Valloitusretki alkaa ratsailta

Arja Mikkola Kaleva
Oulu FilmMe Oy esitteli perjantaina Pikkaralassa maailman ensimmäistä videointijärjestelmää, joka zoomaa kohdettaan automaattisesti. Ympäri maapalloa sukkuloiva hevosalan promoottori ja agentti Maucca Kärki aikoo avata tuliterälle oululaistuotteelle ovia vaikutusvaltaisiin piireihin.
Penttilän maneesilla on runsaasti tyhjiä penkkejä, mutta se ei haittaa jännittynyttä ensi-iltatunnelmaa. Ylen siistin testihallin neljään ylänurkkaan on asennettu isot, valkoiset, lääketablettia muistuttavat paikantimet. Oven syrjässä on ulkolampun näköinen vekotin, videokamera.
Toimitusjohtaja Tapio Koivukangas kannustaa Ollin laukkaan. Kun hän painaa kuperaa, mustaa ranneketta, videokamera aktivoituu ja bluetooth-tekniikka alkaa jäljittää ratsastajaa.
"Autossa on aina ihan hiljaista", Koivukangas kertoo. Tytär nimittäin syventyy ratsastustunnilla kuvattuun verkkovideoon jo kotimatkalla.
Tuoteidea lähti itsestä. Koivukangas halusi nopeammin palautetta Ruotsissa toimivalta valmentajaltaan.
Ratsastuksen lisäksi videointia voidaan soveltaa minkä tahansa tekniikkalajin analysoinnissa. "Aiomme perustaa satoja työpaikkoja", ennakoi markkinointijohtaja Lauri Salovaara.
Heinäkuussa yritys asentaa ensimmäiset videointilaitteet Oulun seudulle ja Etelä-Suomeen. Laitteet on suunniteltu kokonaan Oulussa ja ne valmistetaan seudulla.
Riittävän tekninen ja kaupallinen tuote, joka lupaa uutta sisältöä tapahtumiin. Tämä yhdistelmä veti Maucca Kärjen perjantaina Ouluun Lontoon "hevosten formulakisojen" sijaan.
FilmMe on Maucca Kärjen 5-10 yrityksen edustussalkussa ensimmäinen suomalainen. Yhteistyö alkoi kiinnostaa viime syksynä Göteborgissa. "Itse löysin, etsin innovaatioita."
Ratsastuksen ympärillä pyörii valtavat rahat. Pelkästään Euroopassa hevosbisneksen volyymi oli viime vuonna 111 miljardia euroa. Summa tuplaantuu, kun mukaan otetaan Yhdysvallat. "Se ei ole pelkkää hömppäpömppää."
Kärki aukoo ovia verkostoillaan. Hän reissaa 35 viikonloppua vuodessa ympäri maailmaa. Hän on se, johon filmitähdet ja sheikit ottavat yhteyttä, kun kyse on hevosista.
"Vaatimattomuus ei minun maailmassani ole kaunista", Kärki toteaa.
"Käyttökelpoisuusportfoliossa on Brad Pitt, on Kevin Costner, Jude Law, Madonna, Bruce Springsteen, Steven Spielberg, puhumattakaan kuninkaallisista."
Yhteinen nimittäjä on intohimo. "Koetan antaa kasvot intohimobisnekselle", Kärki sanoo.
Ensi sunnuntaina Kärki esittelee kotona Larenissa lapsilleen, miltä äiti näyttää. Jo tiistaina näyttelyt, kisat ja kuvaukset jatkuvat. Matka käy Ranskaan ja Monacoon, sitten New Yorkiin ja Saksan Aacheniin, maailman suurimpiin hevoskilpailuihin.
"Maailmassa, jossa minä toimin, ei tunneta pitkiä kesälomia." Ravut hän aikoo sentään käydä syömässä Suomessa.
Uskottavuuden takia on tärkeää, että Kärki ratsastaa ja kasvattaa hevosia itsekin. Kotitallissa Hollannissa on peräti 25 hevosta ja Suomessakin 1,5. Tärkein niistä on 13 vuotias Perrault. Se puolikas on 6-vuotias Armagnac Oulussa yhdessä Ville Peltokosken kanssa.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva