Ratatyö vie junasta bussiin

Heikki Uusitalo Kaleva
Kokkola-Ylivieska Ratatyöt Seinäjoen ja Oulun välillä haittaavat junaliikennettä läpi kesän. Tämä näkyy Ylivieskan asemalla, jossa etelästä saapuvat matkustajat vaihtavat menopeliksi linja-auton ja jatkavat sillä Oulua kohti.
"Ei haittaa. Huomasin kyllä netistä, että matka jatkuu bussilla, mutta en empinyt lähteä", Aune Laivamaa sanoo Ylivieskan asemalla.
Helsinkiläinen Laivamaa on matkalla pääkaupungista Ouluun pääsykokeisiin.
Jo matkalla Ylivieskaan Laivamaa ja muut Pendolino 45:n matkustajat ovat ohittaneet useita ratatyökohteita.
Kokkolan seudulla rakennetaan pitkään odotettua kaksoisraidetta Ylivieskaan. Kipinät sinkoilevat ja metalli kolisee, kun Vetelijoen yli kulkevan rautatiesillan vieressä kypäräpäiset miehet rakentavat toista siltaa.
Liikennemäärät ovat olleet pitkään kapasiteetin ylärajoilla ja tavaraliikenteen odotetaan tuplaantuvan Ylivieskan ja Kokkolan välillä kymmenessä vuodessa. Vuonna 2017 valmistuva kaksoisraide tuo helpotusta Kokkolan sataman vetämään liikenteeseen.
Samaa vaivaa lääkitään myös uusilla junien kohtauspaikoilla.
Vuonna 2007 alkaneen ratahankkeen alkuvuodet olivat rahoituksen kanssa painimista. Rahoitus löytyi vain vuodeksi kerrallaan. Nyt hankkeelle on luvattu rahoitus aina päätösvuoteen 2017 asti.
"Ensimmäiset vuodet olivat tuskaisia, mutta siitä on nyt päästy", Liikenneviraston projektipäällikkö Tommi Rosenvall sanoo.
Kaksoisraide Ylivieskaan asti siis valmistuu. Limingan ja Oulun välille suunnitellusta kaksoisraiteen rakentamisesta ei Tommi Rosenvallin mukaan kannata haaveilla ennen vuotta 2017. Yleissuunnitelma on laadittu, mutta rahaa ei ole valtiolta luvassa.
Aivan kivuitta ei tämänkään vuoden ratarakentaminen ole sujunut. Oulaisten ratapihan muutostyöt lykkääntyvät ensi vuoteen.
Rosenvallin mukaan tarjouksia töistä tuli vähän ja hinnat karkasivat liian korkeiksi.
"Syy saattaa olla se, että Suomessa tehdään tällä hetkellä niin paljon ratatöitä."
Suoraan Seinäjoki-ratahankkeen töissä on tänä kesänä satoja henkilöitä. Esimerkiksi Kokkolan ja Ylivieskan välillä työskentelee 120-150 henkilöä. Suurin osa heistä on maanrakennustöissä.
"Tämä on käsittääkseni Suomen kaikkien aikojen suurin infrahanke, niin euroilla kuin muillakin mittareilla mitattuna", Rosenvall kertoo.
Peräti 860 miljoonan euron ratahanke käynnistettiin kasvavien liikennemäärien ja radan kunnon vuoksi.
"Kyseessä on vanha rata, jonka komponenteista osa oli käyttöikänsä lopussa."
Esimerkiksi jokavuotiset routaongelmat ovat johtuneet radan vanhentumisesta. Tommi Rosenvallin mukaan ongelmat jatkuvat, kunnes perusparannus on saatu valmiiksi. Jo korjatuilla osuuksilla ongelmista on päästy.
Muutama vuosi on vielä kärvisteltävä sekä routaongelmien että junaliikenteen korvausjärjestelyjen kanssa. Sen jälkeen radalla voidaan ajaa nykyistä huomattavasti nopeampaa.
"Matkustajat ovat tuntuneet ymmärtävän hyvin, että nämä työt on tehtävä", projektipäällikkö Rosenvall sanoo.
Ainakin Aune Laivamaa ymmärtää asian. Hän nousee Ylivieskan juna-asemalla odottavaan bussiin ja jatkaa matkaa pääsykokeisiin.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva