Miljoona rikki toisen kerran

Tämän vuoden miljoonas matkustaja laskeutui Oulun lentoasemalle eilen torstaina.

Vuoden 2012 ennätys jäänee rikkomatta.

Daniel Wallenius

Eipä tainnut helsinkiläinen Anna-Maria Virtanen arvata, millaisen vastaanoton hän kokee laskeutuessaan Oulun lentoasemalle.

Pari kertaa vuodessa työmatkan merkeissä Ouluun lentävän Virtasen toivottivat tervetulleeksi salamavalot sekä Oulun lentoaseman päällikkö Liisa Sallinen.

– Luulin ensin että se on joku vitsi, yllättynyt Virtanen sanoo.

Virtanen kukitettiin lentoaseman tämän vuoden miljoonantena matkustajana. Kukkien lisäksi hänet palkittiin kakkukahvein ja Finnairin lahjakortilla, jonka hän voi käyttää Euroopan sisällä.

– Rakastan lämpöä, joten luultavasti lähden johonkin lämpimään, Virtanen sanoo.

Oulun lentoasema ylitti miljoonan matkustajan rajan nyt toista kertaa. Edellinen kerta oli vuonna 2012, jolloin tehtiin lentoaseman kaikkien aikojen matkustajaennätys, 1 078 000 matkustajaa.

– Kyllä tämä kertoo siitä, että tämä on vireä ja kasvava seutu. Ja täältä pääsee sekä junalla että maanteitse helposti eri puolille Pohjois-Suomea, Sallinen sanoo.

Oulu on matkustajamääriltään suomen toiseksi vilkkain lentoasema heti Helsinki-Vantaan jälkeen. Vuonna 2012 miljoonan raja meni rikki jo marraskuun lopussa. Finavialta arvioidaan, että uuteen ennätykseen ei tänä vuonna aivan ylletä.

– Tämä on suhdanneherkkä ala, mutta toivottavasti rikomme miljoonan vielä kolmannen ja neljännenkin kerran lähitulevaisuudessa, Sallinen sanoo.

Finavian tiedotteen mukaan merkittävä osa Oulun lentoaseman matkustajista on liikematkustajia. Finnairin Suomen myynnistä vastaava johtaja Rolf Backman pitää yhtenä syynä hyviin matkustajamääriin sitä, että Oulu on pystynyt hyvin paikkaamaan Nokian jättämän aukon.

– Tämän lisäksi Oulua käytetään paljon hyväksi, kun halutaan matkustaa Kemiin tai Kuusamoon. Vaikka kumpaankin on suoria lentoja, Ouluun on paljon runsaammin tarjontaa, hän sanoo.

Matkustajamäärät Oulun lentoasemalla olivat tammi–marraskuussa yli neljä prosenttia korkeammat kuin viime vuonna vastaavalla jaksolla.

Kasvukäyrän jatkumista haittaa ensi vuonna lentoasemalla tehtävä remontti, joka sulkee kentän juhannuksen ja heinäkuun lopun välillä. Tuolloin koko lentoaseman liikennealue, eli kiito- ja rullaustiet sekä lentokoneiden pysäköintialue päällystetään uudelleen. Samalla uusitaan liikennealueen valot ja sähköt.

Matkustajille aiheutuvan haitan minimoimisen kannalta heinäkuu on otollinen aika korjaustöille, sillä Sallinen kertoo sen olevan kentän hiljaisin kuukausi. Viime heinäkuussa Oulusta lensi 68 000 matkustajaa.

– Sekin on kuitenkin merkittävä määrä, hän sanoo.

13 miljoonan euron remontti on suurin maakuntakentille ensi vuonna tehtävä investointi. Muuta suurempaa mullistusta ei Ouluun ole lähivuosina suunnitteilla.

– Tietysti olemme tehneet ja teemme pieniä parannuksia jatkuvasti, Sallinen kertoo.

Kenttäremontin aikana Oulun lennot lennetään Kemistä. Se tarkoittanee sitä, että kaupunki saa ensimmäiset sinivalkoisin siivin tehdyt suorat reittilentonsa Suomen rajojen ulkopuolelle.

– Ainakaan minun tiedossani ei ole, että olisimme sieltä aiemmin lentäneet, Backman sanoo.

Vastaanotto Oulun lentoasemalla oli Anna-Maria Virtaselle iloinen yllätys. Oulun lentoaseman johtaja Liisa Sallinen toivoo jo lisää miljoonajuhlia.

Laajennustarvetta ei ole

Daniel Wallenius

Oulun lentoasemalla olisi nykyisellään kapasiteettia jopa puolitoistakertaistaa matkustajamääränsä.

Vuonna 2012 valmistuneen laajennuksen jälkeen lentoaseman kapasiteetti nousi 1,5 miljoonaan matkustajaan vuodessa. Matkustajamääriltään merkittävin reitti kulkee Helsinkiin. Norwegian liikennöi välillä arkisin neljä vuoroa päivässä, Finnair jopa kymmenen, riippuen päivästä.

Norwegian operoi reittiä 186-paikkaisilla Boeing 737-800-koneilla. Finnairin lennoilla koneet vaihtelevat noin 70-paikkaisista ATR-potkurikoineista 209-paikkaisiin Airbus 321 -koneisiin.

– Seuraamme lentokohtaisia matkustajamääriä aika tiiviisti. Jos isompaa konetta tarvitaan, katsomme onko mahdollista saada sellaista, Rolf Backman sanoo.

Mikäli Oulun-lentojen kysyntä kasvaa nykyisestä, Finnair pyrkii ensisijaisesti lentämään reittiä suuremmalla kalustolla. Vuorotiheys on Backmanin mukaan tällä hetkellä riittävä.

Norwegianin Suomen ja Ruotsin viestintäpäällikkö Charlotte Holmbergh Jacobsson ei puolestaan valota yhtiön tulevaisuudensuunnitelmia Oulun suhteen.

– Tutkimme koko ajan mahdollisuuksia reittiverkostomme laajentamiselle. Tällä hetkellä on kuitenkin liian aikaista sanoa mitään yksityiskohtaisempaa.

Finnair ja Norwegian lentävät Oulusta myös ulkomaille. Yhtiöt eivät kerro julkisuuteen tietoja yksittäisten reittien täyttöasteesta. Näiden yhtiöiden lisäksi reittilentoja Oulusta operoi myös Arctic Airlink, joka lentää Luulajaan ja Tromssaan. Primera Air puolestaan lentää tilauslentoja lomakohteisiin.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 16.12.2016.