Panu SivulaOulu-IiIi sai uuden ilmaisjakelulehden. Ensimmäisen kerran joulun alla ilmestynyt IiSanomat jaetaan yli 4 000 talouteen.
IiSanomia kustantaa Heimo Turusen ja Eila Lahtisen omistama Iin Lehti Oy.
– On tullut palautetta, että Iissä tarvittaisiin lehti, joka menisi kunnan alueella joka talouteen, lehden vastaava toimittaja Heimo Turunen kertoo.
– Alussa lehti ilmestyy joka toinen viikko. Tutkimme mahdollisuutta muuttua jokaviikkoiseksi.
Paikallisista lehdistä Iissä ilmestyy ennestään muun muassa Rantapohja.
Uusia paikallislehtiä ja ilmaiseksi jaettavia kaupunkilehtiä ilmestyy harvemmin kuin vuosittain.
– Jos uusia lehtinimikkeitä on tullut, niin niiden takana on useimmiten kahden lehden fuusio, sanoo Sanomalehtien Liiton järjestöpäällikkö Ilona Hannikainen.
Valtaosa paikallis- ja kaupunkilehdistä on Sanomalehtien Liiton jäseniä. Tällä hetkellä jäsenrekisterissä on tilattavia paikallislehtiä 139 ja kaupunkilehtiä 53. Viidessä vuodessa kumpikin nimikemäärä on vähentynyt kuusi prosenttia.
– Jatkossakin rakenteissa tapahtuu muutoksia, mutta en usko, että lehtinimikkeiden joukkokatoa tapahtuu lähivuosina, Hannikainen toteaa.
kontakteilla ja tahdolla
voi tehdä paljon asioita.”
Hannikaisen mukaan markkinoiden heilahtelut eivät tunnu paikallis- ja kaupunkilehdissä yhtä voimakkaasti kuin maakuntalehdissä.
Turusen ja Lahtisen toinen yritys VKK-Media Oy vastaa IiSanomien sivunvalmistuksesta ja tekee edelleen Pudasjärvi-lehteä alihankintana Joutsen Media Oy:lle.
IiSanomat tehdään Pudasjärvellä, mutta Iihin on perusteilla oma toimisto.
– Pitkän tähtäimen suunnitelmamme on keskittyä IiSanomiin, Heimo Turunen sanoo.
VKK-Media tekee yli 20 yksittäistä lehteä vuosittain, pääosin yhteistyössä eri yhdistysten kanssa. Myös Iihin yritys on tehnyt lukuisia painotuotteita.
Turusen ja Lahtisen lehtituotanto työllistää viisi henkilöä. Lisäksi yritykset käyttävät osa-aikatyövoimaa ja alihankintaa.
– Satsaamme yhteistyöhön avustajien ja paikallisten ihmisten kanssa. Saamme lehteen pienillä kuluilla paljon asiaa.
Printin asema digin rinnalla on vankka, Ilona Hannikainen sanoo.
– Ihmisillä on valtava tarve saada omalta alueelta uutisia ja mainossisältöjä.
– Sähköisten välineiden keskellä printillä on edelleen vahva kokoava ja herättävä merkitys.
Kaupunkilehdistä suurin osa on konsernitaustaisia, kun taas kymmenien tilattavien paikallislehtien takana on itsenäinen, yhden tai kahden lehtinimikkeen julkaisija. Käytettävissä olevat kehityspanokset vaihtelevat suuresti.
Hannikaisen mukaan lehdet ovat osoittaneet, että pienilläkin resursseilla voi tehdä edistyksellistä digijulkaisemista.
– Paikallis- ja kaupunkilehtien tekeminen on maailma, jossa kekseliäisyydellä, kontakteilla ja tahdolla voi tehdä paljon asioita. Se ei ole yhtä pääomaintensiivistä kehittämistä kuin moni muu perinteinen tuotekehittäminen.
2011: 142
2016: 139
2011: 56
2016: 53
2006: 11 031,
Pyhäjokiseutu
Nivala-lehti
2006: 6 372,
Raahen
Kalajokilaakso
2006: 7 868,
Haapavesi-lehti
2006: 2 482,
Media Audit Finland
Artikkelin lähde Kaleva 24.12.2016.