Ymmärryksen tuolla puolen

Ars Kärsämäki antaa jälleen kerran nelostien kulkijoille
tilaisuuden nauttia nykytaiteesta.

Riitta Taulavuori teksti // Janne Körkkö kuvat

Katutaiteilija Jukka Silokunnas on spreijannut entisen neuvolarakennuksen, Piikkilän, ulkoseinälle Kärsikset.

Taidetalo Nahkurin sisällä käytävän seinälle on ripustettu piirroksia, jotka näyttävät aivan pikkulapsen tekemiltä.

Työpari Janne Nabb ja Maria Teeri on koostanut navettagalleriaan installaation Geomimesis, jossa on hyödynnetty muun muassa rautakaupasta ostettuja loisteputkia, digitaalisia veistoksia, navetan nurkalta noukittuja risuja ja viereiseltä nelostieltä kantautuvaa liikennemelua.

Tämä kaikki on tietysti nykytaidetta, ja itse asiassa vain pieni otos kuluvan kesän Ars Kärsämäki -näyttelystä, joka ”mahdollistaa nykytaiteesta nauttimisen myös maaseutuväestölle”, kuten näyttelyn järjestäjä Taideyhdistys Elsuupa ry asian ilmaisee.

Kuraattori, kuvataiteilija Anni Arffman on koonnut 13 taiteilijan teoksia esittelevän näyttelyn transsendenssi-teeman ympärille ja antanut sille nimen Ytimessä.

Teema suorastaan menee yli ymmärryksen: transsendenssihan tarkoittaa jotain kokemuksen ja tiedon tuolla puolen olevaa.

– Asian ytimeen voidaan mennä monella tapaa, ja pohjimmaisena, järjen tuolla puolen, saattaakin piileskellä mysteeri, kuraattori pohjustaa.

Miten taiteilijat tällä kertaa ylittävät ymmärrystä?

Annetaanpa puheenvuoro niille, jotka olivat paikalla vielä avajaisten jälkeisenä aamupäivänä.

– Nämä ovat oikeastaan matkamuistoja Intiasta ja eräänlaisia jumalallisuuden ja hengellisyyden ilmentymiä, Kaija Hinkula luonnehtii installaatiotaan A Million Gods.

Hengellisiä hahmoja kuvaava teos koostuu useista öljyväritöistä, jotka on maalattu muotoihinsa sahatuille mdf-levyille.

Lapsenomaiset piirrokset ovat Mari Oikarisen tekemiä. Seinälle ripustettu sarja on nimeltään Nimeämättömät asiat.

– Ideana on ollut vain piirtää niin kuin pienet lapset. Mielestäni kuvan ei tarvitse esittää mitään tiettyä, vaan voi tehdä ja katsoa, mihin se vie, Palojärvi kertoo ja paljastaa, että hän itse jopa vihasi piirtämistä taidekouluaikoinaan. Piirtämisen hän löysi uudella otteella sen jälkeen, kun oli alkanut opiskella kuvanveistoa.

Ars Kärsämäen näyttelyssä on Oikariselta myös veistoksia, joissa on käytetty muun muassa puuta, lankaa ja matonkuteita.

Nahkurin taidetalon toisen kerroksen tiloissa on esillä muun muassa Jussi Nykäsen taidegrafiikan töitä, jotka ovat ”valokuvan ja maalauksen hybridejä”.

– Se on tapa yhdistää ulkoista näkyvää maailmaa taiteilijan pään sisällä olevaan, Nykänen kuvailee.

– Olin kerran lumikenkäilemässä Hailuodossa ja näin kaukana horisontissa laivan keskellä jäälakeutta. Siitä tuli todella surrealistinen fiilis, pieksämäkeläistaiteilija muistelee teoksensa Luotolainen 2 syntyä.

Ida Palojärven installaation Gebirge 2, versio 2 nähdäkseen täytyy mennä pimennettyyn huoneeseen mustan verhon taakse. Teokseen on tarvittu muun muassa pyöriviä levyjä ja tervapaperia.

– Käytän töissäni valoa ja pimeyttä ja teen monesti veistosmaisia juttuja. Installaationi ovat paikkasidonnaisia, eli en pysty rakentamaan niitä useinkaan valmiiksi työhuoneellani tai siirtämään valmista teosta sellaisenaan uuteen paikkaan.

Marja Viitahuhdalla on viereisessä huoneessa kaksi videoinstallaatiota, valkokankaalla lumisateelta näyttävä ja asioiden syntymistä kuvaava Ensin ei ole mitään ja tv-ruudussa pyörivä 20-minuuttinen lyhytelokuva Kuoleman puutarha.

Lyhytelokuvassa kuvataan hautausmaalla tehtävää työtä. Hautausmaan arkiaskareita on hoitamassa oikeiden työntekijöiden ohella kahdeksanvuotias tyttö, joka on oikeasti Viitahuhdan ystävän lapsi.

– Lähtökohtana on ollut oman kuolevaisuuden pohdinta, mikä liittyy lapsilla tiettyyn ikävaiheeseen.

Kuolema on läsnä myös Navetta-galleriassa Tuija Teiskan veistoksissa.

Isä anna minulle anteeksi koostuu edesmenneen isäni kalastuspokaaleista, jotka olen virkannut piiloon mustalla kalastajalangalla, Teiska kertoo.

Teoksen nimi viittaa läheisen kuoleman herättämiin tunteisiin: mieleen tulee paljonkin asioita, mitä on jäänyt sanomatta tai mitä on tullut sanoneeksi, eikä tilannetta voi enää siinä vaiheessa korjata.

Kaikki taiteilijat eivät halua tarinoida.

– Maalaustapahtuma on minulle itselleni enemmänkin meditaation muoto, ja toivon, että meditatiivisuus välittyy myös kuvistani, Tuomo Laakso sanoo.

Öljyvärimaalauksensa Laakso nimeää ytimekkäästi sanalla Asetelma ja täsmentää muun tarpeellisen suluissa, kuten (kotelo 1).

Tosin tästä ainakin tästä, hyönteisen koteloa muistuttavasta iltapukuasetelmasta löytyisi yhdenlainen tekotarina.

Laakson lähipiirissä on drag-artistin töitä tekevä mies, jolta kuvataiteilija sai lainaksi ”miehenkokoisen” iltapuvun. Ennen maalaushommiin ryhtymistään Laakso viritteli pukuasetelmaan haluamansa muodot käyttämällä apunaan rantapalloa ja kuplamuovia.

Lisää verkossa
katso kuvagalleria kaleva.fi

fakta

Ars Kärsämäki 2016

Vuosittain vaihtuva teema nostaa esiin taiteen eri lajeja ja ilmiöitä sekä 10–15 nuorta tai nuorehkoa taiteilijaa eri puolilta Suomea.

Teemana tänä vuonna on Ytimessä. Näyttelyssä voi muun muassa pureutua näkemisen mysteeriin, kokea harmonista ykseyttä, nähdä universaaleja alkukuvia ja tutkia, piirtyvätkö siveltimenvedosta esiin jumalan kasvot. Esillä on installaatioita, maalauksia, grafiikkaa, valokuvia, piirroksia, veistoksia, videotaidetta, äänitaideteos ja muraali (seinämaalaus).

Tämän kesän näyttelyn on koonnut kuraattori, kuvataiteilija Anni Arffman Oulusta.

Näyttely on avoinna 31.7. saakka tiistaista perjantaihin kello 12–18 ja viikonloppuisin kello 12–15 osoitteessa Nahkurin taidetalo, Keskuskatu 25, 86710 Kärsämäki.

13 taiteilijaa

Näyttelyssä on mukana:

Kaija Hinkula, Essi Korva, Tuomo Laakso, Christelle Mas, Janne Nabb & Maria Teeri, Jussi Nykänen, Mari Oikarinen, Ida Palojärvi, Jukka Silokunnas, Tuija Teiska, Antti Tolvi ja Marja Viitahuhta.

Taideyhdistys
taustalla

Näyttely on ollut monille nuorille taiteilijoille ponnahduslauta ja tilaisuus saada näkyvyyttä. Lisäksi näyttely tarjoaa vuosittain yhdelle nuorelle taiteilijalle tilaisuuden kokeilla taitojaan näyttelyn kuraattorina.

Taideyhdistys Elsuupa ry valitsee kuraattorin yleensä edelliskesän taiteilijoista.

Kärsämäen kesänäyttelyitä on järjestetty vuodesta

2002.

Aluksi tapahtuma oli yksityisen galleristin järjestämä. Taideyhdistys Elsuupa on vastannut kesänäyttelyn järjestämisestä vuodesta 2006.

Kymmenen vuotta sitten perustettu taideyhdistys on saanut nimensä rusinoista, riisistä ja leipäjuustosta keitettävästä perinneruoasta, joka hallituksen jäsenen Jaana Salon mukaan ”jakaa mielipiteitä kuten taidekin”.

Jukka Silokunnas maalasi Kärsikset Piikkilän ulkoseinälle parissa päivässä. ”Mitään suunnitelmaa ei ollut. Istuskelin hetken katsomassa tyhjää seinää, ja sitten aloin vain tehdä.” Jussi Nykäsen taidegrafiikan työt ovat valokuvan ja maalauksen

hybridejä, vasemmalla Luotolainen 2 ja oikealla Para. Kaija Hinkula (vas.) kertoo näyttelyn maalausten olevan tavallaan matkamuistoja Intiasta. Kuraattori Anni Arfman kuvailee Hinkulan tyyliä leijuvaksi ja hengittäväksi. Tuomo Laaksolle maalaaminen on ennen kaikkea meditaation muoto.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 17.06.2016.