Nyt parastetaan joukolla

Pia Kaitasuo Kaleva
Oulu Tapaaminen valtakunnallisen Lukuinto-ohjelman tiimin kanssa opettaa uuden, mainion termin. Varastetaan idea tai toimintatapa luvan kanssa ja laajalla myötävaikutuksella, sovelletaan sitä omalle joukolle ja tehdään siitä entistä parempi.
"Siis parastetaan", projektipäällikkö Eeva Kurttila-Matero opastaa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) on laskevia Pisa-tuloksia pähkäiltyään hakemassa Lukuinnon avulla monilukutaitoa edistäviä malleja ja nimenomaan sellaisia, jotka ovat kehitettävissä edelleen, parastettavissa. Innokasta parastamista onkin käynnissä ympäri Suomen.
Lukuinnon kohderyhmä ovat 6-16-vuotiaat, mutta ohjelma pyrkii myös tukemaan luku- ja kirjoitustaidon kehittämisessä avainasemassa olevia opettajia ja kirjastoammattilaisia.
"Myös vanhemmat ovat kohderyhmä", painottaa suunnittelija Marianna Junes.
Oleellista on ymmärtää, että lapset ja nuoret liikkuvat uudessa mediassa. Tieto ja tarinat eivät siirry enää vain painetun sanan välityksellä.
Lukutaito-käsite ei sekään enää riitä: monilukutaito on kulttuurista ymmärtämistä, sitä josta ennen puhuttiin yleissivistyksenä. Välineinä ovat tekstin ohella esimerkiksi kuvat, ääni ja draama.
"Siksi koulunkin tulee käyttää luontevasti sitä mediaympäristöä, missä lapset luontevasti elävät", Kurttila-Matero toteaa.
Ohjelmassa on 30 koulu ja kirjasto -parin pilottihanketta, jotka toteutetaan 2013-2014. Esimerkiksi lukuvinkkausta on toisaalla perinteisenä lähitapaamisena, jotkut kirjastot vinkkaavat blogissa, toisaalla tehdään kirjatrailereita eli vinkkausta videokuvan avulla.
Yksi piloteista on poikien lukuintoa nostamaan tähtäävän Lätkäzombit-pelin suunnittelu.
Lukuinto-ohjelman Oulun yliopiston tietojenkäsittelytieteiden laitokselta tilaamassa pelissä pelaaja auttaa lätkäjunnua ulos elävien kuolleiden valtaamasta jäähallista.
Idea palaa pelihistoriassa taaksepäin 1990-luvulle, jolloin seikkailupeleissä oli klikkaamisen sijasta runsaasti lukemista ja siihen liittyvää ongelmanratkontaa.
Karjasillan ja Pateniemen kouluissa on ollut oppilasryhmä innolla mukana ideoimassa, myös kohderyhmä eli yläasteikäiset jääkiekkoa harrastavat pojat on testannut peliä. Palautteen perusteella peli palkitsi lukemista ja kannusti siihen.
Vuosi 2014-2015 on erityinen Lukuinto-teemavuosi. Missä ollaan kesäkuussa 2015, kun ohjelma päättyy, Eeva Kurttila-Matero?
"Uudet tavat koetaan niin antoisiksi ja osaksi toimintakulttuuria, ettei haluta palata entiseen."
Koulukulttuuriin tulee muutos. "Monilukutaito läpäisee kaikki oppiaineet."
OKM seuraa Lukuintoa tarkkaan: ohjausryhmä kokoontuu useamman kerran vuodessa.
"Tästä tulee jotain kestävää, ministeriössäkin ajatellaan."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva