Kamera pyörii yhä

Pohjois-Suomen elokuvakomissio on neuvonut ja avustanut tänä vuonna
ennätysmäärää elokuva-, sarja- ja mainostuotantojen tekijöitä.

Jos tuotannot alkavat suunnitellusti,
alueella tehdään kuvauksia noin sadan
päivän ajan ensi vuonna.

Riitta Taulavuori, teksti
Jukka Leinonen, kuvat

Kotimaisten ja kansainvälisten elokuvien, sarjojen ja mainosten tekeminen ei ole tyrehtynyt Oulun seudulla Pohjoisen elokuva- ja mediasäätiön Poemin alasajoon. Tuotantoja on tekeillä tai suunnitteilla nyt jopa selvästi enemmän kuin vuosi pari sitten, kertoo projektipäällikkö Anne Laurila Business Oulusta.

Poemin alaisuudessa aiemmin toiminut Pohjois-Suomen elokuvakomissio NFFC (North Finland Film Commission) jatkaa tuotantojen palvelua Business Oulun alaisuudessa.

Elokuvakomission toiminnan kehittämiseen on saatu Arctic Image -hankerahoitus vuoden 2017 loppuun, ja rahoituksen turvin komissiopalvelut on voitu laajentaa Kainuuseen ja Keski-Pohjanmaalle.

– NFFC auttaa edelleen niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin tuotantoyhtiöitä tarjoamalla audiovisuaalisen alan toimijoille konsultaatiota, paikallista asiantuntemusta sekä yhteistyöverkostoja. Käytännössä etsimme tuotannoille esimerkiksi kuvauspaikkoja ja välitämme niille työntekijöitä, Laurila mainitsee.

NFFC arvioi lisäksi tuotantojen soveltumista alueen markkinointiin – kuten sitä, löytyykö alueelta yrityksiä, jotka pystyisivät hyödyntämään tuotantojen sisältöä omassa markkinoinnissaan.

Tämän viikon alussa Laurilaa työllisti Hollywood-ohjaaja Avi Cohenin lyhytelokuva The Great Escape, jota on tarkoitus alkaa kuvata helmikuussa muun muassa Oulussa. Laurila laati lupahakemusta kaupunginjohtajalle, jotta Oulun keskustan kadut voitaisiin rauhoittaa ylimääräiseltä liikenteeltä päivän ajaksi elokuvan kaahailukohtauksia kuvattaessa.

Laurila saattoi välittää terveiset ohjaajalle jo samana iltana: lupa on saatu.

Palestiinalaissyntyisen Rami Jaber Al Husseinin tuottama, budjetiltaan noin 1,8 miljoonan euron lyhytelokuva on vain yksi esimerkki Oulun seudulla liikehdintää aiheuttavista tuotannoista.

Oulun seudulla aletaan kuvata ensi vuonna myös oululaislähtöisen Visa Koiso-Kanttilan ohjaamaa ja 1970-luvun lopun Ouluun sijoittuvaa draamaelokuvaa Tiernapojat.

Jukka Vidgrenin ja Juuso Laation komediaelokuvaan Impaled Rektumiin haetaan parhaillaan kuvauspaikkoja Pudasjärveltä ja Pohjois-Norjasta. Fiktiivisestä death metal -yhtyeestä kertovan elokuvan tuotanto alkanee vuonna 2017.

Näiden lisäksi on tekeillä paljon muutakin.

– Tänä vuonna olemme konsultoineet lokakuun loppuun mennessä kolmeakymmentäkolmea tuotantoa. Vuoden loppuun mennessä ylitetään todennäköisesti 40 tuotannon raja, kun viime vuonna konsultoimme vain kahdeksaa ja toissa vuonna viittätoista tuotantoa. Ensi vuodelle olisi tulossa noin sata kuvauspäivää alueelle, Laurila laskee.

Yleisiä tuotantokyselyitä tulee NFFC:lle hänen mukaansa liki päivittäin, lisäksi tuotantoja tulee alueelle ilman NFFC:n myötävaikutusta.

– Omiin tilastoihimme päätyvät ne tuotannot, joille etsimme kuvauspaikkoja, työntekijöitä tai tarvittavia palveluita.

Rahaa NFFC:n kanssa asioineet tuotantoyhtiöt jättivät alueelle viime vuonna vajaat 800 000 euroa.

– Tänä vuonna luku on varovaisen arvion mukaan kaksinkertainen. Jos kaikki ensi vuoden tuotannot alkavat suunnitellusti, Pohjois-Suomen av-alan ammattilaisten työllisyysnäkymät ovat varsin mukavat. Lisäksi alueen kaupan, palveluiden ja matkailun yritykset saavat tuotannoista lisää myyntiä.

Anne Laurila arvioi myönteisten näkymien kertovan siitä, että kotimaiset tekijät ovat alkaneet saada vireille omia tuotantojaan. Myös epävarmuus NFFC:n toiminnan jatkumisesta on hälventynyt.

Osallistuminen kansainvälisille elokuvajuhlille ja muihin alan tapahtumiin on sekin tuottanut Laurilan mielestä tulosta. Tapahtumissa on pystytty markkinoinaan alueella tehtyjä tuotantoja sekä hyödyntämään niiden kautta syntyneitä kontaktiverkostoja.

Kansainväliset tuotannot ovat olleet erityisen kiinnostuneita muun muassa Kuusamon villistä erämaasta sekä ylipäätään pohjoisen eksotiikasta, jota löytyy vaikkapa Hailuodon liepeiltä. Liikkeellä ovat olleet Isosta-Britanniasta, Venäjältä, Etelä-Koreasta, Saksasta, Ranskasta ja Intiasta tulleet tuotantoyhtiöt.

fakta

Tuotantoja vuonna 2015

Kansainväliset
tuotannot

Pitkät fiktiot:

Our Kind of Traitor – Iso-Britannia.

Det Vita Folket – Ruotsi.

Tv-sarjat ja dokumentit:

Kuhmon kamarimusiikki – saksalainen tv-dokumentti.

Kings of the Wild – Discovery-kanavan tv-sarja, Iso Britannia.

Japanilaisia tv-dokumenteja.

Kainuu Nature – BBC-dokumentti.

Destination wild – National Geographic .

Road less travelled – Iso-Britannia/Yhdysvallat.

Lisäksi kansainvälisiä brändimainoskuvauksia.

”Kansainvälisten
tuotantojen kuvausajat ovat lyhentyneet selvästi. Jos ennen tyypillinen kuvaus kesti 5–7 päivää, nyt kuvaukset tehdään yhdessä, kahdessa
päivässä.”

Anne Laurila

projektipäällikkö
Business Oulu

Kotimaiset
tuotannot

Pitkät fiktiot:

Äkkilähtö – ohjaus Tiina Lymi.

Jättiläinen – ohjaus Aleksi Salmenperä.

Nyrkkeilijä – ohjaus Juho Kuosmanen.

Varpu – ohjaus Selma Vilhunen.

Rendel – ohjaus Jesse Haaja.

Bunny the Killer thing – ohjaus Joonas Makkonen.

Lyhyt fiktio:

Lastenjuhlat – ohjaus Jenni Kangasniemi.

Tv-sarjat ja dokumentit:

Kitkajoki – rakas joki – pitkä dokumentti, ohjaus Tauno Kohonen .

Metsien kätkemä – tv-sarja Yle.

Talvivaaran miehet – pitkä dokumentti, ohjaus Markku Heikkinen.

Ikuisesti nuori – tv-sarja MTV3.

Suomalainen Astronautti.

Ihon alla – tv-sarja.

Lähde: Pohjois-Suomen elokuvakomissio

Kristiina Auvinen (oik.) ja Mari Melakari jättivät henkilötietonsa avustajarekisteriä kokoavalle Marjo Väisäselle (vas.).

Anne Laurila edusti koekuvaus-tilaisuudessa Pohjois-Suomen elokuvakomissiota. Jari Kähkönen jonotti poikansa kaverina koekuvauksiin jo marraskuussa, mutta väkeä oli paikalla tuolloin niin paljon, että kaksikko jäi kuvaamatta. Nyt isä päätti tulla kuvauksiin ”ihan huvikseen”. ”Jos joskus pääsisi vaikkapa johonkin motoristirooliin, kun itselläkin on tuota motoristitaustaa.” Pohjois-Suomen elokuvakomissio järjesti casting- eli koekuvaustilaisuuden Aleksinkulmassa joulukuun alussa. Tilaisuus oli tälle syksylle Oulussa jo toinen. Kahden päivän kuvausten jälkeen avustajarekisteri täydentyi noin 650 eri-ikäisen ihmisen tiedoilla.

Ala toivoo kannustinjärjestelmää

Elokuva- ja tv-tuotantojen alueille tuomat hyödyt on koettu niin merkittäviksi, että useissa maissa on luotu erilaisia kannustimia houkuttelemaan tuotantoja.

Tuotantokannustin on järjestelmä, jonka kautta kriteerit täyttävä elokuva- tai tv-tuotanto voi saada takaisin osan kuluista, jotka se on käyttänyt palkkoihin ja palveluostoihin.

Euroopassa järjestelmä on käytössä 17 maassa eli Belgiassa, Irlannissa, Liettuassa, Ranskassa, Unkarissa, Italiassa, Itävallassa, Kroatiassa, Tshekin tasavallassa, Makedoniassa, Saksassa, Islannissa, Maltalla, Hollannissa, Slovakiassa, Espanjassa ja Isossa-Britanniassa. Ensi vuoden alussa kannustinjärjestelmä otetaan käyttöön Norjassa ja Virossa.

Suomesta kannustinjärjestelmä puuttuu, minkä vuoksi tänne arvioidaan saatavan vain murto-osa niistä elinkeino-, vienti-, matkailu- ja verotuloista, joita kilpailijamaat ovat onnistuneet saavuttamaan. Myös kotimaisia elokuvia kuvataan yhä useammin kannustimia tarjoavissa maissa.

Kansainvälisten selvitysten mukaan esimerkiksi Kroatiassa matkailu on saanut uutta nostetta kannustimen ansiosta. Game of Thrones -sarjan kuvauspaikoista kiinnostuneet turistit jättävät pelkästään Dubrovnikiin kymmenen miljoonaa dollaria vuosittain.

Suomalainen audiovisuaalinen ala on pitänyt tuotantokannustinjärjestelmän tarvetta esillä jo pitkään, ja myös poliittisesti sillä on harvinaisen laaja kannatus, arvioi projektipäällikkö Anne Laurila Business Oulusta.

Ratkaisematta on edelleen muun muassa se, minkä ministeriön alaisuuteen järjestelmä tulisi.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva