Oulujoen Siltavahti ja muutama muu kaava pakettiin

Kari Sankala Kaleva
Oulu Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden viimeisessä kokouksessaan muutaman asemakaavan.
Merkittävin kaavoista oli Oulujoen Siltavahdin asemakaava. Rautasillan korvaan Koskenniskaan pystytetään korkeimmillaan 16 kerrokseen nouseva asuintalo Oulujoen Siltavahti.
Suunnitelman mukaan rakennukselle tulee korkeutta 50 metriä, mutta metrit varmentuvat lopullisessa suunnittelussa.
Alunperin kaavamuutos lähti liikkeelle Cor Group Oy:n, Coronaria Oy:n ja Kiinteistöosakeyhtiö Oulun Kasarminmakasiinin aloitteesta.
Kasarminrantaa koskevan esisopimus, joka mahdollistaa Oulujoen Siltavahdin rakentamisen, on tehty Kiinteistö Oy Kasarminmakasiinin kanssa.
Tuon esisopimuksen mukaan kaupunki järjestää Kasarminmakasiinille Oulujoen Siltavahdin rakentamiseen tarvittavan tontin ja kuittaa kuittaa tonttikaupasta 2 881 600 euroa.
Kasarminrannassa joudutaan Oulujoen Siltavahdin takia tekemään merkittäviä verkosto- ja putkistotöitä. Niinpä kaupunki joutuu varaamaan 0,6-0,9 miljoonaa euroa verkostojen siirtokustannuksiin.
Kainuuntien liikenneympäristön asemakaavaa muutettiin niin, että Maikkulan ja Iinatin yhdistävälle sillalle saadaan Kainuuntien molemmin puolin Oulun suuntaan rampit.
Näin Iinatin asukkaiden ei tarvitse ajaa Maikkulan läpi päästäkseen omaan kaupunginosaansa. Kajaanin suuntaan ei tule ajoramppeja.
Valtuusto hyväksyi asemakaavan, joka mahdollistaa asuinkorttelin rakentamisen Hiiroseen Rautaruukin entisen pääkonttorin eteen päin Hiirosen Nestettä.
Myös Virpiniemen venesataman asemakaava uusittiin.
Merialueen osayleiskaava mahdollistaa kiinteän yhteyden rakentamisen Hailuodon ja Oulunsalon Riutunkarin välille.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva