Ensi-ilta
Murharouva Agatha Christien näytelmäteksti
Anna-Kaisa Järven ohjaama Iin kansalaisopiston ryhmä vielä ruokkii Iin kauhistavaa mainetta. Keskellä kauneinta kesää Iin työväentalon ikkunat pimennetään ja satavuotias arvorakennus muuttuu hämäräksi Yöväentaloksi.
Vaikka Hiirenloukku on hienosti epookkiin ohjattu kissa ja hiiri -leikki, sen painostavuutta lisää tieto, että Christien traagisessa tekstissä on totta pohjalla.
Tämä voi – kutkuttavan murhamysteerin ratkomisen lomassa – sysätä yleisön miettimään syvemminkin näihin ja muihin murhiin sekä lasten pahoinpitelyihin johtavia tapahtumaketjuja ja motiiveja.
Kuten Minna Canthin näytelmät 1800-luvun lopun Suomessa, Agatha Christien kaunokirjallinen teksti vaikutti Ison-Britannian lainsäädäntöön.
Kymmenen
Anna-Kaisa Järven ohjaama ensemble keskittyy eheiden roolihahmojen ja painostavan tunnelman luomiseen. Siinä on onnistuttu: yleisö tavallaan jakaa uhrin aseman samassa suljetussa tilassa potentiaalisen murhaajan kanssa.
Tällaisessa intiimissä arvoitusnäytelmässä eleet ja ilmeet merkitsevät paljon. On tärkeää, että roolihenkilöt säilyttävät sisäisen salaisuutensa. Silloin jännitys kantaa.
Tulkinta on hillitty ja hallittu. Yllätys säilyy loppuun saakka. Nautittavaa on näyttelijöiden rauha roolityössään. Mieltä kiihottavimpia henkilöitä ovat Aila Lehtosen marmattava Rouva Boyle, vaikuttavat pulisongit kasvattanut Hannu Tihisen Majuri Metcalf, Alisa Hekkalan mondeeni Neiti Paravicini ja tietenkin Jukka Kalevan kiihtynyt Komisario Trotter.
Artikkelin lähde Kaleva 30.6.2016.