Kuusi miljoonaa kilometriä päivässä

Matti Heikura Kaleva
Oulun seudulla ajetaan tavallisena arkipäivänä keskimäärin 580 000 matkaa, joiden aikana liikutaan yhteensä noin kuusi miljoonaa kilometriä. Liikenneinsinööri Erkki Martikaisen mukaan valtaosa näistä matkoista ajetaan henkilöautolla.
Ilmastoystävällinen kaavoitus -projektin loppuseminaarissa esitetyt tiedot Oulun liikenteestä ovat peräisin vuodelta 2008, mutta Martikaisen mukaan ne pitävät edelleen melko tarkasti paikkaansa.
Valtaosa Oulun liikenteestä koostuu kaupungin sisäisistä matkoista. Niitä tehdään yhteensä noin 362 000. Yleisin liikkumisväline on henkilöauto. Niiden osuus on hieman yli puolet, eli 53 prosenttia. Polkupyöräilyn osuus jää 22 prosenttiin ja lähes yhtäpaljon, eli 20 prosenttia matkoista tehdään kävellen. Joukkoliikenteelle jää loput viisi prosenttia.
Eri liikkumismuotojen väliset suhteet muuttuvat lähes täysin, kun tarkastellaan Oulun seudun kuntien välistä liikennettä. Noin 87 000 päivittäisestä matkasta lähes kaikki, eli 92 prosenttia, tehdään henkilöautoilla. Joukkoliikenteelle jää viiden ja polkupyörälle kahden prosentin osuus.
Seudun muiden kuntien sisäisiä matkoja tehdään noin 120 000. Myös niistä henkilöauto vie yli puolet, eli 51 prosenttia. Polkupyörä ja kävely kattavat
45 prosenttia ja joukkoliikenteen osuus jää neljään prosenttiin.
Loppuosa liikenteestä muodostuu asukkaiden matkoista Oulun seudun ulkopuolelle. Niitä tehdään noin 14 000. Jälleen henkilöautolla tehdään valtaosa eli 90 prosenttia. Junamatkojen osuus on kuusi, linja-autojen kaksi ja saman osuuden kattaa lentoliikenne.
Kokonaisluvusta puuttuvat muualta Suomesta Ouluun suuntautuvat matkat, mutta Martikaisen arvelun mukaan niitä on nähden niin vähän, ettevät ne vaikuta paljon kokonaisuuteen.
Vaikka Oulu on satsannut rajusti polkupyöräilyn edistämiseen, sen osuus kokonaisliikenteestä on laskenut puoleen vuoden 1962 jälkeen. Silloin matkoista 42 prosenttia tehtiin pyöräillen, nyt vain 21. Saman aikaisesti henkilöautoliikenteen osuus on noussut 17 prosentista 54 prosenttiin.
Elintason nousemisen lisäksi tähän saattaa vaikuttaa se, että työmatkojen keskipituus on kasvanut voimakkaasti.
Kun 1980 oululaisen keskimääräinen työmatka oli kuusi kilometriä oli se vuoteen 2005 mennessä noussut noin 13 kilometriin. Tämä toisaalta osoittaa, kuinka keskeisesti liikenne ja kaavoitus ovat vuorovaikutuksessa toisiinsa.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva