Ville KoivuniemiIiNeljä lasta juoksee leikkipyssyt selässään saaren satamassa. Yhtä moni kiikkuu tai rimpuilee viereisessä leikkipuistossa. Arviolta 120 henkeä odottaa puolestaan Iin Röytän saaren eteläpäässä uudenkarhean kesäkeittiön avaamista.
Jos laiturien huonoa kuntoa ei huomioida, puitteet Röytässä ovat viimeistään nyt huippuluokkaa. Talkoovoimin pystytetyt kesäkeittiö, 19 uutta valopylvästä, 10 pöytäryhmää, kaksi teräsgrilliä, leikkikenttä ja juhlatilana toimivan Riemuliiterin uusittu katto luovat saareen hyvät olosuhteet vieraileville veneilijöille.
– Ei tätä tarvitse hävetä. Nyt saari täyttää kaikki vaatimukset. Mutta ei täällä silti jatkossakaan talkootyö lopu, saaren eteläpään vartijaksi itseään leikkisästi kutsuva, Oulun purjehdusseuran majan isäntä Mauri Kangasluoma sanoo.
– Minä olen kierrellyt paljon satamia. Onhan tämä Röytän palvelutaso ihan huikea, Iin Meriseuran sihteeri Pia Ukkola kommentoi.
Talkootöitä saaren ehostukseen on tehty paljon.
– 1 600 tuntia olisi ollut minimivaatimus, mutta kuuden Röytässä toimivan veneilyseuran voimin tunteja kertyi yli 2 500, Iin Röytän toimijat ry:n puheenjohtaja Antti Wiik kertoo.
Talkoita on tehty kesäkuusta 2014 alkaen. Työ alkoi kymmeniä vapaaehtoisia keränneellä talkoopäivällä, jonka jälkeen työt ovat jatkuneet vähän kerrallaan talvella ja kesällä. Oma lukunsa oli 60 000 kilon turvahiekkakuorman tuonti saarelle jäätietä pitkin.
Kansanedustaja Mirja Vehkaperän (kesk.) ja merikapteeni Pentti Auranahon juhlapuheissa paremmat puitteet saanutta Röyttää kuvailtiin perämeren helmeksi, jonka ehkä suurin ylpeydenaihe on talkoilla tehty, kaikille avoin kesäkeittiö. Keittiössä on hella, tulipesä ja mahdollisuus tiskata astiat lämmitetyllä merivedellä. Katettuja ruokailupaikkoja on parisenkymmentä ja kattamattomia saman verran. Kesäkeittiön nimi on Röytän Messi. Nimi ei viittaa jalkapalloiluun vaan merelliseen terminologiaan.
– Messi tarkoittaa laivassa olevaa miehistön ruokailupaikkaa, Auranaho täsmentää.
Henkisiä poutapilviä saaren aktiivikäyttäjien mieliin tuo Röytän sataman laiturien kunto. Ponttoonilaiturin uusiminen olisi vielä kohtuullinen menoerä, mutta heikkoon kuntoon päässeen betonilaiturin uusiminen maksaisi satojatuhansia, arviolta jopa puoli miljoonaa euroa. Jos betonilaituri pääsisi romahtamaan, uusiminen olisi vielä huomattavasti sitäkin kalliimpaa.
– Ponttoonilaiturin uusiminen on akuutein asia, mutta betonilaiturin uusimiselle on myös tarvetta. Metsähallituksen resurssit eivät riitä siihen, mutta yritämme kyllä etsiä laiturille rahoitusta, Metsähallituksen luontopalvelujen puistonjohtaja Saara Airaksinen lupaa.
Katso kuvagalleria. kaleva.fi
Artikkelin lähde Kaleva