Riitta Taulavuori teksti // Janne Körkkö kuvat
Työpari Janne Nabb ja Maria Teeri on koostanut navettagalleriaan installaation
Tämä kaikki on tietysti nykytaidetta, ja itse asiassa vain pieni otos kuluvan kesän
Kuraattori, kuvataiteilija Anni Arffman on koonnut 13 taiteilijan teoksia esittelevän näyttelyn transsendenssi-teeman ympärille ja antanut sille nimen
– Asian ytimeen voidaan mennä monella tapaa, ja pohjimmaisena, järjen tuolla puolen, saattaakin piileskellä mysteeri, kuraattori pohjustaa.
Miten taiteilijat tällä kertaa ylittävät ymmärrystä?
Annetaanpa puheenvuoro niille, jotka olivat paikalla vielä avajaisten jälkeisenä aamupäivänä.
– Nämä ovat oikeastaan matkamuistoja Intiasta ja eräänlaisia jumalallisuuden ja hengellisyyden ilmentymiä, Kaija Hinkula luonnehtii installaatiotaan
Lapsenomaiset piirrokset ovat Mari Oikarisen tekemiä. Seinälle ripustettu sarja on nimeltään
Ars Kärsämäen näyttelyssä on Oikariselta myös veistoksia, joissa on käytetty muun muassa puuta, lankaa ja matonkuteita.
Nahkurin taidetalon toisen kerroksen tiloissa on esillä muun muassa Jussi Nykäsen taidegrafiikan töitä, jotka ovat ”valokuvan ja maalauksen hybridejä”.
– Se on tapa yhdistää ulkoista näkyvää maailmaa taiteilijan pään sisällä olevaan, Nykänen kuvailee.
– Olin kerran lumikenkäilemässä Hailuodossa ja näin kaukana horisontissa laivan keskellä jäälakeutta. Siitä tuli todella surrealistinen fiilis, pieksämäkeläistaiteilija muistelee teoksensa
Ida Palojärven installaation
– Käytän töissäni valoa ja pimeyttä ja teen monesti veistosmaisia juttuja. Installaationi ovat paikkasidonnaisia, eli en pysty rakentamaan niitä useinkaan valmiiksi työhuoneellani tai siirtämään valmista teosta sellaisenaan uuteen paikkaan.
Marja Viitahuhdalla on viereisessä huoneessa kaksi videoinstallaatiota, valkokankaalla lumisateelta näyttävä ja asioiden syntymistä kuvaava
– Lähtökohtana on ollut oman kuolevaisuuden pohdinta, mikä liittyy lapsilla tiettyyn ikävaiheeseen.
Kuolema on läsnä myös Navetta-galleriassa Tuija Teiskan veistoksissa.
–
Teoksen nimi viittaa läheisen kuoleman herättämiin tunteisiin: mieleen tulee paljonkin asioita, mitä on jäänyt sanomatta tai mitä on tullut sanoneeksi, eikä tilannetta voi enää siinä vaiheessa korjata.
Kaikki taiteilijat eivät halua tarinoida.
– Maalaustapahtuma on minulle itselleni enemmänkin meditaation muoto, ja toivon, että meditatiivisuus välittyy myös kuvistani, Tuomo Laakso sanoo.
Öljyvärimaalauksensa Laakso nimeää ytimekkäästi sanalla
Laakson lähipiirissä on drag-artistin töitä tekevä mies, jolta kuvataiteilija sai lainaksi ”miehenkokoisen” iltapuvun. Ennen maalaushommiin ryhtymistään Laakso viritteli pukuasetelmaan haluamansa muodot käyttämällä apunaan rantapalloa ja kuplamuovia.
katso kuvagalleria kaleva.fi
Teemana tänä vuonna on Ytimessä. Näyttelyssä voi muun muassa pureutua näkemisen mysteeriin, kokea harmonista ykseyttä, nähdä universaaleja alkukuvia ja tutkia, piirtyvätkö siveltimenvedosta esiin jumalan kasvot. Esillä on installaatioita, maalauksia, grafiikkaa, valokuvia, piirroksia, veistoksia, videotaidetta, äänitaideteos ja muraali (seinämaalaus).
Tämän kesän näyttelyn on koonnut kuraattori, kuvataiteilija Anni Arffman Oulusta.
Näyttely on avoinna 31.7. saakka tiistaista perjantaihin kello 12–18 ja viikonloppuisin kello 12–15 osoitteessa Nahkurin taidetalo, Keskuskatu 25, 86710 Kärsämäki.
taustalla
Taideyhdistys Elsuupa ry valitsee kuraattorin yleensä edelliskesän taiteilijoista.
Kärsämäen kesänäyttelyitä on järjestetty vuodesta
Kymmenen vuotta sitten perustettu taideyhdistys on saanut nimensä rusinoista, riisistä ja leipäjuustosta keitettävästä perinneruoasta, joka hallituksen jäsenen Jaana Salon mukaan ”jakaa mielipiteitä kuten taidekin”.
Jukka Silokunnas maalasi Kärsikset Piikkilän ulkoseinälle parissa päivässä. ”Mitään suunnitelmaa ei ollut. Istuskelin hetken katsomassa tyhjää seinää, ja sitten aloin vain tehdä.” Jussi Nykäsen taidegrafiikan työt ovat valokuvan ja maalauksenhybridejä, vasemmalla Luotolainen 2 ja oikealla Para.
Kaija Hinkula (vas.) kertoo näyttelyn maalausten olevan tavallaan matkamuistoja Intiasta. Kuraattori Anni Arfman kuvailee Hinkulan tyyliä leijuvaksi ja hengittäväksi.
Tuomo Laaksolle maalaaminen on ennen kaikkea meditaation muoto.
Artikkelin lähde Kaleva 17.06.2016.