Kivikukko palaa asemalle

Oulun kiitotavaratoimisto väistyy Oulun Asematalon kolmen rakennuksen tieltä.

Kari Sankala

Oulu

Kesällä 2013 Oulun rautatieasemalta purettu kivikukko saattaa kokea uuden tulemisen asemalle.

Yhdyskuntalautakunta käsitteli tiistaina Rautatienkatu 3:a koskevaa asemakaavan muutosta, jonka mukaan suojellun Oulun asemarakennuksen Tulliväylän puoleiseen päähän rakennetaan kolme korkeaa taloa Oulun Asematalo -nimisenä kokonaisuutena.

Näiden talojen yhteisen pysäköintikellarin suuaukoksi on Arkkitehtitoimisto Veli Karjalainen Oy:n laatimissa havainnepiirroksissa luonnosteltu kivikukko.

Todellisuudessa asemakaavaluonnoksessa havainnekuvan kivikukon kohdalle on merkitty vain ajoluiska pysäköintikellariin ja piirretty ympyrä.

Ympyrä saattaa todella kuvata kivikukkoa, mutta varsinaisesti kaavamääräyksissä kivikukkoa ei mainita.

Kaavan esittelytekstissä sen sijaan todetaan, että pysäköintitiloihin ajetaan asemapuistosta aiemmin puretun ja nyt uudelleen rakennettavan kivikukkorakennelman kautta.

Ratapiha-alueen puoleiseen maanpäällisen pysäköintitilan ulkoseinään tulee taiteilija Veikko Törmäsen teos.

Vuonna 1942 vara-asemaksi rakennettu kivikukko on ollut runsaan kolmen vuoden ajan varastoituna Oulun kaupungin etelärajalla soratien varteen levitettynä kiviröykkiönä.

Oulun Asematalon kerrostaloista korkein 16-kerroksinen torni on tulossa aivan Tulliväylän äärelle.

Tornista asemarakennusta päin tulee kaksi 8-kerroksista asuintaloa.

Taloille tulee yhteinen yksikerroksinen jalusta. Tämän kerroksen katolle sijoittuvat kolmen tornin piha-alueet.

Talot sijoittuvat vuonna 1905 rakennetun puuasuinrakennuksen ja vuonna 1938 rakennetun funkkistyylisen kiitotavaratoimiston paikalle.

Puurakennukselle ja sen varastoille on purkulupa. Talot on määrä siirtää Toppilan asema-alueelle.

Kiitotavaratoimisto puretaan.

Kaavamuutos mahdollistaa yhden lisäkaistan rakentamisen Oulun Asematalon kohdalle Rautatienkadulta Tulliväylän suuntaan.

Oulun vanhasta aseman seudusta jäisivät jäljelle itse asema ja sen ravintolarakennus, jotka on suojeltu asemakaavalla.

Oulun vuosikymmeniä suunnitteilla ollut matkakeskus sijoittuisi näiden rakennusten eteläpuolelle Rautatienkadun varteen.

Tosin matkakeskuksen rakentaminenkin on suunniteltu aloitettavaksi korttelin Saaristonkadun puoleisesta päästä.

Ensimmäiseksi tehdään uusia asuntoja. Uudesta asemahallista tai edes junien odotushallista ei ole tietoa.

Yhdyskuntalautakunta päätti asettaa Oulun Asematalon asemakaavan muutoksen nähtäville.

Korttelin kaavoitus edellyttää maankäyttösopimusta, joka on määrä allekirjoittaa tammikuussa.

Oulun Asematalon kolmeen kerrostaloon mahtuu 162 asuntoa. Käytännössä merkitsee noin 250 asukasta.

Asuintilaa kaavassa on varattuna hieman yli 12 000 kerrosalaneliömetriä. Asuntojen keskikoko on näin noin 75 neliömetriä.

Siinä se on – kivikukko muotoiltuna autohallin sisäänajon suuksi. Takimmaisella talolla on korkeutta 16 kerrosta. Talo sijoittuu aivan Pohjoisen alikulun ja Tulliväylän nurkalle. Oulun Asematalon rakennukset näkyvät Rautatienkadun havainnekuvassa taustalla oikealla. Ennen kerrostaloja pilkistää hieman entisen asemaravintolan harjakaton nurkkaus.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 21.12.2016.