myös epäseksikkäämpi.

– Sukkahousut kannattelevat ja lämmittävät. Näyttelyn tekeminen on ollut myös fyysinen kokemus: koko ajan palelee, lisää Eija Hirvonen ja viittaa viileään perunahalliin.

”Missäs ne sukkahousut ovat”, kyseli taideyleisö viime kesänä, kun deniereitä ei ollut muualla kuin näyttelyn nimessä.

– Nyt meillä sitten on oikeastikin sukkahousuja materiaalina, 15 kiloa Tornion tehtaan roskaläjästä. Minulle tuli oikein pakkomielle sukkahousuihin, Hentunen kertoo.

Mummonruskeita, luumunväristä, räväkän vihreitä... eri värisiä sukkahousuja on pingotettu perunalaatikoiden väliin valokuvien lomaan, mutta niitä löytyy myös rautalankamobilesta roikkumasta.

Ei näyttely pelkistä sukkahousuista koostuu, vaan ne ovat osa kollektiivista kokonaistaideteosta, johon tulee myös video- ja still-kuvaa, esinelähtöisiä rakennelmia, ääntä ja valoa. Tekijyyden rajat on häivytetty.

Hevosen heinäpaaliverkolla hunnutettu kattokruunu odottaa vielä asentajaansa. Siihen tarvitaan isännän trukkia. Vasta sen jälkeen yksi taiteilijoista, valosuunnittelija Jari Haavikko pääsee levittelemään kaapeleitaan halliin. Hän nauttii tilan rosoisuudesta.

– Tämä ei ole semmoista kampaamista, kuten steriilissä galleriassa. Täällä kaapelitkin saavat näkyä.

Hämärään perunahalliin Haavikko aikoo asettaa pieniä kohdevaloja sinne tänne, sillä kaiken ei tarvitse näkyä. Toisaalta myös luonto ja ympäristö sanelevat ehdot: esimerkiksi kaikkia ovia ei voi lyödä kiinni, sillä hallissa pesivien pääskyjen on päästävä pesäänsä.

Perunalaatikoista kaikki lähtee, muotoilee Kangas. Tietty kotikutoisuus saa näkyä, sillä ympäristön materiaalia on myös hyödynnetty kokonaisuudessa.

Tässä vaiheessa edes taiteilijat eivät tiedä lopputulosta, sillä tekeminen on prosessi. Selvää on ainakin se, että 1 000 denieriä kaataa perinteisen näyttelyn esillepanon raja-aitoja: työt liudentuvat toisiinsa ja muodostavat yhdessä kokonaisuuden.

– Näyttely rakentuu kuin slummi. Asiat menevät limittäin, mutta niistä muodostuu kokonaisuus, taiteilijat kuvaavat.

– Tämä on tajunnanvirtaa koko touhu. Se tarttuu tai sitten ei, Hentunen sanoo.

Kylmyys ainakin tarttuu, mutta sen huomaa vasta astuessaan paisteiseen päivään pellonlaitaan.

Kuraattori Napaleonia ei näy, mutta tassunjälkensä se on jättänyt näyttelyn pöytärakennelmaan huojuttaessaan sen päälle pinottuja astioita.

Perjantaina avautuva näyttely ei pysäytä maatalon elämää. Seinien takaa kantautuva äänimaisema on oma lisänsä.

Akustiikka on kuulemma perunahallissa kohdillaan.

– Viime kesänä täällä kävi eräs helsinkiläissäveltäjä. Kun hän läpsytteli haltioituneena käsiään ja kehui tilan akustiikkaa, mieheni Keijo kommentoi: ”Eikö olisi kannattanut tehdä se Helsingin musiikkitalokin aaltopellistä?” Vastausta hän ei tainnut saada, Hentunen kertoo.

fakta

Tuhat denieriä vol. 2

Näyttely pidetään 13.–28.6. Pirkolan perunahallissa, Pirkolankuja 5:ssä Tyrnävällä. Avoinna joka päivä kello 15–18.

Mukana taiteilijat Pia Hentunen Tyrnävältä, Eija Hirvonen ja Leena Kangas Oulusta, Essi Korva Pellosta, Tiina Lamminen ja Merja Tanhua Tampereelta, Elina Ruohonen Turusta ja valosuunnittelija Jari Haavikko Oulusta.

Näyttelyn yhteydessä pidetään myös Tyrnävän kulttuuritoimen järjestämät kurssit: Minä ja Mona Lisa, muotokuvia rooliasuissa valokuvan keinoin, 13.6. lauantaina, ohjaaja Merja Tanhua. Hevostaidetta-piirustuskurssi 14.6. sunnuntaina, ohjaajina Pia Hentunen ja Eija Hirvonen. Kurssit ovat täynnä.

”Sukkahousut kannattelevat ja lämmittävät.
Näyttelyn tekeminen on ollut myös fyysinen
kokemus: koko ajan palelee.”

Eija Hirvonen

taiteilija

Valosuunnittelija Jari Haavikko ja oululaistaiteilija Eija Hirvonen etenevät pitkin perunalaatikkoseinämää. Pimeä ja valo käyvät näyttelyssä vuoropuhelua. Leena Kangas ja Pia Hentunen levittävät esiin Tex Willer -aiheista lakanaa videotykin loisteessa. Mitä tästä vielä syntyykään? Sukkahousuja on hyödynnetty myös näyttelyn materiaalina
– yleisön toiveesta. Denierit edustavat feminiinistä voimaa.
Nämä kirjavat kipot päätyvät osaksi suurta, kollektiivista teoskokonaisuutta, jossa taiteilijoiden töitä ei eritellä.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva