Joka päivä on hyppy uuteen

Arja Mikkola Kaleva
Oulu "Ensin on nollattava itsensä", sanoo Riitta Annala.
"On hypättävä, eikä vain kerran vaan yhä uudestaan", sanoo Anke Bartels.
"Kertaakaan ei ole harmittanut lähteä aamulla töihin", sanoo Mikko Lapinlahti.
Kolmikko - alunperin kaksi englanninopettajaa ja neurofysiologi, jotka irtisanottiin viime vuonna it-alan sovellustehtävistä Oulussa - on tänään yhtä kuin Havina Productions, yksi keväällä julkisin varoin startanneen Oulun Yrityskiihdyttämön kasvateista. Perusteilla oleva yritys työllistää myös kolme ohjelmoijaa, markkinoijan ja pelisuunnittelijan.
"Kukaan meistä ei ole yrittäjäperheestä", toteaa Bartels. Silti viime kesän lopulla Yritystakomo alkoi vetää kummasti puoleensa.
Yritysideat, joita naiset heittäytyivät syksyllä sparraamaan muiden kanssa, eivät tuntuneet ihan omilta. Seura kuitenkin teki äkkiä kaltaisekseen.
Annala oli käyttänyt pari kuukautta ajatustensa nollaamiseen. Sitten mieli oli vapaa etsimään sisäsyntyisiä yrittäjäituja.
Takana oli kaksi vuotta kieltenopettajana ja sentään yhdeksän vuotta mobiilisovellusosaamista it-alan kehityshankkeista. "En halunnut heittää kaikkea hukkaan", Annala sanoo.
Kokemuksesta kehkeytyi englanninkielen oppimispeli, josta on juuri saatu valmiiksi ensi versio, niin sanottu demomalli.
Ei se nyt ihan noin helppoa ole ollut. Maaliskuussa, kun tuoteidean kanssa lähdettiin Oulu Game Labiin, ammattikorkeakoulun pelilaboratorion opettaja Jussi Autio toisti yhä uudestaan: "Missä tässä on peli, missä on peli?"
Hän opetti kantapään kautta, että pelifirma tarvitsee riveihinsä pelisuunnittelijan.
Uutuusarvoakin on haettu. "Muut lähtevät liikkeelle kirjasta", toteaa kaksi kuukautta sitten mukaan tullut Lapinlahti.
Oppimispelissä kieltä harjoitellaan dialogin kautta. Havinan verkko-opettaja kuuntelee ja puuttuu tarvittaessa opiskelijan tuotokseen.
"Eikä päästä helpolla." Kun yritys menee pieleen, professorimainen piirroshahmo hypähtää ruudulla ja repii hiuksiaan niin, että herkimmältä oppilaalta varmaan lirahtaa pissa housuun.
Oppimispeliä, jossa kerätään pisteitä ja kultaharkkoja, on tarkoitus markkinoida ensiksi Kaukoidässä, missä englannin ääntäminen tuntuu olevan erityisen vaikeaa.
Liikkeelle lähdetään arjen bisnesenglannista. Tavoitteena olisi saada ensi tuote markkinoille alkuvuodesta 2014. Sen jälkeen pelituotetta skaalataan erilaisiksi verkkoversioiksi arjen eri tilanteissa, matkailukielestä alkaen.
Havinan harppaus keväällä Oulun Yrityskiihdyttämöön on Annalan mukaan lisännyt uskottavuutta. "Saimme leiman, että me pystymme menestymään."
Toisaalta rimakin nousee: "Emme pysty enää harrastelemaan", Lapinlahti sanoo.
Viime kuukaudet uusyritystä on kehitetty ison pöydän ääressä Business Kitchenin nurkkahuoneessa.
Seuraava hyppy on yrityksen rekisteröinti. Jo lähiviikkoina on päätettävä paitsi rooleista myös siitä, kuka lähtee omistajaksi. Omistajat menettävät kertaheitolla ansiosidonnaisen päivärahan. Samalla he avaavat uuden oven: mahdollisuuden hakea yritystukia vaikkapa ely-keskuksen, Finveran ja Tekesin kautta.
Vastikäänkin oli jälleen vuorossa uusi harjoitushyppy tuntemattomaan: tulevaisuuspäivä. Elokuussa olisi jo esiteltävä kiihdyttämössä, miten Havina aikoo lähteä markkinoille.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva