Satamajohtaja siirtyy vapaalle

Kari Sankala Kaleva
Oulu Satamajohtaja Kari Himanen varoittaa jo etukäteen kuvaustilanteessa, ettei häneltä kannata kysyä, mitä hän ryhtyy tekemään jäädessään eläkkeelle.
"En ymmärrä koko kysymystä, vaikka se on mukana kaikissa eläkejutuissa. Kysymys on tyhmä. Työt on tehty. Ihminen on vapaa."
"Tietenkin tässä voisi tehdä alan pieniä toimeksiantoja, sillä ihminen kaipaa älyllistä tekemistä. Toivottavasti onnistun säilyttämään fyysisen ja henkisen kuntoni hyvänä."
"Ainakin maailmasta löytyy lukemattomia kirjoja. Mökki-ihminen en ole missään nimessä."
Tässä haastattelussa Kari Himasta puhutetaan satamajohtajana, vaikka hän on ollut tämän vuoden alusta virallisesti Oulun Satama Oy:n toimitusjohtaja.
"Satamajohtajia ei tässä maassa taida olla kuin kymmenkunta, kun toimitusjohtajia löytyy pilvin pimein. Kyllä se käy", Himanen myhäilee.
Himanen on satamajohtajien hallitseva golfmestari.
"Titteli on tullut muutamaan kertaan Ouluun."
Oulun Sataman tulevaisuuden haasteista Kari Himasella on selkeä kuva.
"Tärkeintä on saada Ouluun 12 metrin väylä. Se parantaa merkittävästi pohjoisen kaupan ja teollisuuden kilpailukykyä. Merikuljetusten hinta laskee yksikkökustannuksissa 40 prosentilla."
Himasen mukaan keskimääräinen alus- ja lastikoko ovat kaksinkertaistuneet 20 vuoden aikana.
"Oritkarin päälaituriin mahtui 1970-luvulla kolme alusta, mutta ei enää. Niinpä laituria pidennettiin 340 metriin, mutta siihenkään ei mahdu kuin kaksi alusta."
"Toivottavasti uusi 330 metriä pitkä laituri parantaa tilannetta."
Sitä, että Oulun Satamasta tehtiin osakeyhtiö tämän vuoden alusta, Kari Himanen pitää EU-kotkotuksena.
"Ei satama Oulussa kenenkään kanssa kilpaile. Satamabisneksessä kilpailevat operaattorit."
Hänen mukaansa taustalla on ajattelu, että toimitaan markkinoilla.
"Aidostiko? Minusta kysymys on lähinnä filosofinen."
"Päätöksenteko olisi yhtiössä nopeampaa? En voi moittia Oulun kaupunkia kauteni ajalta. Kykyä päättää on löytynyt eikä päätöksenteko ole ollut pullonkaula. Satama on osa elinkeinopolitiikkaa. Siihen pitää investoida."
Se täytyy todeta, ettei Himasella ole ollut mitään yhtiöittämistä vastaankaan.
Tulevaisuudessa Oulun Sataman pitää metsästää uusia asiakkaita.
"Pohjoisen kaivosteollisuus on yksi. Meillä on myös ajatuksia uusista tavaroista, joista ei voi vielä kertoa", Himanen sanoo.
"Luoteis-Venäjä on yksi. Kostamuksesta tulee vientiin jo nyt sahatavaraa. Venäläisten yritystenkin pitää joskus miettiä logistiikkansa."
Himanen toteaa, että Pietari ei ole ainoa vaihtoehto. Oulusta on aikatauluun sidottua liikennettä Keski-Eurooppaan.
"Kyllä ne venäläiset yrityksetkin ryhtyvät joskus laskemaan sidotun pääoman kustannuksia", Himanen luottaa.
Tällöin Oulu on luonnollinen satama maailmaan. Kostamuksesta tulee suora rata ja Itämeri takaa turvallisen ympärivuotisen yhteyden.
Kari Himanen uskoo mahdollisen ydinvoimalatyömaan näkyvän myös Oulun Sataman kuljetusluvuissa.
20 vuotta kestäneen satamajohtajan uransa tähtihetkiin Kari Himanen laskee laivaliikenteen kasvun, vaikka taloudellista tulosta pidetäänkin usein mittarina.
"Konttiliikenne alkoi tyhjästä. Nyt olemme siinä Suomen 5. suurin. Liikennemäärissä olemme nousseet sijaluvulta 15 sijalle 10."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva