Pyöräily sallittu molempiin suuntiin

Pakkahuoneen-
kadusta tulee polkupyörille osittain kaksisuuntainen.

Ville Koivuniemi

Oulu

Pakkahuoneenkatu muuttuu tänään torstaina pyöräilijöille osittain kaksisuuntaiseksi. Kesän ajan kestävässä kokeilussa Pakkahuoneenkatua saa polkea molempiin suuntiin välillä Rantakatu-Uusikatu.

Autoille katu on edelleen yksisuuntainen rannasta Rautatienkadun suuntaan.

– Aktiivisena polkupyöräilijänä olen tästä päätöksestä kiitollinen. Pyöräily keskustan läpi helpottuu oleellisesti, Oulun polkupyöräilijät ry:n (Oupo) puheenjohtaja Nina Tyni iloitsee.

Hänen mukaansa Pakkahuoneenkatua tosin pyöräillään molempiin suuntiin melko paljon jo nyt.

– No tästä eteenpäin se on myös laillista. Mielestäni pyörällä pitää päästä kätevästi ajamaan keskustaan ja parkkeeraamaan siellä, Tyni sanoo.

Samalla iso osa Pakkahuoneenkadun autoille varatuista pysäköintipaikoista poistuu käytöstä. Uudenkadun ja Torikadun väliseltä osuudelta kaikki autoille varatut pysäköintipaikat poistetaan kokonaan.

Oulun kaupungin liikenneinsinööri Jorma Heikkinen ei usko uusitun Pakkahuoneenkadun aiheuttavan autoilijoille suurempaa hämmennystä.

– Parkkipaikkoja Pakkahuoneenkadulla ei Uudenkadun ja Torikadun välillä ole, joten niitä ei sieltä kannata auton kanssa etsiäkään, hän vinkkaa.

– Varmasti jotkut hakevat vanhasta muistista sieltä parkkipaikkaa vielä pitkään, mutta uskon, että oululaiset oppivat uudet säännöt muutamassa viikossa.

Pyörien, mopojen ja moottoripyörien pysäköintiä keskustan tuntumassa helpotetaan kesällä myös erillisellä pysäköintialueella, joka avataan kesän ajaksi Hallituskadun, Kirkkokadun ja Isokadun väliselle Pakkahuoneenkadun osalle eli Oulun Osuuspankin takana olevalle pysäköintialueelle.

Invapaikkoja lukuun ottamatta kaikki autopaikat poistetaan tuolta osuudelta kesäksi.

Paikat palautetaan autojen käyttöön 30. syyskuuta. Heikkinen perustelee edestakaista parkkipaikkojen vaihtelua pyöräilyn painottumisella kesäaikaan.

– Tuo pyöräilypysäköinnin vaihtelu on niin valtavaa, että kesällä tulee varmasti ajoittain ahdasta. Kun tulee kaunis päivä ja ihmiset lähtevät liikkeelle, keskustassa on varmasti ahdasta pyörien osalta näiden muutosten jälkeenkin, Heikkinen myöntää.

Kaksisuuntaisen pyöräilyn ja kevyen liikenteen parkkipaikkojen lisäksi kävelijöitä hellitään Torikadun ja Rotuaarin väliselle Pakkahuoneenkadulle avattavalla kävelypainotteisella kesäkadulla, jonne autoilla ei ole asiaa muuten kuin tontille ajon, huoltoliikenteen, citybussin ja Potnapekan osalta.

Kesäkatu toimii syksyyn saakka, minkä jälkeen sinne asennettavat penkit, pyörätelineet ja istutusaltaan kärrätään talveksi pois.

Kesän jälkeen pyöräparkkien tarve keskustassa vähenee, joten autopaikkojen palauttaminen on perusteltua. Pyöräilyn kaksisuuntaisuus on sen sijaan kesänaikainen kokeilu. Syksyllä sen jatkoa mietitään uudelleen.

Uudistukset tulivat valtuustoaloitteena, mutta noudattelevat kaupungin pidempiaikaisia suunnitelmia.

– Kymmenen vuottahan suunnitelmana on ollut, että Pakkahuoneenkadusta tehdään pyöräilyn pääkatu keskustaan. Seuraavaksi ajatuksena on kartoittaa mahdollisuuksia katetulle pyöräpysäköinnille keskustassa, Jorma Heikkinen sanoo.

Oulun polkupyöräilijöiden varapuheenjohtaja Nina Tyni iloitsee pyöräilyn helpottamisesta Oulun keskustassa. Keltaisin viivoin merkityt pyöräkaistat ovat koekäytössä tämän kesän.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 16.06.2016.