Valttina ihmisläheisyys

Oululaiset kieliammattilaiset lähtevät mainosalan kilpailuun Cannesiin.

Sanna Häyrynen

Juuri ennen semifinaalilavalle nousemista Noora Kangas ja Jukka Ahola tsemppasivat toisiaan nostamalla kädet suoriksi kattoa kohti. Voittajalla on oltava voittajan elkeet.

– Suomalainen tuuletus on se, että nostaa kätensä ylös vaatimattomasti kyynärpäät koukussa, Ahola vertaa.

Mielikuvaharjoituksena kunnon tuuletus kannatti. Kangas ja Ahola voittivat finaalipaikan ja lähtevät juhannusviikoksi edustamaan Suomea Ranskan Cannesiin Young Lions -mainoskilpailussa.

Suomen-karsinnoissa kaksikko sai tuomaristolta erityiskiitokset englanninkielisestä esiintymisestään. Luontevan lavapuheen selittää kaksikon yhteinen tausta englantilaisen filologian opiskelijoina Oulun yliopistossa. Nykyään he työskentelevät Polar Electrolla samassa tiimissä copywritereina eli kirjoittavat markkinointitekstejä.

Vuosi sitten Noora Kangas etsi ensimmäistä oman alansa työpaikkaa. Samalla hän teki kirjoitustöitä freelancerina ja heitti vuoroja marketin kassalla.

– Hylkääviä vastauksia hakemuksiin tuli enemmän kuin kutsuja haastatteluihin. Piti vain ajatella, että tilanne ei johtunut minusta, vaan siitä, että töitä on vaikea löytää.

Jukka Ahola on jo kertaalleen käynyt Young Lions -finaalissa Cannesissa – ja jäi voitotta. Hän houkutteli Kankaan mukaansa yrittämään revanssia.

Erilaisten kirjoituskilpailujen ykkössijoja kahminut Ahola sanoo voittamisen edellyttävän häviämistä.

– Nuorempana hävisin monissa kirjoituskilpailuissa. Hiihtokilpailuissa olin aina viimeinen. Yritin silti. Kun olin tarpeeksi hävinnyt, rupesin useammin voittamaan.

Kankaan mukaan ensimmäisellä kerralla ei voi yltää huippusuoritukseen.

Jo opiskelijoina toisiinsa tutustuneet kollegat luottavat toistensa kykyihin. Ahola kehuu Kangasta vakuuttavaksi esiintyjäksi. Kangas taas tituleeraa Aholaa ideakoneeksi.

– Lyttään helposti omia ideoitani ennen kuin ne edes pääsevät syntymään. Jukka on opettanut, että ideoita pitää nylkeä, möyhentää ja kehittää eteenpäin.

Valtteinaan mainosmaailmassa Kangas ja Ahola pitävät humanistista koulutustaan, joka on harjaannuttanut ymmärtämään ihmistä.

Englannin kielen opiskeluun kuulunut vaihto-opiskelu ulkomailla avasi heidän silmänsä sille, että ihmiset ovat joka paikassa kutakuinkin samanlaisia, mutta ajattelutavoiltaan yksilöllisiä.

Nuo kulttuuriset erot kansainvälisen markkinoijan on osattava huomioida ja asettua muiden asemaan. Pehmeä ihmisläheisyys on terävän mainoskynän salaisuus.

Kangas ja Ahola ovat mielestään samalla viivalla maailman parhaiden kanssa.

– Se newyorkilaisen mainostoimiston jamppakin on ihminen, jonka pitää tehdä kovasti töitä, Ahola toteaa.

Hän on kehitellyt menestykseen kolmen kohdan kaavan: erotu, ole uskottava ja tunne yleisösi.

Maailmanluokan puhujista erottuakseen kaksikko tarvitsee ”ällistyttävän mahtavan” esityksen, joka on tarkkaan yleisölle mietitty.

– Siinä pitää olla jotain mieleenpainuvaa ja yllättävää. Pitää herättää tunne. Tunne on aseemme, Kangas pohtii.

Tänään keskiviikkona parivaljakko saa kuulla finaalin tehtävänannon. Juhannusaattona ratkeaa, miten voittokaava ja ennakkotuuletus tehoavat Cannesissa.

Fakta

Oululaiset copywriterit

Jukka Ahola

Syntynyt 7.12.1986 Oulussa.

Työskentelee copywriterina Polar Electrolla.

Opiskellut filosofian maisteriksi Oulun yliopistossa englantilainen filologia pääaineenaan. Sivuaineina suomen kieli, markkinointi, latina ja antiikin kreikka.

Asuu Oulussa kihlattunsa Essin kanssa.

Harrastaa kirjoituskilpailuja, luovaa kirjoittamista, pyöräilyä ja juoksua. Kirjoittaa blogia ja julkaisee podcastia.

Noora Kangas

Syntynyt 9.7.1987 Ylivieskassa.

Työskentelee copywriterina Polar Electrolla.

Opiskellut filosofian maisteriksi Oulun yliopistossa englantilainen filologia pääaineenaan. Sivuaineina suomen kieli, kirjallisuus ja aineenopettajan pedagogiset opinnot.

Asuu Oulussa kihlattunsa Arin kanssa.

Harrastaa kansantanssia, juoksua, pyöräilyä, lukemista ja kirjoittamista.



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 21.06.2017.