Golfväylille uutta älyä

Pasi Klemettilä Kaleva
Oulu Oululainen startup-yritys CaddieON Oy aikoo harpata maailmanmarkkinoille golfsovelluksellaan. Yrityksen kehittämä tuote kerää automaattisesti ja reaaliaikaisesti pelitietoja golfpelaajan kierroksen aikana.
Pelaaja saa automaattisesti tiedon lyöntimääristä ja joka lyönniltä tiedon käytetystä mailasta, lyöntipaikasta ja lyönnin pituudesta.
"Ensi vaiheessa yritetään saada Suomessa myyntiä aikaiseksi ja sitten päästä mahdollisimman nopeasti kansainvälisille markkinoille", toimitusjohtaja Tuomo Lalli sanoo. Viimeistelyvaiheessa olevan tuotteen myynnin on tarkoitus alkaa kesäkuun loppuun mennessä.
Startup-yritykseksi CaddieON on äkkiä työllistänyt monta henkilöä. Yrityksen toiminta alkoi vasta viime kesänä. Firmassa on kuusi osakasta ja seitsemän työntekijää on osakkaiden lisäksikin ollut jo töissä. Osakkailla on kaikilla Nokia-taustaa.
Tälle vuodelle liikevaihtoa on budjetoitu 600 000 euroa. Se on tarkoitus ensi vuoden aikana nelinkertaistaa. Henkilöstömääräkin voisi maltillisesti kasvaa erityisesti myynnin ja markkinoinnin puolella.
Päämarkkina-alue on Yhdysvallat, mistä löytyy noin 60 prosenttia maailman 60 miljoonasta golffarista.
Lallin mukaan aivan samanlaista tuotetta kuin heillä ei ole vastaan tullut. Heidän tuotteensa tekee ainutlaatuiseksi tiedonkeruun automaattisuus, pelaajan ei tarvitse näpelöidä laitteita pelin aikana jos ei halua.
Keskeinen osa tuotetta on matemaattinen algoritmi, joka tulkitsee kiihtyvyysanturin välittämää tietoa. Automaattiselle lyönnin tunnistamiselle on haettu patenttia Britanniasta.
"Meillä on täysi usko siihen, että lyönnintunnistus on luotettava ja toimii", Lalli sanoo.
Hänen mukaansa laitetta voivat käyttää kaikki, niin aloittelijat kuin kehittyneemmätkin pelaajat. Aloittelijalla tulee lyöntejä niin paljon, että laskuissa pysyminen on joskus hankalaa. CaddieONin järjestelmä pysyy automaattisesti laskuissa.
Kilpailevia tuotteita löytyy, mutta niissä tiedonkeruu Lallin mielestä useimmiten häiritsee pelaamista.
"Suorituksen jälkeen niissä pitää painaa jotakin nappia, että se tallettaa tietoa. Me pyrimme pääsemään siitä eroon. Pelaaja pystyy keskittymään pelaamiseen eikä tiedonkeruuseen ja silti tiedot ovat saatavilla lyönti lyönniltä."
Nokian, Tekesin ja Ely-keskuksen tuilla firma on saanut hyvää alkuvauhtia, mutta tuotekehitys on kallista. Yhtiö hakee parhaillaan lisävaroja joukkorahoituksen avulla tuotekehitykseen ja kansainvälistymiseen. Joukkorahoitukseen osallistuvat saavat osakesiivun lisäksi rannekkeen pysyvään testikäyttöön.
Golfin pelaajat ovat usein suhteellisen hyvätuloisia ja monet suhtautuvat intohimoisesti harrastukseensa. He ovat oiva kohderyhmä uusille vimpaimille, mutta uuden innovaation pitää tietysti olla oikeasti hyödyllinen.
"Tavoite on saada laajasta omistuspohjasta kilpailuetu. Me haluamme intohimoisia golffareita mukaan. Osakkaat voivat osallistua tuotteen kehittämiseen palautetta antamalla."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva