Somepersoonalla pitää kiirettä

Oulusta kotoisin olevan Janne ”naaG” Naakan sometileillä on jo yhteensä yli 300 000 tilaajaa.

Joni Kokko

Janne ”naaG” Naakan vuosi on ollut kiireinen. Oulusta kotoisin olevan somepersoonan kalenterin ovat täyttäneet suuret elämänmuutokset ja lukuisat työt, joihin kaikkiin liittyy sosiaalisessa media.

Naakan sosiaalisten medioiden tilien tilaajamäärät ovat kasvaneet huimasti. Yhteensä tilaajia on jo 300 000. Sadantuhannen tilaajan rajapyykki on mennyt rikki Instagramissa ja Youtubessa.

Erityisen paljon kiireiseen vuoteen on vaikuttanut lisääntynyt tubettaminen.

– Tubeskene on suurentunut huimasti ja sen mukana on tullut myös paljon uusia mahdollisuuksia. Tubettaminen on väylä päästä tekemään kaikkea uutta, Naakka sanoo.

Naakka opiskeli vuosina Oulussa 2011–2013. Hän keskeytti opinnot muutettuaan blogiin liittyvien töiden vuoksi Helsinkiin.

– Jatkoin vaatetusalan opinnot loppuun Helsingissä ja olin muun muassa työharjoittelussa Mert Otsamon luona. Keskityin opintojen jälkeen vuoden pelkästään sosiaaliseen mediaan, Naakka kertoo.

Sosiaaliseen mediaan panostaminen on myös tuottanut tulosta. Naakka on solminut suuren määrän yhteistyökumppanuksia laidasta laitaan. Uusia kumppanuustar-
jouksia Naakka ottaa vastaan oman kiinnostuksensa mukaan.

– Minulle on tärkeää, että brändi, jonka kanssa teen yhteistyötä on minulle mieleinen. Esimerkiksi Pågenin ja Biozellin kanssa toteutetut yhteistyöt ovat olleet erittäin mieluisia.

Naakka lataa käyttäjätileilleen paljon kuvia, joissa hän poseeraa muodikkaissa vaatteissa. Panostus muotiin palkittiin, kun hän voitti Elle Style Awards 2016:n parhaan miespukeutujan palkinnon.

– Olin iloisesti yllättynyt, kun minut valittiin ehdokkaaksi kilpailuun. Kiinnostus muotiin on suuri ja aion myös tulevaisuudessa jatkaa töitä muodin parissa, Naakka sanoo.

Videoiden ja kuvien tuottaminen sosiaaliseen mediaan on Naakan mukaan raskaampaa kuin voisi kuvitella.

– Sosiaalisen median käyttäjien ylläpitäminen on yllättävän työlästä. Suunnittelen kaikki Instagram-kuvat ja Youtube-videot etukäteen viikkoja ennen julkaisua. Täytyy olla tarkka suunnitelma, mitä aikoo julkaista ja milloin. Yhden Instagram-kuvan ottoonkin voi mennä jopa tunti aikaa.

Tällä hetkellä aikaa vievät arjen pyörittäminen poikaystävä Valtteri Sandbergin ja Lucky-koiran kanssa, esiintymiset televisio-ohjelmissa sekä sosiaalinen media.

Lucky-koiralla on myös oma Instagram-tili, jolla on jo huimat 32 000 tilaajaa. Joulukuussa faneille on Youtubessa tarjolla joulukalenteri.

Huolimatta kaikista saavutuksistaan Naakalla on tulevaisuuden haaveita runsaasti.

– Haluan ainakin kirjoittaa oman kirjan ja perustaa oman vaatemerkin. Otin ensimmäisen askeleen kohti vaatemerkkiä, kun lanseerasin joulukuun alussa verkkokaupan fanituotteille. Oma talkshow olisi myös siisti juttu, Naakka sanoo pilke silmäkulmassa.

Kirjoittaja kuuluu Kalevan nuorten kirjoittajien ryhmään.

Fakta

Janne ”naaG” Naakka

Oulusta kotoisin oleva 22-vuotias somepersoona.

Seuraajia Instagramissa ja Youtubessa yli sata-
tuhatta.

Suomen suosituin miestenmuotibloggaaja.

Kuvaa Youtubeen materiaalia haastevideoista vlogeihin.

Voitti Elle Style
Awards 2016:n parhaan miespukeutujan palkinnon.

Videoiden ja kuvien

tuottaminen sosiaaliseen mediaan on Janne Naakan mukaan raskaampaa kuin voisi kuvitella.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 14.12.2016.