Näyttelevä yleisötyöntekijä

Pitkä mies Mika Kiviniemi toimii linkkinä esiintyvien tanssitaiteilijoiden ja yleisön välimaastossa.

Eeva Kauppinen

Mika Kiviniemi on Oulussa totuttu näkemään näyttämöllä huutelemassa hänen itsensä käsikirjoittamassa monologissa Huutelija tai kävelemässä lähialueen vesistöihin Timo K. Mukan Sankarihymnin päähenkilönä Thörsten Öieseninä.

Toukokuun alussa Kiviniemi aloitti JoJo – Oulun tanssin keskuksen yleisötyöntekijänä.

– Tehtäväni on organisoida ja löytää tapoja, miten JoJon ohjelmisto tavoittaisi yleisöä laajemmalla kentällä. Toimia linkkinä esiintyvien taiteilijoiden ja yleisön välimaastossa, tuore yleisötyöntekijä kertoo.

– Ihan konkreettisesti etsiä uusia kohderyhmiä ja luoda verkostoja, millä tavalla JoJo voisi tulla paremmin tunnetuksi.

Tanssi ei ole Kiviniemen mukaan edelleenkään tarpeeksi tunnettu taiteenlajina, varsinkaan nykytanssi.

– Sitä pidetään vähän vieraana ja ehkä etäisenä. Siihen sisältyy näkemyksiä, että nykytanssi on korkeataidetta, ettei sitä ymmärrä, tai sitten humpuukia.

Kiviniemi pyrkiikin laajentamaan mielikuvaa nykytanssista.

– En tiedä kuulostaako liian mahtipontiselta, mutta haluan myös olla edistämässä mahdollisuutta, että tulee uusia katsomisen tapoja. Koska siitähän paljolti on kyse. Länsimaissa ihmiset ovat tottuneet katsomaan esimerkiksi teatteria niin, miten juoni etenee ja onko kappaleessa samaistuttavia roolihahmoja.

Zodiak – Uuden tanssin keskus Helsingissä ja JoJo Oulussa ovat ainoat tanssin aluekeskukset, joille on palkattu yleisötyöntekijä.

Zodiak teki sen jo yli kymmenen vuotta sitten.

Onko Zodiakin yleisötyössä jotakin, mikä kannattaisi omia Ouluun?

– Paljonkin. Zodiakilla on ollut paljon projekteja, joissa toimitaan erilaisten yhteisöjen kanssa ja tuodaan tanssitaidetta ihmisten keskuuteen. Sen tyyppistä varmasti.

Tulossa on esimerkiksi JoJon taiteilija- ja teosesittelyjä videoina, joita levitetään sosiaalisen median kautta.

– Videopätkiin liittyy sellainen aspekti, että minä ikään kuin henkilökohtaisesti olen tutustumassa tanssitaiteeseen. Koskapa tulen tanssikentän ulkopuolelta ihan konkreettisestikin, Mika Kiviniemi määrittelee.

– Kysyn tekijöiltä yksinkertaisia kysymyksiä, miksi näin tehdään ja mihin minun katsojana pitää keskittyä.

Tuoreimpien residenssitaiteilijoiden Andrea Raman ja Rhiannon Morganin kanssa on tehty jo koevideo.

JoJon syksyn ohjelmasta löytyy tuotanto H-Kollektiivin iltamat ja siihen liittyvä, tanssia tunnetuksi tekevä työpaja #tekemällätaidetta.

– Siinä ollaan viemässä Liisa Heikkisen vetämää työpajaa lukioikäisille ja toisen asteen oppilaitoksille. Työpaja kurkistaa esittävien taiteiden kulisseihin ja luomisprosessiin. Nimensä mukaisesti se tempaisee osallistujat tekemään itse.

Yleisötyötä on luvassa myös Oulun kaupunginteatterin ja JoJon yhteisen tuotannon, Juhani Ahon Rautatien, parissa.

Mika Kiviniemi kokee yleisötyöntekijän homman itselleen luontevaksi. Osaamista on kertynyt esimerkiksi kulttuuriosuuskunta ILMEessä.

– Oman taiteellisen työn lisäksi olen tehnyt paljon yhteisötaidetoimintaa Oulun alueella ja kulttuuriosuuskunta ILMEessä organisointia ja verkostoitumisen mahdollistamista.

Kiviniemen työsopimus on kaksivuotinen.

JoJo – Oulun tanssin keskuksen toimisto on muuttanut Puistolan taloon (Isokatu 16).

FAKTA

Mika Kiviniemi

Teatteri-ilmaisun ohjaaja AMK.

Syntynyt Seinäjoella 1983.

Asuu Oulussa.

Opinnot: Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 2005–2009.

Kulttuuriosuuskunta ILMEen perustajajäsen, rahastonhoitaja 2011–2014 ja puheenjohtaja 2014–2017.

ATT-ensemblen perustajajäsen sekä koordinaattori 2015–2017.

Käsikirjoittaja Valtoja-trilogia 2015–2016. Huutelija-monologi 2016.

Sovittaja ja ohjaaja Liisa Ihmemaassa 2016.

Näyttelijä Huutelija 2016. Sankarihymni 2016. Nyarlathotep 2016. Temppeli 2015. Babar 2015.

Teatteritaiteen tuntiopettaja Oulun taidekoulu 2013–2017.

Yhteisötaide Maa Muuttuu -projekti maahanmuuttajille ja turvapaikanhakijoille Oulussa 2015–2016.

Yleisötyöntekijä JoJo – Oulun Tanssin Keskus 2.5.2017 alkaen.



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 03.06.2017.