Kuivasjärven satumaailmassa

Taiteen palo pitää oululaisen kuvataiteilija-professorin
Raimo Metsänheimon sielultaan virkeänä huolimatta siitä,
että ikää on 90 vuotta.

Valmiita töitä on vielä julkisesti esittelemättä.
Niin, että jos vaikka näyttelyn ensi syksynä pitäisi.

Esko Aho, teksti
Jukka-Pekka Moilanen, kuvat

Oulun Kaijonharjussa Kaitoväylää pitkin autolla ajaessa täytyy olla tarkkana huomatakseen pienen kärrytien, joka näyttää johtavan tuuheaan metsikköön.

Nimeltään se on Raimontie, mutta viittaa ei näy, sillä opasteiden kotiin vieminen kuuluu opiskelijoiden elämänmenoon. Tämäkin on kähvelletty jo viisi kertaa. Viisi Raimoa on saanut nimikoidun seinäkoristeen.

Tien päässä sijaitsee vanha, kellertävä omakotitalo, jonka pihalla näkyy lumen osittain peittämiä veistoksia. Hennoimmat puut myös taipuvat vasta sataneen märän lumen painosta. Näkymä on kuin eri maailmasta.

Harmaapartainen mies tulee talon portaille vieraita vastaan. Kuivasjärven rannan satumaailmaa isännöi kuvataiteilija, professori Raimo Metsänheimo, joka syyskuussa täytti 90 vuotta.

Piirtämiseen ja veistämiseen liittyvä historiallinen perspektiivi Metsänheimolla on kunnioitettavan pitkä ja laaja.

Kuivasjärven rannan talossakin on vuosien mittaan vieraillut ties ketä taidemaailman nimiä opiskeluaikojen kaverista Reidar Särestöniemestä lähtien.

Heti porstuassa vastaan tulee pari pientä norsuveistosta, jotka kuvaavat elefantteja Fredriksbergin eläintarhassa Tanskassa ja Baselissa Sveitsissä.

Keittiön ikkunasta Kuivasjärvelle päin katsoessaan saattavat Metsänheimon taidetta tarkasti tuntevat havaita tuttuja kuusia rantamaisemassa.

Yleensäkin luonto ja eläimet ovat olleet keskeisin elementti kaikessa hänen taiteessaan.

Apinoita ja elefantteja Metsänheimo on tutkinut matkoillaan Euroopan eläintarhoissa. Poron malleja hän sai läheisestä, jo lopetetusta Oulun yliopiston eläintarhasta.

Julkisuudessa vähemmälle huomiolle on jäänyt taiteilijan uran alkukauden menestys lahjakkaana sarjakuvapiirtäjänä ja kuvittajana. Tästä puolesta hyvä esimerkki on kansi ja kuvitus Joel Lehtosen satukirjaan Tarulinna (1953).

Taiteen tekeminen on viime vuosina muuttunut Metsänheimolle hankalammaksi näön huonontuneen tarkkuuden vuoksi. Värinäkö sen sijaan on ennallaan.

– Tuossa kuusessa on väärä väri, vähän liian harmaa, silloin minulla ei ollut tarpeeksi pastelleja, taiteilija sanoo ja osoittaa suurta maalausta olohuoneen seinällä.

– Näön lisäksi minulta on mennyt muisti. En tahdo enää edes tuttuja veistäjien nimiä saada mieleen.

Mutta yhden asian hän muistaa kirkkaasti: veistoskilpailut ovat Suomessa aivan liian pitkään suosineet abstrakteja teoksia muiden kustannuksella.

Pieni piiri pyörii liian monissa kilpailuissa muun muassa sen takia, että Kuvanveistäjäliiton edustajilla on valinnoissa veto-oikeus, olivatpa maallikot asioista mitä mieltä tahansa.

Kilpailujen ulkopuolella Metsänheimon esittävälle taiteelle on riittänyt kysyntää, vaikka ajat ovatkin kuvataiteen kannalta huonot jatkuvien säästöjen takia.

Yksi hänen tunnetuimmista ja rakastetuimmista töistään Oulussa on suihkukaivoveistos Rupikonna (1983) entisen keskustan terveyskeskuksen pihalla.

Limingantullin risteyksen kohdalla ohikulkijoita katselee Tilapäinen (1984–1988). Graniittinen Hilkan patsas (1965) sijaitsee sisätiloissa Pohjankartanossa.

Viimeisimpiä yleisömenestyksiä ovat apinaveistokset Voimistelua ja siihen kuuluva Vokaliisi (2003) Hintan alakoulussa.

Japanilaiset halusivat 1990-luvun alussa tilata Metsänheimolta kopion Kaijonharjun sivukirjaston Tiedonjano-orankiveistoksesta (1987) maailmanlaajuiseen projektiin liittyen.

Taiteilijalla vain ei ole koskaan ollut tapana kopioida teoksistaan. Muotitkin oli valimossa hävitetty teoksen valmistumisen jälkeen.

– Valos olisi pitänyt saada lähtemään kolmessa kuukaudessa. Hinnasta se ei olisi jäänyt kiinni. Pyyntö oli siitä huolimatta mahdoton toteuttaa.

– Kuulin myöhemmin eräältä tutulta, että Tokiossa olisi juuri samannäköinen patsas. En halua ryhtyä asiasta riitelemään. Japanista löytyy erinomaisia kopioijia. Olen iloinen, jos he ovat saaneet orankinsa. Raha ei ole taiteen tekemisessä tärkein asia, Metsänheimo sanoo.

– Raimo ei ole koskaan ollut bisnesmies, kuuluu Meeri-vaimon kommentti keittiön puolelta.

Valmiita töitä on vielä sen verran varastossa, että Raimo Metsänheimo voisi ”ehkä” vielä ensi syksynä pitää oman näyttelyn.

– Minulla on ollut sellainen periaate, että näyttelyissä täytyy olla pääasiassa uusia tai ainakin ennen esittelemättömiä teoksia.

Fakta

Raimo Metsänheimo

Syntyi syyskuussa 1925 Helsingissä. Puoliso Meeri os. Pietilä. Lapset Katriina (1955), Heikki (1957), Pekka (1962) ja Jarkko (1967).

Vapaa Taidekoulu (1946-47), Suomen Taideakatemian koulu (1948-1951). Professorin arvo vuonna 2007.

Vapaa taiteilija Työskennellyt myös opettajana, kuvittajana, toimittajana. Julkaissut satoja artikkeleita ja kritiikkejä taiteesta.

– Isäni ja äitini olivat molemmat Kansalliskuoron jäseniä
ja mukana laulamassa
Olympiahymniä
Helsingin olympialaisissa.
Metsänheimojen koti on kaikkien
suomalaisten toivoma omakotitalo keskellä esikaupunkia järven
rannalla. Sitä ympäröi yli neljän hehtaarin metsäpuisto, joten
Raimo Metsänheimo on voinut etsiä aiheita taiteeseensa myös omasta kotipiiristä.

Meeri Metsänheimo on toiminut lukuisia kertoja taiteilijan mallina. Raimo Metsänheimo ei ole bisnesmiehiä, mutta abstraktin kuvanveiston ylivalta useimmissa
julkisissa patsaskilpailuissa on
ahkeraa kilpailuihin osallistujaa harmittanut.
Pietarin suomalaisen lauluseuran jäsenet koottiin yhteiseen tauluun vuonna 1892.

Metsänheimo on esiveisaajan sukua

Esko Aho

Kuvantekemisen lisäksi Raimo Metsänheimon taiteilijakuvaa piirtävät vankka taidehistoriallinen tietopohja, voimailu ja musiikki, jotka ovat läpäisseet koko elämän.

Vanhimmat oululaiset muistavat Metsänheimon sadat terävät kritiikit ja kannanotot muun muassa Kalevassa, Liitossa, Oulu-lehdessä, Suomenmaassa ja Kaltiossa. Yhteensä lehtiä on parikymmentä.

Oulun satamassa hänet taas pantiin merkille erityisen väkivahvana lastaajana, joka vielä 53-vuotiaana nosti yksin 500-kiloisen paperirullan pystyyn.

Taiteilijan äidin isä toimi esiveisaajana Oulun Rauhayhdistyksellä ”ihan alusta asti”.

Metsänheimo itse kuului 11 vuoden ajan oululaisen mieskuoron Pohjan Laulun bassorivistöön.

Kotona Kuivasjärvellä ei ole televisiota, mutta radion ja musiikin kuuntelu on noussut iän karttuessa entistä tärkeämmäksi osaksi taiteilijan päivärutiineja. Musiikkiperinne myös jatkuu, sillä Metsänheimon poika Jarkko toimii nykyään kanttorina Kiimingissä.

Olohuoneen kirjahyllyn takana säilytettävässä Pietarin suomalaisen lauluseuran sekakuoron jäsentaulussa vuodelta 1892 näkyy taiteilijan isoisä Stefan Metsänheimo, silloiselta sukunimeltään Sexman, ja myös Helena-mummo.

He asuivat kymmenisen vuotta Pietarissa ja perustivat myöhemmin Helsingin ensimmäisen kenkäkaupan, joka lopetti toimintansa vasta 1970-luvulla.

– Pietarissa kuoli kaksi heidän tytärtään, joten minulla ei ole yhtään ’fasteria’ ollut elossa. Isäni Urho Metsänheimo syntyi vuonna 1900, Raimo Metsänheimo kertoo.

Ylimetsänhoitaja Urho Metsänheimo meni naimisiin kartanpiirtäjä Saimi Koistisen kanssa.

– Isäni ja äitini olivat molemmat Kansalliskuoron jäseniä ja mukana laulamassa Olympiahymniä Helsingin olympialaisissa, taiteilija kertoo.

Oman vaimonsa Meerin Raimo Metsänheimo tapasi Iisalmen suviseuroissa vuonna 1953.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva