Oulu-laivasta koululaiva

Anna-Mari Kilpijärvi Kaleva
Oulu Oulun merellisyyttä nostetaan esille koulutuksilla. Oulussa saa merenkulun ammattipätevyyteen johtavaa koulutusta sadan vuoden tauon jälkeen.
"Oulu-laiva on nyt sloganimme mukaisesti koululaiva. Laiva on SPS-statuksen saanut erikoisalus ja meillä on sen myötä kirjoittamattomana sääntönä myös kouluttaa", koulutusta järjestävä Merellinen Oulu -yhdistyksen koulutuskoordinaattori Osmo Hurtig kertoo.
Merellinen Oulu -yhdistys järjestää koulutuksen yhteistyössä turkulaisen merenkulun koulutuskeskuksen, Aboa Maren kanssa. Koulutuksesta vastaavat yhdistyksen jäsenet ja koulutuskeskuksen opettajat yhdessä.
Jo aiemmin Oulussa on ollut mahdollista käydä alemman tason koulutuksia, mutta ammattipätevyyden antavaa koulutusta ei ole ollut. Aikaisemmin ammattitutkinnon on saanut lähimpänä Raumalla, yhdistyksen jäsenet ovat käyneet kouluttautumassa myös Vaasassa.
"Pohjois-Suomessa on ollut pitkään tyhjiö merenkulun ammattipätevyyteen antavassa koulutuksessa", yhdistyksen puheenjohtaja Jarkko Ekman huomauttaa.
Yhdistys on panostanut koulutukseen 50 000 euroa ja se on myös saanut tukea Pohjois-Pohjanmaan liitolta sekä Euroopan aluekehitysrahastolta.
Aluksella on esimerkiksi muutettu lastiruuma luokkahuoneeksi ja opetuskäyttöön on hankittu lisäksi koulutussimulaattori, jolla on mahdollista harjoitella muun muassa navigointia, tutkalla ajoa sekä Oulu-laivan ajamista Helsingin edustalla.
"Simulaattori taitaa olla ainutlaatuinen ainakin tällä puolella Pohjanlahtea", Hurtig kertoo.
Lähes kaikki opetus on mahdollista järjestää laivalla. Ainoastaan meriturvallisuuden ja palokoulutuksen kurssit käydään Lohjalla.
Marraskuussa alkaneella koneenhoitaja-tutkinnolla on mahdollista toimia konepäällikkönä kotimaanliikenteen aluksessa, jonka koneteho on alle 750 kW. Kuljettajankirja vaaditaan veneisiin, joiden koneteho on 350 kW.
Ensimmäiseen koulutukseen osallistuu lähinnä Pohjois-Suomen pelastuslaitosten väkeä, mutta Ekmanin mukaan tarkoituksena on laajentaa koulutusmahdollisuus kaikille kiinnostuneille. Kaikkineen koulutus kestää puoli vuotta ja ensimmäiset koneenhoitajat valmistuvat huhtikuun lopulla.
Jokilaaksojen pelastuslaitoksen Kalajoen paloasemaryhmän päällikkö Kauko Himanka on yksi koulutuksen kahdestakymmenestä osallistujista. Hänen mukaansa tarvetta koulutukselle on, sillä viranomaisilla on käytössään yhä useammin isompia kalustoja, joiden liikuttelemiseen vaadittavat määräykset ovat tiukentuneet.
"Meidän pelastuslaitoksen toimintaan kuuluu myös öljyntorjunta ja saimme juuri uuden öljyntorjunta-aluksen. Olen jo käynyt kuljettajakoulutuksen ja nyt tulee vielä konepuolen koulutus. On hienoa, että näinkin lähellä järjestetään koulutusta", Himanka kiittelee.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva