Alastomuus huomataan taatusti

Vanhasta kunnon seinäkalenterista on tullut suosittu tapa kerätä rahaa hyväntekeväisyyteen. Keinotkin ovat tutut: myyntiä siivittää paljas pinta.

Eleonoora Riihinen, TEKSTI
JUKKA-PEKKA MOILANEN, KUVAT

Kynsilehdossa sijaitsevan valokuvastudion lämmössä on tekemisen meininki. Yksi pitelee valtavan kangassäkin suuta ammollaan, toinen tunkee sinne sanomalehtisilppua kaksin käsin. Syntymässä on Animalia-hyväntekeväisyyskalenterin kuvausten rekvisiittaa.

– Broilerit jalostetaan kolminkertaiseksi normaaliin painoonsa nähden todella lyhyessä ajassa, kalenteri-idean äiti Asta Riikonen alkaa tuota pikaa selittää kuvan ideaa.

Säkki symboloi painoa, jonka lihabroileri joutuu kannattamaan.Päivän ensimmäinen kuvattavan Roope Kannisen on tarkoitus nostaa säkki selkäänsä – kelteisillään. Kyseessä on kalenteri, jossa on paljasta pintaa. Idea alastomuudesta ei ole ennennäkemätön.

Nakukalentereilla haetaan huomiota milloin minkäkin asian hyväksi. Esimerkiksi MTK:n maaseutunuoret tekivät tälle vuodelle alastonkalenterin ja luovuttivat sen avulla kerätyt yli 20 000 euroa Syömishäiriöliitto SYLI ry:n toimintaan.

Yleisempiä ovat erilaisten urheiluseurojen ja opiskelijajärjestöjen tyttö- ja poikakalenterit, joissa poseerataan niukoissa vaatteissa. Oululaisille tutuin vastaava kalenteri lienee vuosikymmenen ajan ilmestynyt palomieskalenteri, jonka kuvaaja Janica Karasti ottaa myös valtaosan Animalia-kalenterin kuvista.

Paljastelu toimii, koska se herättää huomiota, löysää kukkaron nyörejä ja kerää rohkeudellaan positiivista mainosta järjestön tai tahon toiminnalle.

Mutta pidetään housut vielä jalassa. Testikuvia varten Kanninen asettuu studiokankaiden eteen ja hakee oikeaa asentoa säkin kanssa. Seisomista ja kyykistelyä kestää tovi, sitten housut lentävät huolettomasti studion nurkkaan.

Kameravalojen räiskyessä Kanninen pitelee säkkiä polvistuneena asentoon, joka tuo mieleen antiikin patsaan, maapalloa kannattelevan Atlaksen.

Animalia-kalenteri valmistuu osana Asta Riikosen ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä. Designer-stylistiksi valmistuva Riikonen tutkii alastomuutta työkaluna ja huomion herättäjänä mediassa.

Tärkeintä on kokeilla, miten puhuttelevilla alastonkuvilla voi saada huomiota eläinoikeuskysymyksille. Alastomuutta on hyödyntänyt myös maailman suurin eläinoikeusjärjestö PETA, joka käyttää kuvissaan kansainvälisiä julkkiksia – yleensä kauniita naisia.

Julkisuuden henkilöitä on otettu avuksi myös Animalian kalenterissa. Mukaan ovat lupautuneet muun muassa Mr. Gay Finland Peter Lindén, kansalaisaktivistina tunnettu kosmologi ja teoreettisen fysiikan lehtori Syksy Räsänen sekä vuorikiipeilijä Carina Räihä.

Myös Oulun Animalian aktiivit ovat laittaneet itsensä likoon. Ennen alastonkuvauksia Roope Kanninen on kerännyt rahaa eläinten hyväksi muun muassa juoksemalla maratoneja ja osallistumalla uintikisoihin.

– Lähdin mukaan, koska tämä on uudenlainen tapa vaikuttaa.

– Alastomuus ei jännitä. Varmaan uintikisoissa näkyy enemmän paljasta pintaa kuin tässä kuvassa, Kanninen naurahtaa.

Kuvissa ei näytetä intiimejä paikkoja, eikä alastonta vartaloa esitellä eroottisessa mielessä.

– Oli erittäin tärkeää saada myös miehiä mukaan. Tästä ei haluttu mitään tyttö- tai pornokalenteria, Riikonen tuhahtaa.

Toisaalta Riikonen myöntää, että alastomuutta käytetään siinä toivossa, että lööppimediat innostuvat aiheesta. Onko vaarana, että kalenterin sanoma hautautuu alastomuuden alle?

– Se vaara on olemassa. Siksi kuvista on yritetty riisua kaikki seksuaalisuus.

– Alastomuus on toisaalta perusteltua kuva-aiheiden vuoksi. Mallit asettuvat niissä eläinten asemaan. Vaatteiden suojassa se ei onnistu.

FAKTA

Hyvän asialla

Animalia-kalenterin voitot annetaan lyhentämättöminä eläinten hyväksi Oulun Animalia ry:lle, Pelastetaan koirat ry:lle ja Juliana von Wendtin -säätiölle.

Oulun Työväen Näyttämö (OTN) julkaisi vuodelle 2015 tyttökalenterin, jolla kerättiin varoja syöpälasten hyväksi.

Ylä-Savon Nuorkauppakamari teki ”Oekeet Naeset” -alastonkalenterin vuosina 2012 ja 2013. Voitot annettiin hyväntekeväisyyteen.

Valokuvaaja Janica Karasti on itsekin Animalia-aktiivi. Asta Riikonen maskeeraa Roope Kannista Animalian kalenterikuvauksia varten. Maski pidetään luonnollisena. – Emme halunneet tehdä kuvista raakoja tai väkivaltaisia, Riikonen sanoo.

Alastomuus on myös poliittista

Eleonoora Riihinen

Alastomuuden huomioarvo protestien yhteydessä on huomattu jo varhain. Ensimmäinen alaston joukkomielenosoitus järjestettiin tiettävästi jo sata vuotta sitten.

Ehkä viime vuosien tunnetuin esimerkki on ukrainalaislähtöinen radikaalifeministijärjestö Femen, jonka aktivistit protestoivat useimmiten rinnat paljaana. He osoittavat mieltään muun muassa rahanhimoisia oligarkkeja, Vladimir Putinia ja seksiturismia vastaan.

Femenin provokaatio ärsyttää monia, ja siihen on suhtauduttu karsaasti myös feministipiireissä. Jotkut ovat pitäneet ristiriitaisena sitä, että naisten riistoa ja esineellistämistä vastustava järjestö hakee huomiota naisten alastomuudella.

Näihin väitteisiin Femen vastaa sanomalla, että se ei esittele naista passiivisena seksiobjektina, vaan tuo valokeilaan aggressiivisen, seksististä muottia rikkovan naiskehon.

Paljaiden vartaloiden näkemiseltä ei voi välttyä tämän ajan mainoskuvastossa. Miten sillä voi vieläkin olla huomioarvoa? Ainakin huomioarvo on tieteellisesti todistettu.

– Alastomuuden näkeminen virittää aivot niin, että ne käsittelevät alastomuutta jo alle 0,2 sekunnissa, paljon nopeammin kuin vaatetettua ihmistä, aihetta opinnäytetyössään tarkastellut Asta Riikonen kertoo.

Hän viittaa vuonna 2011 tehtyyn Tampereen ja Aalto yliopiston tutkimukseen, jossa vertailtiin alastoman ja vaatetetun ihmisen näkemisen aiheuttamia reaktioita aivoissa.

Riikonen uskoo, että huomiota heidän kalenterilleen tuo ainakin se, että Suomessa tavallisten ihmisten alastomuuden esittely on yhä marginaalista.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva