Täydellä tohinalla vauhtiin

Arja Mikkola
Jarmo Kontiainen kuvat
Kaleva
PYHÄNTÄ Tuotantohallissa roikkuu kuin henkseleistä valkoisia, tuhannen kilon säkkejä. Niissä on kolmenlaisia sinapinsiemeniä, jotka kasvavat Kanadassa. Sieltä pyhäntäläiset saavat tarpeeksi laadukasta tavaraa. "Ei ole tunkkaista, hometta eikä roskia joukossa", vakuuttaa Maustaja Oy:n toimitusjohtaja Arto Tölli.
"Keltainen on miedoin, antaa rakennetta ja siinä on luontaisesti sakeuttamisaineita. Ruskea tuo karvautta, vahvuutta, väkevyyttä ja oriental tulisuutta, voimaa", kuvaa Maustajan tuotekehittäjä Hilkka Leinonen.
Turun Sinapin mietoa versiota alkoi virrata Pyhännän putkissa jo 16. toukokuuta.
"Ensimmäinen valmistuserä onnistui heti", Tölli kertoo 12 000 kilon satsista. Putkilot, joista paistaa sinivalkoisella "valmistettu Suomessa", toimitettiin menneellä viikolla Vantaalle, mistä ne starttaavat kauppoihin.
Varasto on muutettu pakkaushalliksi ja alkavasta viikosta lähtien Pyhännällä ajetaan mietoa jo täysillä. "Kuumimman sesongin alla ollaan."
Sinappituotannon teräsputkissa ja säiliöissä kohisee lupaavasti. Vaan missä lymyää sisukas, sinappinen aromi?
"Nyt sattui pesupäivä, pesut ottavat 10 tuntia", Tölli toteaa.
Yhtä aikaa vierailulle sattuneen Pyhännän Veden hallituksen herraporukalle veden lorina on musiikkia. "Maustaja on meidän tärkein asiakas", kertoo Pyhännän Veden toimitusjohtaja Mika Huttunen.
Hän ennakoi, että kansainvälisen Unileverin sinappitilaukset kasvattaisivat pohjaveden kysyntää merkittävästi kunnassa, missä asukasmäärä hiipuu: "Kääntää tilanteen toisenlaiseksi."
Sopimusvalmistaja on jo tähänkin asti ollut Suomen suurin sinapintekijä. Tuotantoon kuljetaan vitriinin ohi, jossa on ainakin tusinaa eri sinappimerkkiä Pirkasta Rainbown ja Hangon sinappiin.
Suomalainen syö puoli kiloa sinappia vuodessa. Saman verran, 2,75 miljoonaa kiloa, Maustaja valmistaa sinappia. Tosin jo viidennes Pyhännän sinapista lähtee vientiin, myös Puolaan. Lisäksi osa menee teollisuudelle.
Ensi kertaa elintarvikejätti otti yhteyttä maaliskuussa 2012. Varmuus sopimuksesta saatiin marraskuussa 2013.
Töllin elekieli vihjaa, että jos Unileverin kova salassapitosopimus olisi vuotanut, sanktiot olisivat saattaneet kaataa koko 70 työntekijän tehtaan.
Arto Tölli on rakennusinsinööri, joka siirtyi Maustajalle Tuotetien toiselta puolelta 2009, talotehtaan myyntipäällikön paikalta. Taantumasta huolimatta Maustajan liikevaihto on kasvanut seitsemän prosentin vuosivauhtia. 2013 meni rikki 16 miljoonan euron raja.
Unileverin ranskalainen tuotekehitys, joka vastaa Dijonin sinapin kuulusta Maille-merkistä, on tarkkaillut valmistautumista.
Tölli sanoo ymmärtävänsä sitä, että sinapin muutto Puolasta takaisin Suomeen on kirvoittanut tunteikkaita sähköposteja puolesta ja vastaan. "Sinapin maku on niin kansallinen juttu."
Johtajasta on kasvanut aarteiden lähteellä oikea sinappihifistelijä. Hernekeittoon hän laittaa vain yhteen kertaan jauhettua, kuten Pauligin sinettisinappia. Makkaran päälle sopii joko mieto tai väkevä: "Fiilispohjalta."
Joulukinkulle taas pitää löytyä makeutta. "Mutta tulinenkin on aika hyvä".



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva