Lähtö­laskenta maailman markkinoille

Oululaisen EverWhat Productionsin tontut Ferdie ja Flippie valloittavat maailmaa kahdessa lasten tv-sarjassa. Punanutut saivat megaluokan julkisuutta MIPCOM-markkinoilla Cannesissa, kun breakbeat-duo Hifana Japanista sämpläsi tontut mukaan avajaisshow’hunsa.

Oululaisen EverWhat Productionsin lähtö­laskenta maailman markkinoille alkoi.

Ferdie ja Flippie saivat megaluokan julkisuutta Cannesissa, kun Hifana Japanista sämpläsi tontut mukaan show’hunsa.

Eeva Kauppinen

Tontut Ferdie ja Flippie tulevat
pian tutuiksi ympäri maailman. Lapin tuntureilla, Joulupukin Kammarissa Napapiirillä, Hiukkavaaran studiolla Oulussa ja Kempeleen kotiseutumuseossa kuvatut arktiset lasten tv-sarjat on jo myyty kansainväliselle Amazon Primelle, Viron televisiolle (ETV), Suomessa Elisa Viihteelle, Pebble TV:lle Hollantiin ja lastenohjelmiin keskittyneelle Toon Goggles -jakelukanavalle Yhdysvaltoihin.

Kyseiset kanavasovellukset tarjoavat tilauksesta sisältöjä kuluttajille.

Ferdien ja Flippien takana ovat oululaiset Antti Kairakari ja Antti Kaarlela sekä heidän tuotantoyhtiönsä EverWhat Productions.

Idea syntyi viisi vuotta sitten.

– Ferdie-hahmon kanssa on tehty töitä vuodesta 2012. Tehty erilaisia Youtube-videoita ja video­blogeja, käsikirjoittaja Antti Kairakari kertoo.

Ensimmäiseksi kuvattiin ja ladattiin Joulupukin Kammarin sivuille räätälöitävä video Verttelin seikkailuista. Vertteli-nimi vaihtui myöhemmin Ferdieksi.

Mitä tapahtui, että tonttutouhu kasvoi kansainväliseksi?

Käänne menestykseen tapahtui Cannesissa jättimäisillä MIPCOM- ja MIPJunior-markkinoilla (The World’s Entertainment Content Market), kun punanutut pääsivät videolla mukaan suositun japanilaisen breakbeat-duo ja dj-kaksikko Hifanan (Keizo Fukuda ja Jun Miyata) avajaisshow’hun.

– Vuosi sitten lokakuussa akkreditoimme kalliisti pari tonttua Cannesin messuille. Ne tonttuilivat loistohotellin ulkopuolella, kun siihen tuli viiden hengen kuvausryhmä, joka teki videota. He kysyivät lupaa kuvata tonttuja. Tonttujen piti laskea englanniksi neljään, Kairakari kertoo.

MIPCOMin avajaisjuhliin tehdyllä videolla tonttujen lähtölaskenta oli sämplätty musiikin kanssa näyttävästi kuvavirtaan.

– Sitä ennen oli ollut joitakin tapaamisia sisäänostajien kanssa, mutta tuntui, että nyt tämä on vähän raskasta hommaa, Kairakari toteaa.

Homma uhkasi tyssätä siihen, ettei tonttusarjoilla ollut kotimaista ostajaa, mikä on tavallinen käytäntö.

– Sitten kuvattiin tämä hassutteluvideo. Olimme viisi minuuttia ruudulla kaikkien toivomiemme ihmisten silmien edessä. Sen jälkeen oli helpompaa. Media kiinnostui.

Mitkä ovat pikkufirmojen mahdollisuudet päästä kiinni markkinaan?

– On se mahdollista. Joka paikassa törmättiin siihen, kuka on teidän kotimaan ostaja. Kun meillä ei sellaista ollut, kukaan ei halunnut olla ensimmäinen, Kairakari sanoo.

– Markkina on konservatiivinen. Oletus on, että prosessi tapahtuu aina samalla tavoin: Yle ostaa ja vie sen jälkeen ulkomaille. Kun me ohitettiin tämä, siinä oli vähän työtä saada ihmiset vakuutettua.

Virtaako rahaa nyt sisään?

– Sopimuksia on erilaisia, katsojamääristä riippuvia, könttäsopimuksia ja niiden yhdistelmiä. Ne ovat kaikki NDA-lausekkeen eli salassapitosopimuksen takana. Niistä ei saa puhua, Kairakari kertoo.

Käsikirjoittaja miettii hetken.

– En aja Teslalla, hän virnistää.

Ferdie-tonttu seikkailee 12:ssa tv-sarjan jaksossa. Flippie on lasten kokkiohjelma, josta on valmiina 15 jaksoa. Kaikkien mykkien jaksojen pituus on viisi ja puoli minuuttia.

Sarjoissa vilahtelee tuttuja oululaisia esiintyjiä: Anna Kurttila (Flippie), Eeva Kauniskangas (Flippien kaveritonttu), Pete Miettunen...

Mutta Ferdie on Ferdie, näyttelijän identiteettiä ei paljasteta.

– On pidetty sellaista linjaa, että meillä on tonttuja, Kairakari toteaa.

Ferdie asuu Joulupukin Kammarilla Rovaniemellä omassa pienessä kömmänässään. Hän on tonttu, joka auttaa toisia tonttuja heidän ongelmissaan.

– Tarinankertojan näkökulmasta Ferdie on herkullinen hahmo: ilmeikäs, samastuttava, hassu, periksiantamaton, Kairakari kuvailee.

– Jos joulupukin pajassa on kynnys, johon tontut kompuroivat, Ferdie ratkaisee ongelman rakentamalla siihen keinun. Mutta se ei ole hyvä idea, koska tontut jäävät keinumaan ja joulun valmistelu pysähtyy. Sitten rakennetaan portaat, mutta pisimmät tontut lyövät päänsä oven karmiin. Ratkaisu löytyy, kun karmiin tehdään tontun pään muotoinen reikä.

Tonttu-lookista vastaa Minna Suuronen.

WhatEverGroupin toimiston seinällä kulttuuritalo Valveen toisessa kerroksessa on fläppitaulu, jossa luetellaan kohdennetun markkinoinnin territoriot: Australia, Uusi-Seelanti, Pohjoismaat, Englanti, Irlanti, Yhdysvallat, Kanada, Japani.

– Näihin tarvitaan vielä tiukempi ote, Antti Kairakari sanoo.

Ferdie-tontun ura ei pysähdy tv-sarjaan. Hänestä voi tulla vielä leffan stara.

– Aion jatkaa Ferdien kanssa. Haluan tehdä Ferdiestä leffan, jonka avausjakso kuvataan New Yorkin Keskuspuistossa, Kairakari visioi.

– Koska Central Park on niin spielbergiaaninen paikka.

FAKTA

Tekijät tonttujen takana

WhatEverGroup Oy. Antti Kaarlelan ja Antti Kairakarin perustama yritys, jonka toimintoja ovat 2011 perustettu tuotantoyhtiö EverWhat Productions ja 2017 avattu taide- ja tapahtumatila Voimala 1889 Myllytullissa Oulussa.

EverWhat Productions. Antti Kaarlela, toimitusjohtaja, näyttelijä, käsikirjoittaja. Antti Kairakari, tuottaja, ohjaaja, käsikirjoittaja. Aleksi Puranen, ohjaaja, käsikirjoittaja. Lotta Salonen, tuotantojärjestäjä. Studio sijaitsee Hiukkavaarassa Oulussa.

Ferdie-tv-sarja. Mykkäkomedian tyylinen tv-sarja Napapiirillä asuvasta Ferdie-tontusta. Sarjasta on valmiina 12 jaksoa. Jaksojen pituus viisi ja puoli minuuttia.

Flippie-tv-sarja. Lasten kokkiohjelma, josta on valmiina
15 jaksoa. Flippie-tonttua esittää Anna Kurttila Oulusta.

Joulupukin Kammarin nettisivuilta löytyy kerho Santa’s Elf Club, jonka jäsenet pääsevät joka kuukausi katsomaan uuden videolle tallennetun tonttujen seikkailun. Käsikirjoittaja on Antti Kairakari.

”Oletus on, että
prosessi tapahtuu aina samalla tavoin: Yle ostaa ja vie sen jälkeen ulkomaille. Kun me ohitettiin tämä, siinä oli vähän työtä saada ihmiset vakuutettua.”

Antti Kairakari

käsikirjoittaja

Rikossarja Pink Snow oudossa Hailuodossa

Eeva Kauppinen

Ferdien ja Flippien menestys on tärkeä henkinen buusteri What­EverGroupin Antti Kairakarille ja Antti Kaarlelalle. Onnistuminen luo uskoa ja tuo uskottavuutta.

– Se on lentoon lähtö. Ensimmäisiä askelia pitkässä matkassa, Kairakari myöntää.

EverWhat Productionsin yksi kehitteillä oleva tuotanto on iso rikossarja nimeltään Pink Snow.

– Rikossarja on ajatuksena kuuma. Ajatus syntyi Cannesin reissulla lokakuussa 2016, kun esittelimme tonttujamme. Meille sanottiin, että ”Ai, olette Suomesta, no onko teillä jotakin rikossarjaa?”

Skandinaavinen noir eli Nordic noir on kovassa huudossa.

– Kaksi päivää vastasimme, että ei ole, mutta kolmantena, että tottakai meiltä löytyy. Lähetämme myöhemmin lisätietoa, Kairakari nauraa.

Pink Snow’n alkuperäisidea on oululaisen käsikirjoittaja-ohjaaja Aleksi Purasen. Sarjan nimen keksi Antti Kaarlela.

– Pink Snow on muuntohuume ja verta hangella, Kairakari selittää.

Päähenkilö on englantia puhuva nainen, ensihoitaja, joka saa hylkäämältään tyttäreltä Suomesta viestin, että tämä on vakavasti sairas ja haluaa äidin kustantavan eutanasian.

– Äidillä ei tietenkään ole rahaa sellaiseen. Hän päätyy ryöstämään on/off-poikaystävänsä huumeet ja rahat, salakuljettaa ne Suomeen ja päättää olla hyvä äiti.

Tapahtumapaikaksi on ajateltu Hailuotoa.

– Hailuoto on tyhjä, outo ja eristetty. On me vähän vilkkaampaa matkailukeskusta siihen kaavailtu, semmoista Kalajoki-meininkiä, Kairakari paljastaa.

Millä aikataululla rikossarja on realismia?

– Eihän tässä realismin kanssa ole kauheasti tekemistä, Kairakari oikaisee.

– Televisiosarjan myyminen ilman kotimaista ostajaa on mahdotonta. Mutta me nyt kuitenkin myytiin sellainen kahdeksaan eri paikkaan. Lisäksi meillä on elokuva-ideoita, lasten-tv-ajatuksia ja lastenleffa-ajatusta. Päämääränä on olla iso tuotantotalo yhteistyössä muiden pohjoisten tekijöiden kanssa.

Käsikirjoittaja Antti Kairakari on erittäin tyytyväinen tonttujen läpimurtoon Cannesissa. – Televisiosarjan myyminen ilman kotimaista ostajaa on mahdotonta. Mutta me nyt kuitenkin myytiin sellainen kahdeksaan eri paikkaan.



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 17.12.2017.