Märkien lehtien ja historian havinaa

Kaarle-bussin ensimmäinen kiertoajelu tehtiin sateisessa säässä ilman matkustajia. Vaikka Kaarlessa on vielä vähän opeteltavaa, matka on viihdyttävä.

Sandra Järvenpää

Oulu

– Vääntäkää kuulokkeisiin kieleksi norja, se on suomi, ohjaa Kaarle-bussin kuljettaja Jouni Mäkitalo.

Norjasta hankittu kaksikerroksinen bussi ajoi maanantaina aamukymmeneltä ensimmäisen kiertoajelunsa. Kyytiin ei kuitenkaan noussut yhtäkään maksavaa asiakasta. Mäkitalo arvioi syyn olevan säässä. Hän uskoo heinäkuun helteiden tuovan matkustajat mukanaan.

Huono sää ei tosiaan jää puoliavonaisessa näköalabussissa täysin sivuseikaksi. Vaikka auton alakerrassa lämmitys toimii, yläkerran näköalapaikat ovat koleita. Myös sade haittaa näkyvyyttä hieman, ja Nallikarin pysähdyksen jälkeen kosteat vaatteet saavat etuikkunan huuruun.

Keskustan ulkopuolella tietä vierustavien puiden oksat paukkuvat etulasiin ja pudottavat hieman lehtiä avonaiseen takaosaan. OTP Travelin ajomestari Pentti Tiitinen toteaa, että uudenlainen bussi vaatii hieman opettelua.

– Olemme laittaneet kaupungin puutarhureille toiveen, että muun muassa Uudeltakadulta, Kasarmintieltä ja Nallikarin päästä oksia katkottaisiin hieman. Myös kuljettajan täytyy opetella ajamaan hieman lähempänä keskiviivaa ja kiertämään oksat, Tiitinen sanoo.

Matkalla on mahdollista kuunnella opastusta suomeksi ja englanniksi. Selostus ajoittuu GPS-paikantimien avulla, mutta muutamaan otteeseen opas selostaa väärää kohtaa tai toistaa uudelleen jo kerrottua.

Kuljettaja toteaa, että GPS:n käyttöä täytyy vielä vähän harjoitella. Reitti tulee ajaa tarpeeksi hitaasti, jotta jokaisen pysäkin väli ehditään selostaa.

Kaarle ajaa reittinsä suhteellisen hiljaa, ja kuljettaja Mäkitalo arvioi ruuhkaisina päivinä matkan kestävän siihen varatut kaksi tuntia. Nyt ajo kesti noin puolitoista tuntia.

Äänite on mielenkiintoinen ja avaa yksityiskohtaisesti sekä kaupungin historiaa että nykyaikaa. Tärkeimmistä nähtävyyksistä selviävät perustiedot ja yksittäiset kertomukset onnistuvat pitämään matkustajan mielenkiinnon yllä.

Ajelun jälkeen tietää, että Heinäpäässä tehtiin heinää, Karjasillassa laidunnettiin karjaa ja muuan kimpaantunut mies leipaisi kuolleen kissansa lahjaleivän sisään. Ja tulihan Saara Aaltokin esiteltyä Madetojan musiikkilukion kohdalla.

Puolenpäivän lähtöjä varten Ro-tuaarilla on jo muutamia matkustajia. Ohikulkijat kuvaavat Kaarlea, ja utelias vanha rouva tulee kyselemään bussireitistä.

Kyösti Kinnunen on päättänyt lähteä neljän poikansa kanssa Potnapekan kyytiin.

– Kerrosbussi, kato! Ja juna! huusi Pekko Kinnunen nähdessään Rotuaarin ajoneuvovalikoiman.

Kinnuset päättivät valita kahdesta vaihtoehdosta Potnapekan, sillä kyydistä on haaveiltu jo pitkään. Kyösti Kinnunen sanoo syyn olevan yksinkertainen – Potnapekka on juna.

Kaarle-bussi vastaakin tänä kesänä varttuneempien lomailijoiden tarpeisiin pidemmällä reitillä ja antoisalla selostuksella.



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 27.06.2017.