Rataa kunnostetaan noin sata kilometriä

Liisa Lehto-Peippo Kaleva
Ylivieska Yhdessä Suomen kaikkien aikojen suurimmista infrahankkeista Seinäjoen ja Oulun välisellä rataosuudella, Pohjanmaan radalla, on kiireinen kesä.
Tulevina kuukausina työt edistyvät vauhdikkaasti muun muassa kaksoisraidetyömailla sekä kunnostettavilla ja uusilla liikennepaikoilla.
Kaikkiaan ratatöitä tehdään tämän vuoden aikana sadan kilometrin matkalla ja noin 165 miljoonan euron edestä.
Kesän aikana töitä tehdään vilkkaasti muun muassa Kokkolan ja Ylivieskan välisellä osuudella, jonne rakennetaan toista raidetta olemassa olevan viereen.
Pohjanmaan radalla kaksoisraidetta on lisäksi Seinäjoen ympäristössä.
Projektipäällikkö Tommi Rosenvall Liikennevirastosta kertoo, että loppuvuoden aikana osuudella otetaan vaiheittain käyttöön uutta raidetta noin 25 kilometriä. Sen jälkeen aloitetaan nykyisen raiteen perusparannustyöt. Kokkola-Ylivieska-osuuden lisäksi kaksoisraidetta rakennetaan Ruhan ja Lapuan välillä.
Uudet kaksoisraideosuudet vähentävät häiriöherkkyyttä ja mahdollistavat liikenteen lisäämisen. Seinäjoen ja Oulun välinen 335 kilometriin pituinen rata on tällä haavaa yksi Suomen tiheimmin liikennöidyistä yksiraiteisista rataosuuksista.
Seinäjoki-Oulu-hankkeessa parannetaan 29 liikennepaikkaa, joista kesän aikana kohteena ovat muun muassa Kangas, Oulainen, Vihanti ja Liminka.
Tulevina kuukausina alkaa myös uuden Ahonpään liikennepaikan rakentaminen Vihannin ja Tuomiojan väliin. Tuomiojan pohjoispuolella sijaitsevan Tikkaperän uuden liikennepaikan rakennustyöt jatkuvat.
Isot ratapihat, kuten Seinäjoki, Kokkola, Ylivieska ja Oulu eivät sisälly ratahankkeeseen. Se on ollut Rosenvallin mukaan alun perin valittu linja.
Rosenvallin mukan eri puolella Suomea olevat isot ratapihat täytyy suunnitella erikseen, ja ne tarvitsevat erillisen rahoituksen. Eduskunnan ratahankkeelle myöntämä rahoitus ei riitä niihin.
"Ylivieskan ratapihalla Kokkolan-Ylivieskan kaksoisraiteen liittyminen ratapihan eteläpäässä vaatii raidegeometrian muutoksia. Raiteen sijainti ja laiturikin siiryvät aavistuksen, mutta koko ratapihan remontti ei mahdu hankkeeseen."
Seinäjoen ja Oulun välillä poistetaan kesän aikana käytöstä useita tasoristeyksiä. Niiden kautta kulkenut liikenne ohjataan kulkemaan uusia rakennettuja tieyhteyksiä sekä ali- ja ylikulkusiltoja pitkin. Lisäksi tehdään silta- ja katutöitä sekä sähkö- ja turvalaitetöitä.
Osuudella Liminka-Oulu perusparannetaan radan rakenteita uusimalla linjaosuuksien sepelitukikerros ja alusrakennetta, siltoja ja kuivatusrakenteita.
Seinäjoki-Oulu-rataosan on määrä valmistua vuonna 2017. Viime kesänä jouduttiin keskeyttämään muutaman urakan hankinta, ja ne aiheuttivat töiden viivästyksiä. Aikataulu on kuitenkin saatu kiinni.
Ratatyöt aiheuttavat kesän ja tulevan syksyn aikana useita vajaan tai kokonaisen vuorokauden mittaisia katkoja Seinäjoen ja Oulun väliseen junaliikenteeseen.
Liikennekatkot painottuvat pääosin viikonloppuihin.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva