Louhinta loppuu syksyllä

Nelli Ahosola Kaleva
OULU Kallioparkki Kivisydämen louhintatyöt saadaan päätökseen syksyllä. Viimeiset louhintaan liittyvät paukuttelut kuullaan lokakuussa.
Parkkitasojen luolastojen louhinnat on saatu pääosin valmiiksi. Myös syvemmällä tehtävä huoltoväylän louhinta alkaa vähitellen valmistua.
Seuraavaksi vuorossa ovat yritysten huoltopihat ja kuiluyhteydet.
Osaa louhintatöistä lykätään syksyyn keskustan rauhoittamiseksi. Esimerkiksi torin puoleinen kuiluyhteys louhitaan vasta kesälomakauden päätyttyä. Gallerian kuiluyhteys saadaan rakennettua lähiviikkoina. Anttilan huoltopihan louhintaa aloitetaan parhaillaan.
Projekti-insinööri Jarkko Meriläinen kertoo, että louhintoja joudutaan tekemään huomattavasti enemmän kuin oli alun perin arvioitu.
Louhittavaa aluetta on ollut peräti 330 000 kiintokuution edestä, josta jäljellä on 30 000. Alkuperäinen arvio liikkui 240 000 kiintokuutiossa.
Työmäärän kasvu ei vaikuta Oulun pysäköinti Oy:n budjettiin, sillä hankkeeseen mukaan lähteneet yritykset vastaavat itse louhintojensa kustannuksista.
Lemminkäinen louhii kuiluja hissiyhteyksille alhaalta ylös niin, että pystytunnelin päähän jätetään parin metrin korkuinen kalliotulppa. Yritykset huolehtivat itse tulpan puhkaisusta ja hissiyhteyksien rakennuttamisesta.
Vain Osuuspankki on tilannut oman, valmiiksi rakennettavan kuiluyhteyden Lemminkäiseltä.
Hammar-korttelin ja Anttilan hissikuilut eivät valmistu samaan aikaan Kivisydämen kanssa, vaan niitä joudutaan odottamaan kauemmin.
Meriläisen mukaan louhinnat ovat työmäärän kasvusta huolimatta edenneet aikataulun mukaisesti. Hänen mukaansa Oulun kallioperä on kuivaa, kovaa kalliota, mikä on helpottanut louhintatöitä. Kivisydämen odotetaan valmistuvan ajallaan.
"Vähän yli vuoden päästä pitäisi olla valmista, mutta ei tässä ole varaa pitää pidempiä lomia."
Louhinnasta siirrytään vähitellen rakennusvaiheeseen. Betonitöitä on tehty maan alla tähän mennessä kahdessa hallitilassa.
Hallituskadun ja Mäkelininkadun alueella kuullut louhintojen äänihaitat johtuvat kallioon pari viikkoa sitten puhkaistusta tunnelista.
Meriläisen mukaan louhintatyöt ovat aiempaa pienempiä, mutta tunnelin vuoksi työmaan äänet ovat kulkeutuneet ympäristöön kovemmalla paineella ja aiempaa voimakkaampina.
Työmaaliikenne siirretään Mäkelänkadun ajoluiskaan muutaman viikon päästä, kun Torinrannan ajotunnelia aletaan rakentaa. Louheen kuljetuksesta Mäkelininkadulla voi kantautua ääniä jonkin verran.
Töiden seurauksena syntyvää louhetta on käytetty murskattuna Kivisydämen rakennustöissä. Louhetta on myös sijoitettu esimerkiksi satamiin.
Projekti-insinööri Meriläisen mukaan kallioparkin maanpäälliset työmaa-alueet pyritään pitämään mahdollisimman pieninä.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva